ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

משאבת ניקוז בשבת

שאלה:

בדירה בקומה מינוס 1 יש משאבה. יכול להיות שהשימוש בשירותים יפעיל אותה. מה אני צריך לעשות?

תשובה:

דירה במפלס נמוך שמי השופכין שלה מפונים לצנרת הביוב העירונית באמצעות משאבה המופעלת עם הגעת המים שבמיכל הניקוז לקו-גובה מסוים, מותר להשתמש בה במים בשבת כרגיל[1]. (יש לציין שבמידה ומדובר במשאבה המתחילה לפעול תיכף עם ניקוז המים, יש להתקין עבורה 'מפסק שבת'[2]).


[1] בכל שפיכת מים בדירה אין פסיק רישא שתופעל המשאבה אלא הוא ספק פסיק רישא, וכיון שהוא דבר שאינו מתכוון מותר. ראה שוע"ר סי' שטז ס"ד: "צריך ליזהר שלא לסגור תיבה או לסתום כלי שיש בה זבובים שהרי הם ניצודים בסתימה וסגירה זו ואף שאינו מתכוין כלל לצידה מכל מקום פסיק רישיה ולא ימות הוא אלא יתן סכין או שום דבר בין הכיסוי לכלי בענין שיוכלו לצאת משם ולא יהיה פסיק רישיה ויש מקילין במקום שאם יפתח הכלי ליטלם משם יברחו שנמצא שאין כאן צידה כלל בכיסוי זה ויש לסמוך על דבריהם לענין שאין צריך לדקדק ולעיין אם יש שם זבובים ואף אם רואה בודאי שיש זבובים מפריח מה שנראה לעיניו ודיו ואינו צריך לחפש שמא נשארו עוד זבובים שכיון שהדבר ספק אם ישנן שם אין כאן פסיק רישיה".


ועל דרך זה כתב להלן שם סי' שיח סכ"א: "מיחם שפינה ממנו מים חמין כו' מותר ליתן לתוכו מים צוננים מרובים כדי להפשירן, ואף על פי שעל ידי נתינת הצונן לתוכו הוא מצרפו ומחזיקו ונמצא מתקן כלי כו', מכל מקום כיון שאינו מתכוין לתיקון הכלי אלא להפשיר המים מותר, שאין כאן פסיק רישיה ולא ימות מפני שכשמצרפין הכלי מחממין אותו תחלה ביותר אבל כאן אפשר שלא יגיע לצירוף מפני שהמים מונעים אותו מלהתחמם כל כך". וראה שם סי' רעז קונטרס אחרון ס"ק א.


כאשר מדובר על הורדת מים בשירותים, יש צד היתר נוסף – כבוד הבריות שהתירו בגללו איסורי שבת דרבנן, והפעלת משאבה חשמלית בשבת אסורה מדרבנן (משום מוליד – ראה שו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב מפתחות והגהות סי' לא). ראה שוע"ר סי' שיב (ס"א וס"ד) ש"משום כבוד הבריות התירו לטלטל אבנים לקנח בהם בבית הכסא כו' ויש אומרים שמותר לטלטלן אפילו ד' אמות בכרמלית ומכרמלית לרשות היחיד אם צריך לכך מפני שאיסור הכרמלית גם כן אינה אלא מדברי סופרים כמו איסור הטלטול והתירוהו גם כן משום כבוד הבריות ולענין הלכה בדברי סופרים הלך אחר המיקל".


[2] 'מפסק שבת' זה מנטרל את השפעת ניקוז המים על הפעלת המשאבה, ומפעיל אותה לפי זמן קצוב (ניתן להשיגו במכונים שונים העוסקים בתחום טכנולוגיה והלכה).


דירה במפלס נמוך שמי השופכין שלה מפונים לצנרת הביוב העירונית באמצעות משאבה המופעלת עם הגעת המים שבמיכל הניקוז לקו-גובה מסוים, מותר להשתמש בה במים בשבת כרגיל[1]. (יש לציין שבמידה ומדובר במשאבה המתחילה לפעול תיכף עם ניקוז המים, יש להתקין עבורה 'מפסק שבת'[2]).


מקורות:

[1] בכל שפיכת מים בדירה אין פסיק רישא שתופעל המשאבה אלא הוא ספק פס


דירה במפלס נמוך שמי השופכין שלה מפונים לצנרת הביוב העירונית באמצעות משאבה המופעלת עם הגעת המים שבמיכל הניקוז לקו-גובה מסוים, מותר להשתמש בה במים בשבת כרגיל[1]. (יש לציין שבמידה ומדובר במשאבה המתחילה לפעול תיכף עם ניקוז המים, יש להתקין עבורה 'מפסק שבת'[2]).


[1] בכל שפיכת מים בדירה אין פסיק רישא שתופעל המשאבה אלא הוא ספק פסיק רישא, וכיון שהוא דבר שאינו מתכוון מותר. ראה שוע"ר סי' שטז ס"ד: "צריך ליזהר שלא לסגור תיבה או לסתום כלי שיש בה זבובים שהרי הם ניצודים בסתימה וסגירה זו ואף שאינו מתכוין כלל לצידה מכל מקום פסיק רישיה ולא ימות הוא אלא יתן סכין או שום דבר בין הכיסוי לכלי בענין שיוכלו לצאת משם ולא יהיה פסיק רישיה ויש מקילין במקום שאם יפתח הכלי ליטלם משם יברחו שנמצא שאין כאן צידה כלל בכיסוי זה ויש לסמוך על דבריהם לענין שאין צריך לדקדק ולעיין אם יש שם זבובים ואף אם רואה בודאי שיש זבובים מפריח מה שנראה לעיניו ודיו ואינו צריך לחפש שמא נשארו עוד זבובים שכיון שהדבר ספק אם ישנן שם אין כאן פסיק רישיה".


