ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

מכנסיים קצרים לגברים

שאלה:

בבקשה לפרט את דעת ההלכה בענין מכנסיים קצרים בכלל, ובפרט בשינה, לילדים ולמבוגרים. ומאיזה גיל מתחיל החינוך לזה. יישר כח.

תשובה:

בדיני צניעות אין הפרש בין שעת השינה לזמן רגיל. מידת הצניעות הנדרשת במהלך כל היום תקפה גם בשעת השינה[1].


הכלל שכותב רבינו הזקן בדיני צניעות הוא, שכל חלק מהגוף שדרכו להיות מכוסה תמיד גם בקיץ, אין לחשוף אותו שלא לצורך[2]. (אלא אם כן נמצאים במקום המיועד לכך כגון אמבטיה, מקווה, חוף-ים)[3].


כיום נהוג ומקובל בכל חוגי החרדים לדבר ה' שגברים אינם מסתובבים במכנסיים קצרים, גם בתוך הבית ואפילו בקיץ. משום כך, על פי הכלל האמור, ההימנעות מלבישת מכנסיים קצרים נכללת בחובת שמירת הצניעות.


בדברי הרבי אנו מוצאים כמה פעמים שדיבר בגנות ההנהגה של אלו שבעת שהותם בתקופת החופש במחנה-קיץ, מסתובבים בתלבושת של "ממתנים עד ירכיים", ואף התבטא על כך שהנהגה זו "אסורה על פי דין השולחן ערוך"[4] (והמעיין בדבריו יראה ששולל לא רק את חשיפת חלק הגוף העליון שמעל המכנסיים, אלא גם את חשיפת החלק התחתון שתחת המכנסיים הקצרים – "למטה מהירכיים"[5]). פעם אחרת אמר הרבי שלבישת מכנסיים קצרים מורה על "קוצר בשכל ודעת"[6].


עם זאת, אצל ילדים קטנים עד גיל מסוים לא נהוג למנוע לבישת מכנסיים קצרים בתקופת הקיץ. קשה לקבוע מסמרות מאיזה גיל מתחילה ההקפדה בזה, מאחר והדבר תלוי במנהג ומשתנה ממקום למקום[7]. על כל פנים על פי הכלל האמור, כאשר הילד הגיע לגיל כזה שכבר אין לנו ספק שלא מקובל להסתובב עם מכנסיים קצרים, יש לחנך אותו להימנע מכך גם מצד דיני צניעות[8].


מקורות:

[1] שוע"ר מהדו"ב סי' ב ס"א: "מדת הצניעות שיבח הכתוב במקומות רבות וחכמים צוו בה לכל אדם להיות צנוע בכל אורחותיו ולא להתנהג בפריצות אפילו שלא בפני הבריות אלא בינו לבין עצמו כמו שיתבאר בהלכות צניעות ואפילו כשהוא יחידי בלילה ובחדרי חדרים צריך לנהוג בצניעות ובושת לפני הקדוש ברוך הוא אשר מלא כל הארץ כבודו וכחשכה כאורה לפניו יתברך כו' ואפילו כשישן על מטתו בלילה יכסה כל בשרו בסדין".


[2] שם ס"א וס"ב: "לא יגלה את בשרו ואפילו מעט כל מה שדרכו להיות מכוסה בבגדים לעולם כו', ולא יהיה מגולה אפילו מעט מבשרו שלא לצורך אפילו רגע אחד כו' (וכן באנפלאות שלנו ילבשן מעט מעט תחת הסדין שלא לגלות רגליו שדרכן להיות מכוסות לעולם במדינות אלו שאין הולכין יחף לעולם אפילו בקיץ)".


[3] שם ס"ב: "אלא אם כן הוא בבית המרחץ שדרכן של בני אדם לילך שם ערומים ואי אפשר בענין אחר ואין בזה משום פריצות וכן כשרוחץ בנהר".


[4] תורת מנחם התוועדויות ח"מ (משיחת י"ב תמוז תשכ"ד) עמ' 218: "היצר הרע מצא סברא נוספת ואומר, בשלמא כאשר אתה נמצא בבית עליך ללבוש כו', אבל בהיותך בצריף נופש כו' תתהלך רק עם מכנסיים כמו הכהנים 'ממתניים ועד ירכיים' ושאר חלקי הגוף ישארו גלויים. וכאשר אומרים לו, הרי יש דין בשולחן ערוך שאסור לעשות כן, טוען הוא עכשיו זה 'חופש' כו', פריקת עול שלמעלה כו'. בה בשעה שזהו היפך השולחן ערוך, שהלכות צניעות שנתבארו בתחלתו בהלכות השכמת הבוקר, אין בהם חילוק בין נשים לאנשים. וממשיך לטעון שכך נהוג מכמה שנים, כך מתנהג אחיו, חבירו וכו', ובמילא אינו יכול להיות פורש מן הציבור כו'. הלכות צניעות, למשל, כמו שהם ברי תוקף באמצע החורף, כך הם ברי תוקף באמצע תקופת תמוז". וראה גם תורת מנחם חט"ז עמ' 350.


[5] שיחות קודש תשמ"א ח"א עמ' 414-415.


[6] תורת מנחם חל"ז עמ' 77: "הסדר הוא שבימי הקיץ מתחיל זמן החופש כו', לצערנו ישנם כאלו שמנצלים זאת לענין הפכי כו', שנעשה מצב פרוע בלבישת לבושים שאינם כשרים כו' מצד ענין הצניעות כו', מקצרים את הלבושים מלמעלה ומלמטה, באמרו שאינו במדריגת 'תלמיד חכם' שמחוייב לכסות עד העקב, ומהעקב מגיעים לארכובה, וגם להשוק והירך, היפך המפורש בקיצור שולחן ערוך בנוגע לחלקי הגוף שצריכים להיות מכוסים". ובהערה 39: "וכלשון המדינה 'שארטס' (מכנסיים קצרות), ובאמת הרי זה מורה על הקוצר ('שארט') בשכל ודעת".


[7] על פי בירור שעשינו בתלמודי תורה חב"דיים שונים, בהרבה מקומות מאפשרים לילדים ללכת במכנסיים קצרים בכיתות א'-ב' (גילאי 6-7), ובמקצת מן המקומות אפילו עד כיתה ה' (גיל 10).


[8] ראה שוע"ר סי' שמג ס"ג: "ושיעור החינוך במצוות עשה הוא בכל תינוק לפי חריפותו וידיעתו בכל דבר לפי עניניו כגון היודע מענין שבת חייב לשמוע קידוש והבדלה היודע להתעטף כהלכה חייב בציצית כמ"ש בסי' י"ז וכן כל כיוצא בזה בין במצות עשה של תורה בין בשל דברי סופרים. אבל החינוך בלא תעשה בין של תורה בין של דבריהם הוא בכל תינוק שהוא בר הבנה שמבין כשאומרים לו שזה אסור לעשות".