ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

טעתה ולא מכרה חמץ

שאלה:

אשה שכתבה על החמץ בביתה – מכור לגוי, אך לא חתמה כלל על שטר מכירת החמץ שאצל הרב. מותר לה להנות ולהשתמש בהחמץ לאחר הפסח? יצויין, שהיא לא ידעה שהליך המכיר – הוא בנתינת הרשאה לרב למכור עבורה את החמץ, כמו"כ היא חשבה שע"י כתיבתה בלבד הוא מכור, האם מותר להנות מחמץ זה? האם ניתן לסמוך על מכירת הרבנות הראשית עבור כל בני העיר?

תשובה:

הפוסקים נחלקו כיצד הדין אם הרב כתב בשטר מכירת החמץ לגוי שמוכר את החמץ "של כל בני העיר", האם הדבר מועיל למי שלא חתם על שטר המכירה ואף שמו או מקום החמץ שלו לא צויינו בשטר המכירה, או לא. לכן, אם אותה אישה נזכרה בתוך הפסח שלא מכרה החמץ, עליה לשרוף את החמץ, כדי להינצל מספק איסור בל יראה ובל ימצא מדאורייתא[1]; אבל אם כבר עבר הפסח ולא שרפה, החמץ מותר בהנאה, כיון שהוא איסור דרבנן וספק דרבנן לקולא[2].


מקורות:

[1] ואף אם ביטלה החמץ בערב פסח ואמרה "כל חמירא" כנהוג, לא מהני להחשיבו איסור דרבנן בתוך הפסח (וכמבואר בשוע"ר סי' תלה סוס"ד שאם ביטל שוב אין בחמצו משום "בל יראה ובל ימצא" ומשום "תשביתו" אלא "מדברי סופרים"), כי החמץ שהיה בדעתה למכור לא נכלל בביטול שעשתה, וכמו שכתב אדה"ז בהלכות מכירת חמץ: "ומי שעולה על דעתו שמכירת חמץ הוא מדברי סופרים לפי המנהג שהכל מבטלין החמץ ואומרים כל חמירא ליבטל ולהוי הפקר כו', שגגה היא בידו, כי חמץ הנמכר אינו בכלל ביטול והפקר מאחר שדעתו עליו לחזור ולזכות בו אחר הפסח, כמבואר בתשובת הרשב"א בשם ירושלמי וכן פסק הרמ"א בד"מ ובפר"ח, ולזאת אם המכירה אינה כדת עובר עליו בבל יראה ובל ימצא". על כן בנידון דידן שנתכוונה למכור החמץ וספק אם המכירה הועילה, בתוך הפסח יש בחמץ שלה ספק איסור דאורייתא.


[2] ראה כף החיים (סי' תמח ס"ק סט): "בעיר שדרך הרב לכתוב תמיד בשטר המכירה שמוכר גם החמץ של אנשים שבעיר אשר לא ביקשו ממנו למכור, או שכחו, שאף דזכות הוא לו, דודאי ניחא ליה מכל מקום אין במכירת הרב ממש, דבעינין גם דעת הקונה שיהא סמכא דעתו, והכא לא סמכה דעתו, כיון שהבעלים יכולים  לבטלה, ושמא ימכרו לאחר (תשובת בנין עולם)".


אבל הפתחי תשובה (יו"ד סי' ש"כ סק"ו) כתב עליו, דזה לא נקרא לא סמכה דעתו, רק דינו כמו לוקח על תנאי, על מנת שיתרצו בעליו, "ואם נתרצו אח"כ הוי מכירה" (ראה שדי חמד סי' ט אות ב).


על כן למעשה, גם אם הרב כתב שמוכר החמץ של כל בני העיר, מידי ספקא לא יצאנו, וספיקא דאורייתא לחומרא, לכן בפסח צריך לשרוף את החמץ שיש לו כדי שלא יעבור על בל יראה ובל ימצא אפילו מספק.


אבל לאחר הפסח, כיון שאיסור הנאה מחמץ שעבר עליו הפסח הוא רק מדרבנן, יכול לסמוך בספיקא על הדיעה שאם כתב הרב מכירה למי ששכח יהיה מועיל לו [וכמדומה גם אם הרב שלו לא כתב כן, תמיד ימצאו רבנים שכתבו כן].


חשוב להבהיר שנידון דידן אינו שייך להוראת הרבי למכור חמץ גם עבור יהודים שאינם עושים מכירת חמץ בעצמם (שלחן מנחם ח"ב עמ' רצב), כי שם מדובר שכותבים בשטר המכירה את שמם ואת כתובתם, כך שיש אפשרות שהגוי יממש את המכירה, אבל כאשר לא מציינים בשטר לא את שמו של המוכר ולא את מיקום החמץ, ודאי לא חלה המכירה (ראה שו"ת "דברי מלכיאל" ח"ד סי' יח; קובץ המועדים, פסח ח"ב עמ' רל"ה; וע"ע בשד"ח אס"ד מערכת חמץ, סי' ט, אות ב. ח"ח עמ' 367).