ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

ניקוי ומילוי מקוה

שאלה:

  1. הדרכה בבדיקת מקוה אם אינו נוזל.
  2. דרך ריקונו.
    1. לכתחילה משתדלים שבור הטבילה יהיה אטום לגמרי ולא תהיה זחילה כלל[1]. אבל כאשר המקוה מלא מים ולא ניתן לרוקן אותו ולבדוק שאין חורים וסדקים, הרי שלהלכה כל עוד אין זחילה הניכרת לעין, המקווה כשר[2]. זחילה הניכרת פירושה שתוך כ-40 שניות (שהוא זמן טבילה[3]) מבחינים בעין שהמקווה נחסר[4]. הצמח צדק[5] מביא מדברי הפוסקים שמקווה שיש בו נקב אפילו בגודל "שפופרת הנוד" – דהיינו קוטר 3.8 ס"מ[6] – עדיין אינו נקרא זחילה הניכרת. דוגמא נוספת, בור מקווה ברוחב 0.98 מטר ואורך 1.20 מטר, ובמשך שלוש שעות יורד מפלס המים ב-26 ס"מ – גם מצב כזה עדיין נחשב זחילה שאינה ניכרת[7].
    2. ריקון המקווה נעשה ע"י משאבה וצינור גומי[8]. כשמחליפים את המים שבאוצר, לפני מילוי מי הגשמים החדשים יש לייבש את האוצר ולבדוק שהתייבש לגמרי שלא תישאר בו טיפת מים[9].
    3. למילוי האוצר יש להשתמש בחור שבגג המוביל את מי הגשמים ישירות לאוצר, ובנוסף תהיה גם "המשכה" על דבר הראוי לבלוע[10] (בענין טנק המים שעל הגג, יש לציין שלכתחילה מקפידים שלא יהיו על הגג שבו נאספים מי הגשמים לצורך מילוי האוצר שום כלים כגון דודי שמש או מזגנים או טנק מים, כי לפעמים יש בהם איזה בית קיבול קטן שעלול לפסול את המים לדעות מסוימות. במידה ולא ניתן להסירם מהגג, כדאי לבנות מסביבם מחיצת אבנים שתאטום ותמנע מהמים שעברו על הכלים הנ"ל מלרדת אל האוצר[11]).אופן מילויו, בתחילה הרב לרנר ע"ה הדריך לבנות גג שטוח עם מעקה בגובה 30 ס"מ והמי גשמים ניקוו על הגג וירדו דרך חור שנעשה במיוחד ישר לאוצר. עם הזמן סתמתי את החור ופתחתי חור במעקה לנקוז המים וכן שמנו טנקי מים על הגג לתצרוכת המים במטבח והחדרים האם עדיף שוב לפתוח את החור ולסתום את החור המעקה. או אופן אחר

תשובה:


  1. [1] דרכי תשובה סי' רא ס"ק רפ בסופו: "ועיין בשו"ת עמק שאלה (להגאון הקדוש מהר"ם מהארינסטאפאלי ז"ל) חלק יו"ד סי' מ"ט בד"ה מאד צריך ליזהר שלא יהיו זוחלין אפילו מעט דרך הנקב וכו', לחוש לדיעות דאפילו הזחילה במעט מעט פוסלין עיין שם. ועיין בשו"ת אמרי יושר ח"א סי' קכ"ז (ד"ה ובכלל) וסימן ק"ל ושהעלה דהיכא שהוא בודאי מקוה ולא מעיין, יש להורות ולהחמיר כדברי התשובות הדברי חיים (יו"ד ח"ב סי' צ"ט ד"ה זולת) ובית שלמה (יו"ד ח"ב סי' נ"א דף כ"ט טור א, סי' ע"ב דף מ"א טור ב, וסי' פ"ב אות א) גם בזחילה שאינה ניכרת".[2] שו"ע יו"ד סי' רא סנ"א: "ניקב המקוה ומימיו נוטפים מעט מעט או נבלעים בקרקע מעט מעט, כשר לפי שאין זחילתן ניכרת".

    [3] ראה רא"ש שבת פ"ב סי' כג: "דשיעור טבילה הוי חמישים אמה". והילוך מיל שהוא אלפיים אמה שיעורו לכל היותר כ"ד דקות (שוע"ר סי' תנט ס"י).


    [4] שו"ת ציון לנפש חיה סו"ס יח-יט: "מצאתי לאחד האחרונים סברא דזחילה נכרת היינו בשעת טבילה ניכרת, ובאמת הדברים נכנסו ללבי, ולדעתי הסברה טובה דהרי הזחילה שקודם הטבילה לא תזיק דהרי זחילה פסול החוזר להכשירו דאם תפסק מליזחל כשר, גם מה שזוחל אחר הטבילה אין צריך לומר שאין זו מזיק וכי הטובל במקוה כשרה ואח"כ תתחיל ליזחל יטמא הטובל למפרע".


    [5] שו"ת צמח צדק יו"ד סי' קסד אות ד: "בתשובת מעיל צדקה סי' ל"ט אף שהחמיר בדין מקוה שזוחל לפסוק כהמחמירים שאפילו ישאר מ' סאה כו' עכ"ז כתב דודאי זחילה בנקב או סדק קטן אינו נקרא זחילה כו', ועוד קסטלין בעינן ניקב בתחתיתה כשפופרת הנוד ולא מצינו שהסתימה מעכב ואינה נקרא זוחלין בשביל נקב כזה".


    [6] ראה ספר שיעור מקוה לר"ח נאה עמ' קסג.


    [7] טהרת מים עמ' לה בשם ערוגת הבושם סי' ריב.


    [8] טהרת מים עמ' שסב בשם הגר"י לנדא ע"ה.


    [9] ראה שו"ע יו"ד סי' רא סכ"א: "מקוה שנפל לתוכו מים שאובים ונפסל, ואחר כך ריבה עליו מים כשרים עד שנמצאו הכשרים מ' סאה, הרי הוא בפסולו עד שיצאו כל המים שהיו בתוכו ויפחתו השאובים פחות מג' לוגין". ומתוך שחוששים שמא תוך כדי ריקון האוצר חזרו לתוכו מים שאובים, ושמא קודם מילויו מחדש ישארו בו ג' לוגין מים שאובים (שהם בסה"כ כליטר אחד), נוהגים להקפיד שיהיה יבש לחלוטין.


    [10] טהרת מים שם.


    [11] ראה שערי מקואות עמ' סו-סז; מקוה מים ח"ג עמ' קעז; אור מאיר ח"ב עמ' תקיב.



מקורות: