ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

נרות חנוכה שלא נדלקו

שאלה:

הכנתי את החנוכיה להדלקה, שמתי פתילות בבזיך, אחר כך יצקתי קצת מים (כדי שהאש לא תשחיר את הבזיכים בסיום הבערה), ועליהם יצקתי את השמן. לאחר שבירכתי על הנרות, האש לא נתפסה בפתילות שהיו ספוגות במים, ונזקקתי להחליף אותן בפתילות אחרות. האם עלי לברך שוב?

תשובה:

אם אף פתילה לא נדלקה, עליך לחזור ולברך את ברכת להדליק נר חנוכה על ההדלקה בפתילות החדשות (אבל ברכת שעשה ניסים ושהחיינו אין לברך שוב)[1].


אבל אם פתילה אחת נדלקה, אל תחזור ותברך, כיון שכבר יצאת ידי חובה מעיקר הדין בפתילה זו[2].


מקורות:

[1] ראה שו"ע אדה"ז סי' רו סי"א: "נטל בידו פרי לאכלו ובירך עליו ונפל מידו ונאבד או נמאס עד שאינו ראוי לאכילה ויש ממין זה לפניו עוד צריך לחזור ולברך עליהם אפילו היתה דעתו עליהם כשבירך לפי שהברכה חלה על זה שאחז בידו כשבירך וזה פוטר את כולם אבל כשלא אכל את זה לא נפטר בברכה שבירך על זה כו'. ויש אומרים שהברכה חלה על כל מה שמוכן לפניו ודעתו עליו וא"צ לחזור ולברך עליו אם נפל מידו הפרי שבירך עליו וכן אם בירך על הכוס ונשפך וחוזר וממלאו מן הקנקן שעומד לפניו על השלחן או על הספסל שאצלו מוכן לשתיה אין צריך לחזור ולברך עליו וכן עיקר להקל בספק ברכות. והוא שהיתה דעתו בברור לאכול ולשתות ממה שלפניו אף אם לא היה נופל מידו מה שבירך עליו אבל בסתם אין הברכה חלה אלא על מה שבידו בשעת הברכה".


על פי זה כתב בשו"ת חקי חיים ח"ה סי' קיז אות ד: "בירך על ההדלקה ונמצא שאף אחד מהפתילות לא הודלקה והוצרך לפתילות אחירות, מה הדין. נראה לי דברכת להדליק יברך פעם אחרת. וחילי מהא דנפסק בשולחן ערוך אורח חיים סימן ר"ו סעיף ו', בנטל בידו פרי לאכלו ובירך עליו ונפל מידו ונאבד או נמאס דצריך לחזור ולברך אף על פי שהיתה מאותו המין לפניו כשבירך על הראשון, והכי נמי שאף אחד מהפתילות לא הודלקו הוה ליה כנפל הפרי מידו דצריך לברך עוד הפעם, ואף לשיטת הרמ"א שם דבסתמא דעתו על כל מה שלפניו אבל כאן שלא היה לפניו פתילות אלו שהכין במנורה, לא שייך לומר כן.


כל זה כשלא היו פתילות אחרות מתוקנים לפניו, אבל כשהיו לפניו פתילות אחרות יש לומר דאין צריך לברך עוד הפעם, על פי מה דמובא בילקוט הגרשוני סימן תרע"ו בשם ספר כרם שלמה על דבר השאלה באחד שבירך על נר חנוכה, קסבר שכבר נתנו שמן במנורה ובאמת לא היה שמן בו האם צריך לחזור ולברך, והשיב שם, דיש חילוק אם יש שמן מוכן לפניו דאז אין צריך לברך עוד הפעם ברכת להדליק ואם אין שמן מוכן לפניו צריך לברך ברכת להדליק פעם אחרת, ויסוד ההוראה זאת מיוסד על דברי הטו"ז אורח חיים סימן רע"א ס"ק י"ט בקידש על הכוס כסבור שיין בכוס ונמצא מים שאין צריך לברך עוד הפעם ברכת בורא פרי הגפן משום דדעתו איין שלפניו עיין שם, ולכאורה הוא הדין בנידון דידן דבירך להדליק נר חנוכה ואף אחד מהפתילות לא הודלקו גם כן הכין הוא, דאם היו לפניו עוד פתילות אין עליו לברך פעם אחרת ברכת להדליק נר חנוכה.


אמנם אחר העיון נראה דלא דמי נידון דידן ונידון הכרם שלמה להך מעשה דטו"ז, דשם הלא דעתו של אדם על היין שלפניו דעל כן קיימא לן דאין לברך על יין שבתוך הסעודה כיון דדעתו אכל מה שלפניו עיין שם בטו"ז ובפרי מגדים, מה שאין כן כאן דדעתו היה להדליק פתילה זו שבידו ואין דעתו על פתילה אחרת כלל, ועוד, שהרי חסר מעשה להשים פתילה אחרת בהנר שהוא מעשה רבה, ולא דמי להך יין של קידוש שאינו צריך תיקון כלל. על כן נראה דבכל אופן צריך לברך עוד הפעם ברכת להדליק אף באופן שהיו לפניו פתילות אחרות, ועיינתי בשו"ת מהר"ם שיק חלק אורח חיים סימן של"ב וראיתי שכתב שם, דאם טעה וסבר שיש בה שמן כשיעור ובירך לפי כוונתו כראוי אז בודאי כשמוסיף אחר כך שמן אין צריך לברך שנית משום דאזלינן בתר כוונתו עיין שם בדבריו, אבל בפתילות שלא הודלקו כלל, נראה כמו שכתבתי דצריך לברך עוד הפעם ברכת להדליק ודו"ק.


אכן ברכת שעשה נסים נראה לי דלא יברך פעם אחרת שהרי יש שיטות שברכת על הנסים הוא ברכה לעצמה על עיצומו של יום אלא שסידרוה על מעשה ההדלקה (עיין בשאילתות פרשת וישלח בהעמק שאלה אות ח'), על כן ברכת על הנסים אין לברך עוד פעם".


ונראה שהוא הדין ברכת שהחיינו לא יברך עוד פעם. על פי המבואר בשער הציון סימן תרעו ס"ק ג בענין מי ששכח לברך שהחיינו בחנוכה ונזכר אחרי שכבר הדליק הנר השמיני: "אם אירע זה בליל שמיני וממילא יתבטל לגמרי ברכת שהחיינו, אפשר דכמו בעלמא קיימא לן דזמן אומרו אפילו בשוק, דהוא קאי על עצם היום טוב, אפשר דהוא הדין בזה דקאי על עצם הזמן דחנוכה שנעשו בו ניסים ונפלאות אלא דלכתחילה סמכו זה על זמן דהדלקה, וכעין סברתי נמצא במאירי וזה לשונו, מי שאין לו להדליק ואינו במקום שאפשר לו לראות, יש אומרים שמברך לעצמו שעשה ניסים ושהחיינו בלילה ראשון ושעשה ניסים בכל הלילות, והדברים נראים, עד כאן לשונו. וצריך עיון". לפי זה בנידון דידן, כיון שכבר בירך שהחיינו קודם ההדלקה שלא צלחה, יש להסתפק שמא יצא בזה ידי חובת ברכת שהחיינו, ועל כן לא יחזור ויברך.


[2] ראה שו"ע סי' תרע"ג ס"ב ומשנה ברורה שם ס"ק ד.