איך בפועל כיום מתבצעת ההלכה של פאה, לקט ושכחה?
שתיית ארבע כוסות ברצף
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
נהוג בעת מכירת חמץ לעשות עם הרב "קנין סודר". כיצד יש לנהוג כאשר מוכרים חמץ "מרחוק", כגון באמצעות הטלפון, פקס, הודעה אלקטרונית, אינטרנט?
למנהג חב"ד שמקלפים את הפירות והירקות בפסח, האם עושים כן גם כאשר מבשלים לחג לפני פסח?
איך בפועל כיום מתבצעת ההלכה של פאה, לקט ושכחה?
כבר כתבו הטור והשולחן ערוך שבזמננו לא נהוג להשאיר לקט, שכחה ופאה לעניים, משום שכיום העניים אינם מסתובבים בשטחים החקלאיים כמו בעבר כדי ליטול אותם[1].
[1] גמרא חולין קלד, ב: "לעני ולגר תעזוב אותם, ולא לעורבים ולא לעטלפים".
טור יו"ד סי' שלב: "מתנות עניים שהם לקט שכחה ופיאה ופרט ועוללות כו', אם אין שם עניים אין צריך להניחם. והאידנא אין נוהגין בהן לפי שהרוב נכרים אם יניחום יבואו נכרים ויטלום לפיכך איני רוצה להאריך בהם".
ובדרכי משה הקצר שם: "נראה דרבינו שכתב והאידנא אין נוהגים רצה לומר אין נוהגין כלל אפילו בארץ ישראל".
וכך נפסק בשו"ע שם: "לקט שכחה ופאה, אם אין עניי ישראל מצוים שם ליטלם אין צריך להניחם".
וראה שו"ת חתם סופר יו"ד סי' רמד, שדברי השולחן ערוך אמורים לא רק בחוץ לארץ (כדברי הש"ך שם ס"ק א) אלא "הוא הדין בארץ ישראל".
פה ניתן להקדיש.
תוכן