רציתי לברר את מנהג חב"ד לגבי יום היארצייט. צריך לקבל עליית "מפטיר" בשבת שלפני היארצייט ולקרוא את ההפטרה? איזה משניות לומדים בדיוק? האם צריך להגיד אחריהם "רבי חנניא…" וקדיש? האם מותר לאכול לפני שעולים לקבר? ואם יש עוד מנהגים?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
רציתי לברר את מנהג חב"ד לגבי יום היארצייט. צריך לקבל עליית "מפטיר" בשבת שלפני היארצייט ולקרוא את ההפטרה? איזה משניות לומדים בדיוק? האם צריך להגיד אחריהם "רבי חנניא…" וקדיש? האם מותר לאכול לפני שעולים לקבר? ואם יש עוד מנהגים?
[1] ספר המנהגים עמ' 31: "שבת שלפני יום היארצייט או ביום היאצ"ט אם חל בשבת עולים לתורה מפטיר".
[2] פסקי תשובות סי' קלו אות ט: "מקורו מהחיד"א ועפ"י דברי הזוה"ק שעיקר עליית הנשמה מדרגה לדרגה הוא בשבת שקודם היא"צ, ועליית הבן למפטיר מסייע ועושה נייחא לנשמת הנפטר (כמ"ש ברמ"א יו"ד סי' שע"ו סעי' ד')".
[3] ראה שוע"ר סי' רפד ס"ט: "לכתחילה אסור לעשות כן לקרות למפטיר מי שאינו יודע לומר ההפטרה". ושם סי"א: שחובה היא על הכל לשמוע ההפטרה כמו הפרשה שבספר תורה". ובשו"ע סי' קמב ס"ב נפסק שרק אם "אין מי שיודע לקרות בתורה כהלכתה בדקדוק ובטעמים אפ"ה יקראו בתורה בברכה כהלכתה" (וראה בית יוסף סי' קמא שלדעת הרא"ש הקורא ללא טעמים "אין הציבור יוצאין בקריאתו"). וראה פלא יועץ ערך אמן, שמי שהוא "מלעגי שפה לא יגש לומר קדיש או הפטרה, שאם היו יכולים להתגלות לו אביו ואמו היו צועקים עליו ואומרים לו מי ביקש זאת מידך, חדל לך כי ההעדר טוב ממציאות הרע".
[4] ביאור הלכה סי' קלו: "ואם היא"צ אינו ביום השבת רק בשבוע שאחריו כו' נוהגין לקרותו כשאין חיוב אחר".
[5] שלחן מנחם ח"א או"ח סי' צט.
[6] שלחן מנחם ח"ה יו"ד ב סי' קסז וסי' קעא.
[7] משמעות הזוהר ח"ג עא, א ואלף המגן סי' תקפא ס"נ וס"ק קט שציין הרבי באגרות קודש ח"ג עמ' רעט.
[8] ספר המנהגים חב"ד עמ' 79.
פה ניתן להקדיש.
תוכן