ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

מעשר למי שחי מהלוואות

שאלה:

בשנה וחצי האחרונה הפסקתי להתפרנס, ולפני כשנה אזל כל הכסף שלי (אין לי חסכונות/נכסים וכדומה). מאז אני חיה מהלוואות מהבנק ומסיוע כספי מההורים (הסיוע מההורים מממן רק כשליש/מחצית מההוצאות השוטפות שלי). עד כה השארתי את כל התרומות הקבועות שלי כפי שהן (שהן יותר מ-10% ממה שהרווחתי. בעבר הייתי מוסיפה עליהן מדי פעם לפי הצורך, אך בחודשים האחרונים כמעט ולא הוספתי על הקבועות). בעזרת השם אני מאמינה ומקווה שאצליח לחזור להתפרנס. השאלה שלי: אין לי מושג אם אני נוהגת נכון. אולי אני צריכה להשאיר תרומות רק על סך 10% ממה שההורים נותנים לי, ואת כל השאר לבטל? עכשיו זה בערך 25% פלוס-מינוס ממה שההורים נותנים לי.

תשובה:


  • על פי הלכה מי שאינו משתכר סכום שמספיק לו לחיים מינימאליים סבירים, פטור מלתת את המעשר שלו לאחרים ורשאי להשתמש בו לעצמו, כי פרנסת עצמו קודמת לפרנסת אחרים[1].

  • אדם שחייב כסף לאחרים ואינו יודע מהיכן יחזיר בתאריך המיועד לפירעון, לא יתן את המעשר שלו לצדקה אלא ישתמש בו לפירעון חובו[2].

  • ועל אחת כמה וכמה מי שיש עליו חובות הנושאים ריבית משגשגת (ללא היתר עיסקה), שאסור לו להתחסד ולתת צדקה מהכנסותיו המצומצמות וכתוצאה מכך לשלם יותר ריבית, אלא יזדרז לכסות את חובותיו בהקדם.

  • עם זאת, גם מי שפרנסתו דחוקה חייב בנתינת צדקה בשיעור המינימאלי שהוא שלישית שקל בשנה דהיינו בערך 15 ש"ח[3].

  • בכל מקרה שאדם אינו נותן את המעשר בפועל לצדקה, כדאי שירשום אותו על עצמו כחוב לזמן שירחיב לו ה' ואז יתן[4]



מקורות:

[1] שו"ע יו"ד סי' רנא ס"ג ברמ"א. ש"ך שם סי' רמח ס"ק א. שו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' קא.


[2] על פי ספר חסידים סי' שצה: "ואם אין בידך אלא משל אחרים אל תתן צדקה שמא לא יהיה לך במה לשלם". שם סי' שצז: "אדם שחייב לאחרים ממון ואין לו משלו לא יקנה ספרים ולא יתן צדקה ולא ישכיר סופרים ולא יתן נרות לבהכנ"ס ועל זה נאמר (ישעי' ס"א ח') שונא גזל בעולה מי שיש לו ממון מאחרים כל תקנות שיוכל לעשות לתקנת אותם שהפקידו בידו יעשה". והגר"ש ואזנר בשיעורי שבט הלוי כת"י הובא בספר באורח צדקה עמ' מה: "שאברכים שיש להם חובות שונים פטורים ממעשר כספים, וטעות גמורה לתת כל זמן שיש לו חובות דפריעת בעל חוב מצוה, ואמנם חייב בצדקה בפרוטה לעני ושלישית השקל בשנה, אך לא מעשר דע"י המעשר אין לו כדי פרעון חובות". וראה עוד  שו"ת שבט הלוי ח"ז סי' קצה.


ואף שבשולחן מנחם ח"ה עמ' פט אומר הרבי: "כאשר הוא נפגש בגבאי צדקה והגבאי אומר לו שדרוש בנחיצות סכום כסף מסויים למטרת צדקה באופן מיוחד, אזי עם היות שבספר חסידים איתא שמי שחייב לאחרים לא ירבה בצדקות עד שיפרע, הנה בכהאי גונא יש ליתן מיד לצדקה, ולכן היו כמה גדולי ישראל שהיו לווים כסף בכדי לתת לצדקה, אע"פ שהם בוודאי ידעו ממש"כ בספר חסידים".


הנה שם הדגיש הרבי שמדובר בגוונא "שדרוש בנחיצות סכום כסף מסויים למטרת צדקה באופן מיוחד". אבל כשמדובר על נתינה סדירה של מעשר כספים – יש לנהוג כדברי ספר חסידים הנ"ל.


[3] שו"ע שם סי' רמט ס"ב. וראה ערוך השולחן שם סי' רמח ס"ג שזה קאי על מי שאין לו כדי פרנסתו ולכן אינו נותן מעשר, דמכל מקום צריך לתת לכל הפחות שלישית השקל בשנה, עיי"ש. ועל פי המבואר בספר מעשר כספים עמ' קנג בשם הגר"ח נאה, יוצא ששלישית השקל הוא כ-7 גרם כסף, שמחירם כיום פחות מ-20 ש"ח.


[4] ע"פ שולחן מנחם ח"ה עמ' פז-פח.