ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

נישואי כהן בעל תשובה בחוץ לארץ

שאלה:

אני שליח בברזיל, ורציתי לדעת איך יש להתנהג בנוגע לבחור כהן שהוא מתקדם והוא בן 33, והבחורות שהוא פוגש מן הסתם כבר היו עם גוים לפני כן. השאלה היא האם הוא צריך לשאול אותם בפירוש… או יכול קצת להתעלם.  מצד שני להיות מאוד מחמיר יכול לגרום שעם הזמן יכבד עליו העבודה…

תשובה:

כהן אסור מדאורייתא להינשא לאישה שנבעלה אי-פעם לגוי[1].


בשו"ע נפסק שפנויה שראוה נבעלת לאלמוני, בעיר שרובה גויים, חוששים שמא לגוי נבעלה והרי זו אסורה לכהן[2], ואפילו אומרת ליהודי נבעלתי אין סומכים על דבריה לכתחילה להשיאה לכהן[3].


והנה לצערנו, בזמננו המציאות היא שרוב ככל הנשים שאינן דתיות נבעלות בזנות בתקופת רווקותן[4]. ועל כן בחוץ לארץ שרוב התושבים גויים, יש לחשוש שנבעלה לגוי, וכאמור לעיל לכתחילה אין לסמוך על דבריה שאומרת נבעלתי רק ליהודים. ועל כן ראוי שכהן לא יישא בעלת תשובה בת חוץ לארץ[5].


אמנם, יש שכתבו שמכיון שלא ראינו ואין לנו עדים שנבעלה בזנות, וגם היא לא הודתה שנבעלה בזנות, אם שואלים אותה האם נבעלה אי-פעם לגוי ומשיבה שמעולם לא נבעלה לגוי, יש מקום להתירה להינשא לכהן[6].


על פי הנ"ל, כשמציעים לכהן שידוך של בעלת תשובה מבנות חוץ לארץ, יש לשאול אותה תחילה (ע"י השדכנית) האם נבעלה אי-פעם לגוי, ואם אומרת שמעולם לא עשתה כן, יש צד להתיר לכהן לנושאה.


אבל היותר מובחר הוא, שכהן ישתדך עם אישה שהיתה תמיד דתייה, או לחילופין עם בת ארץ-ישראל ששם החשש שנבעלה לגוי אינו מצוי כל כך[7] (אמנם גם בארץ ישראל ראוי לשואלה על כך כנ"ל).



מקורות:

[1] שו"ע אה"ע סי' ו ס"א: "כהן אסור מן התורה בגרושה זונה וחללה". ושם ס"ח: "אי זו היא זונה כו' בת ישראל שנבעלה לאדם שהיא אסורה לינשא לו איסור השוה לכל כו' מאיסורי לאוין כו' או מאיסורי עשה וא"צ לומר למי שהיא אסורה לו משום ערוה או לעובד כוכבים".


[2] שו"ע שם סי' ו סי"ז: "אם היו רוב העוברים פוסלים אותה, כגון עכו"ם או ממזרים וכיוצא בהם, אף על פי שרוב המקום שבאו ממנו כשרים, או שהיו רוב אנשי המקום פסולים, אף על פי שרוב העוברים כשרים, חוששין לה ונאמר למי שפוסלת אותה נבעלה".


[3] שו"ע שם: "וי"א דבאומרת לכשר נבעלתי, בחד רובא לכתחלה מכשירין, ובדיעבד אפילו ברוב פסולים".


[4] ראה שו"ע שם סי' יט ס"א: "מי שהוחזק בשאר בשר, דנין על פי חזקה זו אף על פי שאין שם ראיה ברורה". ובחלקת מחוקק שם ס"ק ב: "נראה דה"ה דנאסרת על הכהן משום זונה". והיינו שגם לענין איסור זונה לכהן אזלינן בתר חזקה.


