ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

מעלית שבת

שאלה:

האם מותר להשתמש עם מעלית שבת לכתחילה במלון בירושלים הלכה למעשה?

תשובה:

מעלית שבת באישור 'המכון הטכנולוגי להלכה', לכל הדעות ניתן להקל להשתמש בה במקום צורך מיוחד, כגון: אישה בהריון, אישה אחרי לידה, חולה, זקן, ילדים קטנים, קומה גבוהה במיוחד[1].


מקורות:

[1] לעומת זאת 'מעלית שבת' באישור 'מכון צומת', לא פשוט להקל להשתמש בה בכל הדוגמאות הנ"ל.


ההבדל בין המכונים השונים נעוץ בסוג המנגנון של 'מעלית שבת'. ב'מכון צומת' מסתפקים במנגנון המקיים פעילות קבועה של זרם חשמלי כלשהו, גם אם הוא בהספק נמוך שאין בכוחו להניע את המעלית עם נוסעים, ולדעתם די בכך בכדי שבתוספת זרם החשמל הנוצרת עם כניסת האדם למעלית לא יהיה איסור 'מוליד', ומדמים זאת למבואר בשוע"ר סי' תקיא ס"ז שבגד שכבר נכנס בו ריח מבושם מסוים מותר להוסיף עליו עוד ריח מבושם זה ואין בכך משום 'מוליד'. לעומת זאת ב'מכון הטכנולוגי להלכה' (בראשות הרב לוי יצחק הלפרין) סבורים שזרם חשמל בהספק כה נמוך שאין בכוחו להניע את המעלית נחשב כאינו קיים כלל ביחס למעלית, וממילא הוספת הזרם בהספק הגבוה עם כניסת האדם למעלית נחשבת 'דבר חדש' ומוגדרת 'מוליד', לכן הם מאשרים רק מעליות שבת עם מנגנון שזרם החשמל הפועל בו בקביעות הינו בהספק גבוה שיכול להניע את המעלית עם נוסעים. וכן עיקר.


[הוספה לאחר זמן: ראה אגרות קודש חכ"ב עמ' תפא, על מה שכתב השואל כתב במכתבו: "בלקו"ש ח"ב ע' 506 מסופר על כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע שבערבי שבתות וימים טובים הניח עץ להגביה הטלפון בחדר כ"ק אביו אדמו"ר מהורש"ב נ"ע בכדי שישמע התפלות מהחדר האחר, אולי נוכל ללמוד היתר על מייקרופון, או טייפ רעקארדער אם אותו המדבר אינו מכוון לדבר לתוכו", והרבי השיב על כך: "בענין הטליפון שכותבו – אינו דומה כלל לענין המיקרופון כו', ג) אינו פסיק רישא כלל, כיון שרק הדבור בקול רם ובסמיכות מקום להטלפון – פועל על הטליפון". ע"כ. מדברי הרבי משמע שכאשר יש 'פסיק רישא' שהדיבור יפעל על המיקרופון הדבר אסור. והנה המדובר שם הוא כמובן במצב שהמיקרופון פועל מערב שבת (וכפי שהיה אצל הרבי הריי"צ), ואעפ"כ אוסר זאת הרבי במצב של 'פסיק רישא'. מזה מוכח שלא סבירא ליה לדמות זאת להיתר דהוספת ריח בבגד שכבר קיים בו מריח זה כסברת 'מכון צומת'. ויתכן שהטעם לזה הוא כסברת 'המכון הטכנולוגי' הנ"ל, כי הנה מסתבר שבמצב של 'חוסר פעילות' היה הזרם העובר בחוטי 'הטליפון' מזערי ברמה שאינו מסוגל להשמיע קול, ורק כאשר מדברים בקול רם בסמיכות אליו היה זה 'פועל על הטליפון' שיעבור בו זרם חזק יותר שיכול להעביר ולהשמיע הקול, ומשום כך אין להחשיב זאת 'הוספה בלבד' על דבר שכבר קיים שאינה מוגדרת מוליד, אלא כיצירת 'דבר חדש' המוגדרת 'מוליד'].


ומה שלא התרנו להשתמש בשופי גם במעליות באישור 'המכון הטכנולוגי', הוא משום שכמה מגדולי ישראל, ביניהם הגר"ש ואזנר, טענו שבעצם השימוש ב'מעלית שבת' יש 'זילותא דשבת' ולכן אין להזדקק לכך אלא במקום צורך מיוחד.