ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

מנחה בזמנה ביחיד או אחרי השקיעה בציבור

שאלה:

מה עדיף ביום חול,
להתפלל חצי שעה אחרי זמן הדלקת נרות ש"ק שזה יוצא אחרי השקיעה, וללא תחנון, (כמנהג חסידות מסויימת ששם אפשר להתפלל מנחה הכי מאוחר בעיר שבה אני גר),
או להתפלל בעבודה יחידי, דרך הטלפון בשידור חי (זה נקרא קו ההלכה הספרדי), מנחה גדולה, תפילה מלאה עם תחנון? ב"ה אין הסחת הדעת בעבודה?
או אולי רק לשמוע ולהגיד דרך הטלפון י"ג מידות, ולהתפלל אח"כ אחרי השקיעה כנ"ל (זכור לי שאין טעם כל כך להגיד תחנון דרך הטלפון ולהתפלל עמידה בסוף היום, כי צריך לסמוך תחנון מיד אחר עמידה)?

תשובה:

הפוסקים כתבו שמי שיש לו ברירה להתפלל מנחה בציבור אחרי השקיעה או ביחיד לפני השקיעה, עדיף להתפלל לפני השקיעה ביחיד מאשר אחרי השקיעה בציבור[1].


כך היתה גם הנהגת רבותינו נשיאי חב"ד[2], וכך הורו גם לתלמידיהם[3].


אבל אין למחות ביד הנוהגים להקל להתפלל מנחה בין השמשות (בין השקיעה לצאת הכוכבים)[4].


מקורות:

[1] שו"ע אדה"ז סי' צ סי"א: "מי שבא לבית הכנסת אסור לו להקדים תפלתו לתפלת הצבור בין בבית הכנסת בין שרוצה לצאת חוץ לבית הכנסת אלא ימתין כדי להתפלל עם הצבור שתפלת הרבים היא רצויה יותר לפני המקום, אלא א"כ רואה שזמן התפלה עובר ואין הצבור מתפללים לפי שמאריכים בפיוטים או לסבה אחרת מתפלל הוא בפני עצמו כדי להתפלל בעונתה".


משנה ברורה סי' רלג ס"ק יד: "ודע דאף שמהמחבר והרמ"א משמע דלדידן דנוהגים להתפלל מעריב אחר צה"כ מותר להתפלל מנחה אפי' אחר שקיעה עד סמוך לצ"ה, יש פוסקים רבים שחולקים בזה ודעתם שתפלת המנחה הוא רק קודם שקיעת החמה ולכן לכתחלה צריך כל אדם ליזהר להתפלל קודם שקיעת החמה דוקא דהיינו שיגמור תפלתו בעוד שלא נתכסה השמש מעינינו, ומוטב להתפלל בזמנה ביחידות מלהתפלל אח"כ בצבור".


[2] ליקוטי דיבורים ח"א המתורגם עמ' 56, אודות הנהגת אדמו"ר מוהרש"ב: "בחורף תרס"ו היינו, כ"ק אאמו"ר הרה"ק ואני, ביום ההילולא של כ"ק רבנו הגדול, כ"ד טבת, במוסקבה, והיה צורך במנין לתפלת המנחה, ובחורף שהוא יום קצר כו' עלה בכבדות גדולה להתקבץ יחד ובפרט לשעה קבועה כו', ואחר כך החלו להתקבץ אחד לאחד, כ"ק אאמו"ר הרה"ק היה זהיר בתפלה בזמנה ובפרט בתפלת המנחה, ולכן כבר התפלל מנחה, וכמשלים למנין בא החסיד ר' ברוך שלום הכהן ז"ל רודנער, והתפללו מנחה".


קובץ הערות וביאורים תתקעא עמ' 65, הרב יהודה ליב שפירא, ראש ישיבת מיאמי: "שמעתי מבן דודי הרב יוסף יצחק שי' ווילענקין ששמע בעצמו כמה פעמים מדודו הרב ר' זלמן שמעון דווארקין ז"ל מרא דאתרא של ביהכנ"ס ליובאוויטש שבליובאוויטש, שבשנת תרפ"א כשאדמו"ר מוהריי"ץ נ"ע עבר לפני התיבה בשנת אבילות על אביו כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע, אירע פעם שהיו רק תשעה אנשים לתפלת מנחה והרב דווארקין היה אחד מהם, ואדמו"ר הריי"ץ המתין לבואו של עשירי, אמנם כשהביט הרבי בשעון וראה שכבר מגיע השקיעה התפלל ביחידות ולא המתין אף שעי"ז לא התפלל לפני התיבה בשנת האכילות על אביו הרבי. שמזה רואים עד כמה הרביים עצמם היו מדקדקים להתפלל מנחה לפני השקיעה עד כדי להתבטל עי"ז מלהתפלל לפני התיבה בשנת האבילות".


[3] קובץ הערות וביאורים תתקעה עמ' 65, הרב יהודה ליב שפירא, ראש ישיבת מיאמי: "פעם שאל הרב ליס את הרבי מהוריי"ץ נ"ע שלפעמים בא לביהכ"נ שבו מתפללים מנחה מאוחר מה עליו לעשות, האם להתפלל עמהם בציבור או שיתפלל ביחידות לפני השקיעה (וע"ז) [וענה] לו הרבי שיתפלל ביחידות לפני השקיעה".


היכל מנחם ח"ג עמ' רלה, מיחידות של ר' ד.ס. אצל הרבי ניסן תשכ"ט: "שאלה, המשנה ברורה פוסק בסימן רלג ס"א ס"ק יח לענין תפילת מנחה דלכתחלה צריך כל אדם ליזהר להתפלל קודם שקיעת החמה דוקא דהיינו שיגמור תפלתו בעוד שלא נתכסה השמש מעינינו ומוטב להתפלל בזמנה ביחידות מלהתפלל אח"כ בצבור, וראיתי שחסידים אינם נוהגים כן. שאלתי, איך עלי להתנהג? כ"ק אדמו"ר שליט"א: איך אתה נוהג עכשיו? השואל: ע"פ פסק דין האמור של המשנה ברורה. כ"ק אדמו"ר שליט"א: אם כן תמשיך כן גם להבא".


[4] קצות השלחן סי' כו ס"א: "וסוף זמן תפלת המנחה עד שתשקע החמוץ כו', ובדיעבד אם התפלל עד צאת הכוכבים יצא". ושם בדי השלחן ס"ק ה בשם סידור אדה"ז: "אבל לענין תפלת המנחה שהיא מדברי סופרים אין למחות ביד המקילין להתפלל בין השמשות בין בחול בין בשבת".