איך אוספים ספרים בבית הכנסת בשבת אחרי התפילה? האם זה נכנס בגדר של איסור בורר, ואם כך זה יהיה אסור לאסוף רק החומשים או רק הסידורים? ואם אני לוקח את כל הספרים ביחד האם כשאני מגיע לארון האם אני יכול לסדר כל ספר על המדף שמיוחד לו?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
איך אוספים ספרים בבית הכנסת בשבת אחרי התפילה? האם זה נכנס בגדר של איסור בורר, ואם כך זה יהיה אסור לאסוף רק החומשים או רק הסידורים? ואם אני לוקח את כל הספרים ביחד האם כשאני מגיע לארון האם אני יכול לסדר כל ספר על המדף שמיוחד לו?
[1] ראה תרומת הדשן סי' נז שאין להקל אפילו ב"חתיכות גדולות שמונחים יחד". ובהגהת מהרי"ל על קיצור שו"ע עם מסגרת השלחן סי' פ סט"ז ס"ק ב: "אם רוצה לברור איזה ספרים הצריכין לו ללמוד לא יברור רק סמוך ללימוד משום ברירה".
[2] ראה שוע"ר סי' שיט ס"ח.
[3] ראה לשון אדה"ז בסידור בהלכתא רבתא לשבתא: "אם מונחת איזה חתיכת קליפה בין חתיכות פרי או בין שלמים אם מסירה משם חייב חטאת וסקילה משום בורר פסולת מתוך אוכל". קצות השלחן סי' קכה ס"ק יד: "עיין בספר שביתת השבת מלאכת בורר סקי"ח דאיסור הברירה הוא דוקא בחתיכות הרבה מעורבים אבל אם מונחת חתיכה אחת וניכרת אין בה משום ברירה, ויתר על כן כתב האגלי טל דענין בורר הוא כשהפסולת מפסיק בין האוכלין, אבל אוכל ופסולת המונחים זה אצל זה אין בו משום בורר".
[4] הגר"ש ואזנר בקובץ מבית לוי ח"ו עמ' מא: "אין איסור בורר אלא בדברים מעורבים זה עם זה, וגדר התערובת לגבי איסור בורר לא נתבאר בפוסקים, ונראה שהכל תלוי במראית עין, שאם נראה מעורב נחשב לבורר ואם אינו נראה מעורב לא נחשב בורר". וכיוצא בזה כתב הגרש"ז אוירבך במכתב שבסוף ספר מאור השבת ח"א סי' ח אות ב.
[5] ראה שוע"ר סי' שיט סי"ח, שם סי' שכא ס"ו, שם סי' שכג ס"ו.
פה ניתן להקדיש.
תוכן