ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

מתי מותר 'לסחוב' מחנות

שאלה:

קניתי כמה מוצרים בחנות, ובטעות השארתי על הדלפק את אחד המוצרים ששילמתי עליו. כשחזרתי למקום אחרי כמה שעות המוצר היה עדיין מונח על הדלפק בדיוק באופן שהשארתי אותו שם. אך להפתעתי המוכר סירב להאמין לי שלא לקחתי אותו ולטענתו המוצר שעל הדלפק הוא אחר ולא זה ששילמתי עליו. אני יודע במאה אחוז שלא לקחתי את המוצר וכי המוצר שמונח על הדלפק הוא זה ששילמתי עליו ושכחתי אותו, כך שהמוכר פשוט גוזל אותי. האם היה מותר לי לחטוף את המוצר מהדלפק בכוח? או אולי להתחכם ולמצוא הזדמנות אחרת לסחוב מוצר זהה ממדפי החנות בלי שיראו אותי?

תשובה:

לפי תיאור המקרה, המוצר ששילמת עליו אכן נחשב 'גזול' ביד המוכר.


אבל כדי שיהיה מותר לך לעשות 'דין לעצמך' ולקחת אותו בחזרה בניגוד לרצון המוכר, צריך שיתקיימו מספר תנאים:



  1. אתה רשאי לקחת מהמוכר בחזרה אך ורק את אותו מוצר עצמו שהוא גזל ממך, ולא כסף או מוצר אחר בתמורתו[1].

  2. צריך שיהיו לך הוכחות ברורות (כגון עדים, תיעוד) שהמוצר אכן שלך כלומר ששילמת עליו ולא לקחת אותו, ככה שאם אחר כך המוכר יתבע אותך על שלקחת ממנו את המוצר בלי רשות, תהיה לך אפשרות להוכיח בבית הדין שהמוצר שייך לך[2].

  3. לקיחת המוצר מהמוכר צריכה להיות בפרהסיא מול עיניו, ולא בהיחבא כדרך הגנבים. אלא אם כן אי אפשר לקחת אלא בהיחבא[3].


מקורות:

[1] שוע"ר סכ"ז: "ואם נודע לבעל הבית שהאריס גונב פירות מהפרדס אינו רשאי לנכות לו מחלקו כשבאו לחלוק אלא על פי בית דין אבל לא יעשה דין לעצמו לגזול את האריס כנגד מה שגנב ממנו מפני שאסור לגזול או לגנוב מן הגנב או הגזלן כנגד מה שגנב וגזל ממנו אלא יתבענו בבית דין ואם ינכה לו שלא על פי בית דין הרי זה גוזל חלקו המגיע לו בפירות הנשארים ואף שכבר נטל הרבה יותר מחלקו הרי לא נטל בתורת חלוקה אלא נתכוין לגנוב משל בעל הבית ושיהיה חלקו נשאר עדיין בפירות הנשארים שהרי הם שותפים בכל הפירות כולם וכשבעל הבית מפקיע חלק האריס בפירות הנשארים בעל כרחו של האריס הרי זה גוזלו כנגד מה שגנב ממנו ואף שהדין הוא כך אינו רשאי לעשות דין לעצמו אלא על פי בית דין אם יזכה בדין שיוכל לברר שגנב ממנו ואם לאו יפסיד וכן כל כיוצא בזה". וראה פתחי חושן גניבה פ"א הערה יג: "מדבריו נראה שכל שאינו אותו חפץ הוי כגנב וגזלן ממש ואפילו במקום פסידא אסור".


ובשוע"ר שם סכ"ח: "במה דברים אמורים שאינו רשאי לעשות דין לעצמו, כשנוטל כנגד מה שנטל ממנו ולא גוף החפץ בעצמו שנטל ממנו, אבל ליטול גוף החפץ בעצמו שנטל זה ממנו בין בגנבה בין בגזלה מותר ליטלו ממנו בעל כרחו ואין זה גוזל אלא מציל את שלו, ואם הלה אינו מניח לו ליטול מותר אפילו להכותו עד שיניח אם אינו יכול להציל ממנו בענין אחר, ואינו מחוייב להוליכו לבית דין שבכגון זה שגוף החפץ שלו הוא בעין אדם עושה דין לעצמו להצילו ממי שגזלו או ממי שבא לגזלו או ממי שבא להזיקו בכל הצלה שיכול אפילו בהכאה ואף אם לא יגיע לו שום הפסד אם ילך לבית דין אינו צריך לטרוח כלל".


[2] שוע"ר סכ"ט: "וכל זה כשיכול לברר שזה החפץ שלו אם יתבענו הלה לבית דין אבל אם לא יוכל לברר אין צריך לומר שאינו רשאי להכותו שאם יכהו יענישוהו הבית דין אלא אפילו בלא הכאה אין הצלתו כלום. אלא אם כן אין עדים כשמציל מידו שאז מועלת לו הצלה זו שיהיה נאמן בשבועה לומר שלי תפסתי במיגו שהיה יכול לכפור ולומר לא תפסתי כלום מאחר שאין עדים".


והנה הסמ"ע סי' ד ס"ק ב כתב: "מיהו זה דוקא כשבא להוציא בעדים, דבלא עדים יכול לתופסו, דיהיה נאמן לפני בית דין במיגו אטענתו". מלשונו נראה שכשאין עדים רואים אותו תופס, רשאי לתפוס לכתחילה אף שאין לו הוכחה ברורה שהחפץ שלו ואינו נאמן על כך אחר כך אלא במיגו.


אכן, מלשון אדה"ז הנ"ל "שאז מועלת לו הצלה זו שיהיה נאמן בשבועה לומר שלי תפסתי במיגו", יש מקום להבין שכשאין לו הוכחה ששלו הוא נוטל, גם אם אין עדים רואים אותו, אין היתר גמור ליטול לכתחילה, אלא שאין בידינו למונעו מכך ואם עשה מעשיו עשויים כיון שאם יישבע יהיה נאמן במיגו.


וכן כתב המהרש"ל בים של שלמה בבא קמא פרק ג סימן ה: "ודוקא בדיעבד, ולעניין נאמנות, דמהימן במיגו. אבל לכתחילה לא יכול לתפוס שום דבר מחבירו, אם לא בחפץ המבורר". כלומר כאשר אין הוכחות ברורות שהחפץ שלו, גם אם אין עדים רואים אותו נוטל ולכן נאמן לומר ששלו הוא במיגו שיכל לומר לא נטלתי, מכל מקום לכתחילה לא יטול, רק שאם נטל מעשיו קיימים.


וכן הורה למעשה הגרי"ש אלישיב, הובאו דבריו בספר משפט כהלכה (קליין) ח"א קונטרס שים שלום שבסוף הספר עמ' יג, ובספר אשרי האיש חו"מ פרק א עמ' ד.


[3] שוע"ר סכ"ח: "אבל לא ילך לבית הגזלן לגנוב חפץ שלו שמא יראה עליו כגנב אלא אם כן אי אפשר להצילו בענין אחר". וראה שו"ת רב פעלים ח"ג חו"מ סי' ה; צהר המשפט סי' ד ס"ק ג; שו"ת חבל נחלתו ח"ה סי' מז.