האם אפשרי לעלות לתורה יהודי (שומתו"צ) הלבוש במכנס קצר?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
האם אפשרי לעלות לתורה יהודי (שומתו"צ) הלבוש במכנס קצר?
אין איסור ברור לעלות לתורה עם מכנס קצר, אך הדבר אינו ראוי[1].
[1] שנינו במשנה מגילה כד, א: "פוחח פורס את שמע ומתרגם אבל אינו קורא בתורה ואינו עובר לפני התיבה ואינו נושא את כפיו". בפירוש "פוחח" נחלקו הראשונים. רש"י שם פירש: "כל שכרעיו נראין". וכן הובא במאירי: "יחף עד שכל שוקיו מגולין עד כרעיו". אבל הרי"ף פירש: "מי שבגדיו קרועים וכתפיו וזרועותיו ערומות". וכן פירש הרמב"ם בהלכות תפילה פ"חח הי"ב: "מי שכתפיו מגולות".
בשו"ע סי' נג סי"ג נפסק להלכה כהרי"ף והרמב"ם, וכן הוא בשו"ע אדה"ז סי' נג סי"ז: "פוחח והוא מי שבגדו קרוע וזרועותיו מגולין לא ירד לפני התיבה מפני כבוד הצבור". וראה משנה ברורה שם ס"ק מ, שמי שאינו נעשה ש"ץ כך "אינו קורא בתורה, שגנאי הוא".
ומכל מקום מסיים אדה"ז: "וראוי לש"ץ שיהיה לו בגדים ארוכים שלא יראו רגליו (אם הולך בלא אנפלאות)".
כלומר, פוחח שאסור לו להיות ש"ץ היינו מי שזרועותיו וכתפיו מגולות, לעומת זאת מי ששוקיו בלבד מגולות רק ראוי להימנע. וכעין זה כתב בשו"ת מעין אומר ח"א פ"ז סי' ח.
ועיין עוד שו"ת יחוה דעת ח"ד סי' ח.
פה ניתן להקדיש.
תוכן