מי שיש לו רק מכנס אחד, האם מותר לכבסו בתשעת הימים?
דעת הצמח צדק בפאה נכרית
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
מוסך שמציע ללקוחותיו חלקי חילוף לרכב במחירים מצחיקים שאינם קיימים בשוק, כך שברור ללא ספק שהחלקים מגיעים מרכבים גנובים, האם מותר לתקן רכב במוסך כזה?
מי שיש לו רק מכנס אחד, האם מותר לכבסו בתשעת הימים?
[1] משנה ברורה סי' תקנא ס"ק כט: "ומי שאין לו אלא חלוק אחד יש להתיר לכבס מר"ח עד השבת".
[2] שו"ע או"ח סי' תקנא ס"ג: "שבוע שחל בו תשעה באב אסורים לספר ולכבס כו', ואפילו אין לו אלא חלוק אחד אסור".
[3] על פי ספר המנהיג הלכות תשעה באב: "וכתב רבינו היי ז"ל שאם נזדמן לאשה טבילתה בזמנה בשבת שחל להיות ט' באב בתוכה ואין לה בגדים להחליף וכן אם נטנפו כליה מותרת לרחוץ ולכבס כבחולו של מועד, דלא אסירא רחיצה באותה שבת, ועוד תנן [מו"ק י"ד ע"א] אילו מכבסין במועד הזבין והזבות נידות ויולדות וכל העולים מטומאה לטהרה הרי אלו מותרין, וכן אם אין לו אלא חלוק אחד מותר לכבסו בחולו של מועד, וכן אם נטנפו בגדיו ואין לו כדי להחליף. ואני מוסיף על דבריו, השתא בט' באב שאסור להושיט אצבעו קטנה במים, התירו טבילת נידה בזמנה דתנן [תענית י"ג ע"א] כל חייבי טבילות טובלין כדרכן בין בט' באב בין ליום הכיפורים, לרחוץ ולכבס בשבת שחל ט' באב להיות בתוכה לא כל שכן דשרי ואין ספק בדבר".
[4] שו"ע סי' תקנא ס"ד: "חל תשעה באב ביום ראשון או בשבת ונדחה לאחר השבת, מותר בשתי השבתות בין שקודם התענית בין שאחריו, ויש מי שאומר שנהגו לאסור כל שבוע שלפניו חוץ מיום ה' ויום ו'".
[5] שו"ע שם. וראה מגן אברהם שם ס"ק לה ופרי מגדים שם, שגם "ליש אומרים בסעיף ד' דמקרי שבוע שחל ט' באב", זהו רק "לענין לספר ולכבס שהוא מדינא, אבל בשר ויין וכדומה שהוא ממנהגא בזה כולי עלמא מודים שאין לו דין שבוע שחל ט' באב".
[6] אליה רבה סי' תקנא ס"ק כח: "וט' באב שחל בשבת ונדחה עיין בש"ע סעיף ד', ועיקר כפוסקים שאין לו דין שבת שחל ט' באב, וכן פסק רבינו ירוחם [קסד ע"ב]".
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?