[5] שו"ת תשובות והנהגות ח"ג סי' תט: "אין הדברים ברורים אצלי להתיר וכדברינו שם, שלכאורה היום בעו"ה אצל רוב החפשיים כאן הבנות לפני הנישואין מזנות ר"ל, וכיון שהיא בעלת תשובה חייב לשאול אותה אם זינתה עם עכו"ם, ואינה נאמנת בברי שלה נגד רוב שהם עכו"ם, ולא היה לה חזקת כשרות. ולפ"ז מה שהתרנו שם [=שו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' שס] כשאין עדים והאיסור הוא רק מדין חתיכה דאיסורא לכהן שמצא פתח פתוח, נתיישבתי שהיום בדרא"פ כאן שאני שרובן בזנות ואינה נאמנת להכשיר עצמה שזינתה עם כשרים כשהרוב פסולים. ונזדקקתי לכך בימים אלו שהוזמנתי לסדר קידושין בכהן חרדי עם בעלת תשובה, וחקרתיו ואמר לי שברי לו כמאה עדים שהיא לא משקרת ואמנם זינתה עם כמה יהודים כדבריה, אבל עם גוי מעולם לא זינתה, ומאחר שנאמנת לו שזינתה, רק ברי לה שלכשר נבעלה נכנסים אנו למבוכה, שבהיותה חפשיה לגמרי אין לה חזקת כשרות, וגם היא לא בודקת היטב מי הוא הבועל, וביוהנסבורג רובם פסולין, וגם במקומות שרובם כשרים יש כאן ספק קבוע שאולי הלכה אצלו, וע"כ אף ששעת הדחק גדול יש כאן כשבועיים לפני הנישואין, ורצה שדוקא אני אסדר קידושין, לא רציתי להתיר לו הנישואין כה"ג בשום אופן, וכ"ש שאני אינני מוכן לסדר הנישואין כו', דראוי לכהן למנוע לשאת אשה כזאת".


[6] שו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' שס: "דהא דלא מועיל ברי שלה וצריך שני רובי, היינו בגוונא דהתם שראוה נבעלה או מעוברת שמדינא אסורה לכל אחד, ע"כ לא מועיל ברי שלה להכשיר. אבל כשאין שום עדות, אלא רק הבעל ימצאנה בפתח פתוח ולכן אסורה עליו לבד כחתיכה דאיסורא, ולאחר לא נאסרה בדבריו כלל, כאן לא אמרינן מעלה עשו ביוחסין, דלא מצינו שהחמירו אלא בעדים או ראוה שנבעלה ובמעוברת, אבל כאן מאחר שיש לה חזקת כשרות שפעם בודאי לא היתה זונה וטוענת ברי שלא נבעלה מעולם לעכו"ם נאמנת מדינא, ולא החמירו בזה לומר מעלה עשו ביוחסין כו'. לפיכך נלע"ד שכהן זה אם אמרה לו כשהיא כשרה ושומרת מצות שנאמנת וטוענת בבירור שלא נבעלה לעכו"ם שמאוס לה יכול לישאנה בחופה וקידושין וכהלכה מדין ברי שלה וחזקה, ולא מחמרינן החומרא דרבנן דלא מועיל ברוב פסולין אלא כשיש עדים, ולא כאן שיסוד האיסור מכח חתיכה דאסורא וכמ"ש".


ושם ח"ג סי' תט: "ונראה כלל גדול היום בנישואי כהן בבעלת תשובה לכתחילה, (שבדיעבד בלאו הכי מותרת שאם ניסת לא תצא כשאומרת ברי שלא זינתה עם עכו"ם), שכהן העומד לשאת בעלת תשובה כאן בדרום אפריקה לא ישאלנה אם זינתה עם כשר, אלא ישאלנה רק אם זינתה עם עכו"ם שנאסרה בכך לו, ואזי אם היא טוענת ברי שלא זינתה עם עכו"ם כשהיא בתולה (ואינה אומרת אם זינתה עם כשר), הלוא יש לה חזקת הגוף וגם לא ברור לו עוד בעדים שזינתה, יש לומר שמותר לו לישאנה דלא מחזקינן שזינתה עם גוי או קרוב שפוסלה. והא דאמרינן שבעיר שרובן פסולין אפילו ברי לא מהני, והכא חשיב רובם עכו"ם, היינו דוקא בראוה שנבעלה או היא מעוברת, עיין היטב בדברינו ב"תשובות והנהגות" ח"א סימן ש"ס, אבל אם שואל אותה אם זינתה ואומרת שזינתה, ונאמנת לו כבי תרי שזינתה עם כשר, יש לומר דכמו ביש עדים שזינתה דמעלה עשו ביוחסין, שלא מועיל ברי דידה להתיר לכתחילה, וכ"ש באזלא איהי לגביה, ששכר מקום במלון דהוה קבוע, ולא מועיל רוב כשר, ואפילו טוענת ברי שלכשר נבעלתי, ה"נ כיון שכבר הוחזקה אצלו זונה במקום שרוב פסולים, אסורה לו לכתחלה משום מעלה עשו ביוחסין וכמ"ש".


[7] שו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' שס: "ושאלתי כיצד נוהגין בארץ ישראל שרבו בעלות תשובה אם מתירין לכהן, והשיבו לי שהמנהג להתיר".