ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

מה ללמוד בתורה

שאלה:

יש לי 6 שעות ביום ללמוד. מה ללמוד? ואיך לחלק את הזמן?

תשובה:

באופן כללי[1] צריך לחלק את זמן הלימוד לשלושה חלקים, על מנת לכלול בו שלושה סוגי לימוד – מקרא, משנה ותלמוד. כלומר, לימוד התורה בכל יום צריך לכלול: א. תורה שבכתב דהיינו תורה נביאים וכתובים המכונים "מקרא"[2]; ב. לימוד הלכה למעשה, וכן מפרשי התנ"ך ופירושי חז"ל על פסוקי התנ"ך שכל זה מכונה "משנה", אך בזה גופא יש להשקיע יותר זמן בהלכה למעשה מאשר בלימוד פירושי הפסוקים[3]; ג. לימוד טעמי ההלכות בקיצור, בין מתוך הגמרא או מתוך ספרי הפוסקים כגון הבית יוסף ונושאי כלי השולחן ערוך, וכן לימוד פנימיות התורה, שכל זה מכונה "תלמוד".


חלוקת הזמן הנ"ל אינה אמורה להיות שווה, אלא הדבר תלוי בידיעותיו הקודמות של האדם, וגם יש סדר עדיפות. כגון, מי שעדיין אינו בקי בהלכות הנוגעות לחיי היומיום למעשה, עליו להשקיע זמן רב יותר בשינון הלכות אלו[4], ואפילו ללא המקורות והטעמים[5], עד שיידע את המעשה אשר יעשה. אלא שעם זאת לא יניח ידו מלקבוע בכל יום זמן גם ללימוד תנ"ך, לימוד פירושי הפסוקים, לימוד טעמי ההלכות, ולימוד פנימיות התורה.


מקורות:

[1] שוע"ר הלכות ת"ת פ"ב ה"א: "וכשלומד לעצמו כו' חייב הוא לשלש זמן למידתו שבכל יום ויום, שליש במקרא, שליש במשנה שהן הלכות פסוקות בלי טעמים שבכל המשניות וברייתות ומימרות האמוראים שהן פירוש התרי"ג מצות שבתורה בכל תנאיהם ודקדוקיהם ודקדוקי סופרים, ובזמן הזה גם הלכות פסוקות של פסקי הגאונים הפוסקים כמו הטור והשלחן ערוך והגהותיו בכלל משנה יחשבו, ושליש בתלמוד המבאר טעמי ההלכות שבמשניות וברייתות ומימרות האמוראים, ובזמן הזה גם בספרי הפוסקים הראשונים המבארים טעמי ההלכות פסוקות שפסקו הטור ושלחן ערוך כמו הרא"ש ובית יוסף, כי אם אינו יודע טעמי ההלכות אינו מבין גופי ההלכות לאשורן על בוריין ונקרא בור ולכן יש אוסרין להורות אפילו לעצמו מתוך הלכות פסוקות בלי טעמים שלמד ולפיכך אינו רשאי להתאחר מללמוד הטעמים עד שיגמור ללמוד כל ההלכות פסוקות כו' לידע הטעמים בדרך קצרה מהתלמוד והפוסקים בלי עיון רב ופלפול כו'. פירוש המקרא ודרשות ההגדות יחשבו בכלל שליש במשנה לפי שהמשנה גם כן פירוש התרי"ג מצות שבתורה,. וחכמת הקבלה תחשב בכלל שליש בתלמוד".


שם ה"ב: "ויש אומרים שגם בתחלת לימודו של אדם לא ישלש זמן לימודו לשלשה חלקים שוים ממש שהרי המשנה חמורה מן המקרא וצריכה זמן מרובה יותר, ואין צריך לומר התלמוד שצריך זמן מרוה יותר מהמשנה, אלא מה שהצריכו לשלש זמן לימודו הוא ליתן לכל אחד שיעור וזמן כפי הראוי לו בכל יום ויום כדי שיגמור כולו בשוה כו', וטוב לחוש לדבריהם".


[2] ראה שוע"ר הלכות ת"ת פ"א ה"א וה"ג ש"מקרא" היינו "תנ"ך", "תורה שבכתב כולה עם נביאים וכתובים כולם".


[3] ראה שם פ"א ה"ד: "דברי חכמים שהסמיכום על מדרש הפסוקים שהן ההגדות כו' ומכל מקום לימוד ההלכות קודם ללימוד ההגדות".


[4] ראה שוע"ר שם פ"ב ס"ט: "הלכות הללו הצריכות למעשה כו' יש להן דין קדימה על שאר כל ההלכות שאין צריך למעשה כל כך". ולעיל שם: "דהיינו רוב אורח חיים כמעט כולו ומיעוט יורה דעה ומעט באבן העזר וחושן משפט".


וראה אגרות קודש כ"ק אדמו"ר הריי"צ חי"א עמ' שנב: "מה ששואל איך לעשות סדר להאברכים שבכל השבוע טרודים וקובעים רק שבת קודש, בראש וראשון לימוד ההלכה באורח חיים לדעת בדיוק ההנהגה בכל דיני התורה, ואחר כך בודאי אלו שיכולים ללמוד שיעור גמרא חשוב מאד וללמוד חומש ומדרש".


[5] ראה אגרות קודש ח"י עמ' ער: "נעם לי לקרות במכתבו על דבר שיעורים הנלמדים ברבים, ולפלא שאין בשיעורים גם שיעור בלימוד הלכות הצריכות בחיי היום יומים, אשר העדר הידיעה בזה מבהיל, אף שדוקא ידיעות אלו נחוצות ביותר, כי הרי זה כל האדם לעשות את מצות ה' אשר תעשינה ושלא לעשות את מצות ה' אשר לא תעשינה, וחמורים וערבים דברי סופרים וכו', ויהי רצון שיזכה את סביבתו בהנהגת לימוד זה, וכנ"ל מתחלה ידיעת הדינים אפילו בלא המקורים והנימוקים, וכוונתי בפשטות ברכות הנהנין, דיני התפלה, טלטול בשבת כו' וכו', ואי איישר חילי הייתי מנהיג לימוד זה בכל המוסדות חינוך מתחיל מגני ילדים ומסיים בישיבות וכוללים לאברכים,כי לדאבון ולצער הצד השוה שבהם, הוא אי שימת לב כדבעי ללימודים הנ"ל".


וראה גם אגרות קודש הריי"צ הנ"ל: "ורק זה היה צריך לפעול שאברכים יהיה להם קביעות לכל הפחות בכל יום ללמוד פרשת השבוע עם פירוש רש"י ומעט בקיצור שולחן ערוך סעיף או שנים, למען שיהיו בקיאים בזה".


מכתבים נוספים בהם הומלץ לימוד הלכות הצריכות מתוך ספר קיצור שולחן ערוך: אגרות קודש הריי"צ ח"ה עמ' רכב; שם חט"ז עמ' שכז; שם חי"ז עמ' שדמ. אגרות קודש הרבי חט"ז עמ' קמו; שם חי"ז עמ' רי; שם חכ"ח עמ' צח.