מה הברכה על מלבה טוסט (melba toast)?
דעת הצמח צדק בפאה נכרית
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
מוסך שמציע ללקוחותיו חלקי חילוף לרכב במחירים מצחיקים שאינם קיימים בשוק, כך שברור ללא ספק שהחלקים מגיעים מרכבים גנובים, האם מותר לתקן רכב במוסך כזה?
מה הברכה על מלבה טוסט (melba toast)?
'מלבה טוסט' מיוצר מפרוסות דקות של לחם שעוברות הצנמה ייחודית בתנור גריל[1].
לענין ברכה, תלוי לשם מה אוכלים רוב האנשים את ה'מלבה טוסט'. אם רובם אוכלים אותו בתור סוג של לחם, כלומר לשם סעודה ושביעה, אזי ברכתו 'המוציא' (כשם שצנימים רגילים ברכתם המוציא[2]). אבל אם רוב האנשים אוכלים אותו לשם 'נשנוש' (כדוגמת 'קרקרים'), אזי אין לאכול ממנו אלא בתוך סעודה של לחם גמור[3].
[1] ראה: https://en.wikipedia.org/wiki/Melba_toast.
[2] ראה כף החיים סי' קסח ס"ק סו: "דכל שאינם עשויין כאותן כעכין לקנוח בעלמא אלא לקביעות סעודה לחם גמור הוא ואף על פי שהן יבשים".
[3] בשוע"ר סי' קסח סי"ב כתב: "ויש מפרשים שפת הבא בכיסנין היא פת שנלושה אפילו במים ואפילו אינה מתובלת ואינה ממולאת אלא שעושים אותה עוגות יבשות וכוססין אותה לתיאבון ולא כדי להשביע (שקורין קיכלי"ך). ולענין הלכה יש להקל בדברי סופרים כדברי כולם". שם סט"ז: "לדברי האומרים שפת הבאה בכיסנין היא פת גמורה שנלושה במים לבד אלא שאח"כ כו' עשה ממנה עוגות דקות יבשות וכוססין אותו לתיאבון ואף שבשעת לישה היה לחם גמור וגם נאפו בתנור כלחם גמור אעפ"כ אין מברכין עליהם המוציא וברכת המזון הואיל ואין דרך רוב בני אדם לקבוע עליהם".
אמנם, ב'סדר ברכת הנהנין' שבסידורו, פרק ב סעיפים ז-ט, השמיט אדה"ז את דברי הדעה הסוברת שפת הבאה בכסנין היינו מאפה שכוססים אותו. וכתב על זה קצות השלחן פרק מח בדי השלחן ס"ק יא: "בסידור השמיט דעה זו לגמרי, משמע שאין דעתו להקל כלל בזה".
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?