יש סמל מגן שלמה מעין כוכב עם 5 קודקודים אשר מיוחס לשלמה המלך אך יחד עם זאת מיוחס לסמל של השטן. שאלתי האם אפשר לצייר אותו או ללבוש ציור שלו או לענוד את השרשרת עם הסמל?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
יש סמל מגן שלמה מעין כוכב עם 5 קודקודים אשר מיוחס לשלמה המלך אך יחד עם זאת מיוחס לסמל של השטן. שאלתי האם אפשר לצייר אותו או ללבוש ציור שלו או לענוד את השרשרת עם הסמל?
אפשר[1].
[1] בשולחן ערוך (יו"ד סי' קמא ס"ד) נפסק שאסור לעשות ואפילו להשהות אצלינו צורות של "חמה ולבנה וכוכבים".
הדרכי תשובה (שם ס"ק מו) כותב שאיסור זה חל רק על צורה "המוסכמת לכל" לסמל באמצעותה את אחד מגרמי השמים. על פי זה כותב הדרכי תשובה בנוגע לכוכבים, שרק "אם מצייר נקודה עגולה וחידודין סביב לה הרי זה אסור, כי זאת היא צורה המסכמת לכוכב".
בנידון דידן, הצורה המכונה 'כוכב בעל חמש צלעות' דומה הרבה יותר לאותו בעל חיים המכונה 'כוכב ים' מאשר לכוכבים הנראים בשמיים. ועל כן אינה בכלל האיסור. וראה גם שולחן ערוך המקוצר (רצאבי) ח"ד עמ' שסט שצורת כוכב עם חלל נקראת פרח. וראה עוד קובץ עטורי כהנים 252 עמ' 33.
למרות שבעבר ייחסו דתות שונות תכנים שונים ומשונים לצורה הנ"ל, מכל מקום מכיון שגם הגויים אין דרכם כלל 'לעבוד' את הצורה הזו, אין לנו איסור ליהנות בה ואפילו להשהותה אצלינו. וכמו שכתב הדרכי תשובה (שם ס"ק יח) בשם ספר מקור מים חיים: "דצורה שאינה דרך לעובדה מותר להשהותה בביתו ולא חיישינן לחשדא", וזאת משום "שיכולין לתלות שמחזיק בידו לנוי".
פה ניתן להקדיש.
תוכן