ועל דרך זה כתב להלן שם סי' שיח סכ"א: "מיחם שפינה ממנו מים חמין כו' מותר ליתן לתוכו מים צוננים מרובים כדי להפשירן, ואף על פי שעל ידי נתינת הצונן לתוכו הוא מצרפו ומחזיקו ונמצא מתקן כלי כו', מכל מקום כיון שאינו מתכוין לתיקון הכלי אלא להפשיר המים מותר, שאין כאן פסיק רישיה ולא ימות מפני שכשמצרפין הכלי מחממין אותו תחלה ביותר אבל כאן אפשר שלא יגיע לצירוף מפני שהמים מונעים אותו מלהתחמם כל כך". וראה שם סי' רעז קונטרס אחרון ס"ק א.


כאשר מדובר על הורדת מים בשירותים, יש צד היתר נוסף – כבוד הבריות שהתירו בגללו איסורי שבת דרבנן, והפעלת משאבה חשמלית בשבת אסורה מדרבנן (משום מוליד – ראה שו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב מפתחות והגהות סי' לא). ראה שוע"ר סי' שיב (ס"א וס"ד) ש"משום כבוד הבריות התירו לטלטל אבנים לקנח בהם בבית הכסא כו' ויש אומרים שמותר לטלטלן אפילו ד' אמות בכרמלית ומכרמלית לרשות היחיד אם צריך לכך מפני שאיסור הכרמלית גם כן אינה אלא מדברי סופרים כמו איסור הטלטול והתירוהו גם כן משום כבוד הבריות ולענין הלכה בדברי סופרים הלך אחר המיקל".


[2] 'מפסק שבת' זה מנטרל את השפעת ניקוז המים על הפעלת המשאבה, ומפעיל אותה לפי זמן קצוב (ניתן להשיגו במכונים שונים העוסקים בתחום טכנולוגיה והלכה).


יק רישא, וכיון שהוא דבר שאינו מתכוון מותר. ראה שוע"ר סי' שטז ס"ד: "צריך ליזהר שלא לסגור תיבה או לסתום כלי שיש בה זבובים שהרי הם ניצודים בסתימה וסגירה זו ואף שאינו מתכוין כלל לצידה מכל מקום פסיק רישיה ולא ימות הוא אלא יתן סכין או שום דבר בין הכיסוי לכלי בענין שיוכלו לצאת משם ולא יהיה פסיק רישיה ויש מקילין במקום שאם יפתח הכלי ליטלם משם יברחו שנמצא שאין כאן צידה כלל בכיסוי זה ויש לסמוך על דבריהם לענין שאין צריך לדקדק ולעיין אם יש שם זבובים ואף אם רואה בודאי שיש זבובים מפריח מה שנראה לעיניו ודיו ואינו צריך לחפש שמא נשארו עוד זבובים שכיון שהדבר ספק אם ישנן שם אין כאן פסיק רישיה".


ועל דרך זה כתב להלן שם סי' שיח סכ"א: "מיחם שפינה ממנו מים חמין כו' מותר ליתן לתוכו מים צוננים מרובים כדי להפשירן, ואף על פי שעל ידי נתינת הצונן לתוכו הוא מצרפו ומחזיקו ונמצא מתקן כלי כו', מכל מקום כיון שאינו מתכוין לתיקון הכלי אלא להפשיר המים מותר, שאין כאן פסיק רישיה ולא ימות מפני שכשמצרפין הכלי מחממין אותו תחלה ביותר אבל כאן אפשר שלא יגיע לצירוף מפני שהמים מונעים אותו מלהתחמם כל כך". וראה שם סי' רעז קונטרס אחרון ס"ק א.


כאשר מדובר על הורדת מים בשירותים, יש צד היתר נוסף – כבוד הבריות שהתירו בגללו איסורי שבת דרבנן, והפעלת משאבה חשמלית בשבת אסורה מדרבנן (משום מוליד – ראה שו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב מפתחות והגהות סי' לא). ראה שוע"ר סי' שיב (ס"א וס"ד) ש"משום כבוד הבריות התירו לטלטל אבנים לקנח בהם בבית הכסא כו' ויש אומרים שמותר לטלטלן אפילו ד' אמות בכרמלית ומכרמלית לרשות היחיד אם צריך לכך מפני שאיסור הכרמלית גם כן אינה אלא מדברי סופרים כמו איסור הטלטול והתירוהו גם כן משום כבוד הבריות ולענין הלכה בדברי סופרים הלך אחר המיקל".


[2] 'מפסק שבת' זה מנטרל את השפעת ניקוז המים על הפעלת המשאבה, ומפעיל אותה לפי זמן קצוב (ניתן להשיגו במכונים שונים העוסקים בתחום טכנולוגיה והלכה).