התארחתי אצל בתי בשבת. ראיתי שחלק מהגדר של החצר שלה נפל והנכד שלי מטפס עליו ומסכן את עצמו, ילד בגיל 4. הילד לא שומע ולא מקשיב ומטפס על הגדר. האם אני יכול לגלגל את הגדר בשבת? הגדר מקנים.
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
התארחתי אצל בתי בשבת. ראיתי שחלק מהגדר של החצר שלה נפל והנכד שלי מטפס עליו ומסכן את עצמו, ילד בגיל 4. הילד לא שומע ולא מקשיב ומטפס על הגדר. האם אני יכול לגלגל את הגדר בשבת? הגדר מקנים.
[1] משנה ברורה סי' שח ס"ק לה: "בדלתות הבית או החלונות אף על פי שראוין לאיזה תשמיש וככלי חשובין מ"מ כיון שלא הוכנו לכך אסורים בטלטול דסתמן עומדין להתחבר עם הבית ולכן אסור בין נתפרקו בחול ובין בשבת".
וראה שוע"ר סימן שח סכ"ח: "כל השברים האסורים בטלטול אפילו אותן שאינם ראויים לשום מלאכה אם הם מונחים במקום שיכולים להזיק כגון כלי זכוכית שנשברו על השלחן או במקום שהולכין מותר לטלטל השברים כדי לפנותם שלא יזוקו בהם רבים שבמקום היזק הגוף של רבים לא גזרו על איסור מוקצה". אבל כאן שמדובר בחשש היזק של יחיד, אין להתיר.
[2] שוע"ר סימן שח סט"ו: "כל מוקצה אינו אסור אלא לטלטלו כדרכו בחול דהיינו בידיו אבל מותר לטלטלו בגופו כמו שיתבאר בסי' שי"א וזהו נקרא טלטול כלאחר יד שהוא בשינוי מדרך החול ולכן מותר לטלטל מוקצה ברגליו לפנותו לכאן ולכאן דרך הילוכו לצורך מקומו או אפילו לצורך המוקצה עצמו כדי להצניעו (עיין סי' שי"א) ואין צריך לומר שמותר לטלטל מוקצה ע"י נפוח שאין לך טלטול כלאחר יד גדול מזה".
פה ניתן להקדיש.
תוכן