ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

טבילה בים בשבת

שאלה:

האם מותר לגבר לטבול בים בשבת?

תשובה:

עצם הטבילה בים לשם טהרה מותרת בשבת[1].


לכתחילה אין לטבול עם בגד ים[2] בשבת[3].


כשטובל בים, יזהר לא לשחות במים[4], וכן לא לסלק לכלוכים שבמים לכאן ולכאן[5].


כשיוצא מן הים, יזהר להתנגב סמוך לשפת הים ממש, כדי שלא יטלטל את המים שעל גופו ארבע אמות[6]. (ושערות הראש והזקן לא ינגב בכוח אלא בנחת[7] עד שלא תישאר רטיבות ממש אלא פחות מטופח על מנת להטפיח).


מקורות:

[1] שוע"ר סי' שכו ס"ז: "מותר לטבול מטומאתו בשבת כו', מותר לטבול לקרי כו', וכן המומר ששב בתשובה מותר לטבול בשבת כו', וכן כל אשה שצריכה לחזור ולטבול לחומרא בעלמא מותרת לטבול בשבת".


[2] לא משום חציצה, דאף שכתב הש"ך יו"ד סי' קצח ס"ק נו דמה שאמרו שם סמ"ו "נדה שטבלה בבגדיה מותרת לבעלה" זהו "דוקא באותן הבגדים שהן רפויין עליה אבל לא באותן שהן מהודקין", זהו לגבי טבילת נדה דאורייתא, מה שאין כן לגבי טבילת עזרא ("שטבילה זו אינה מן התורה ואף לא חיוב גמור מדברי סופרים" – שוע"ר סי' שכו ס"ז) ועל אחת כמה וכמה טבילת תוספת טהרה של גברים כתב האשל אברהם מבוטאטשש סי' פח: "חציצה לגבי טבילה הנ"ל נראה שאין מקפידים בה כעת אחר שבטלוה מחובה, ובפרט חציצה שאין בה דררא דאורייתא כגון מעוטו".


[3] משום חשש סחיטה, כמבואר בשוע"ר סי' תריג ס"ח-סי"ג: "ההולך לבית המדרש כו' יכול לעבור במים כו', ובלבד שיעשה שינוי מכל עובר במים בחול כו', כדי שעל ידי השינוי יזכור שהיום אינו חול ולא יבוא לסחוט את בגדיו כו'. אף במקום שהתירו לו לעבור במים לא יעבור אלא אם כן אין לו דרך אחרת כו', שהוא קרוב לבוא לידי סחיטה".


[4] שוע"ר סי' שלט ס"א: "אין שטין על פני המים, גזרה שמא יעשה חבית של שייטין דהיינו כלי של גומא שוארגין אותו ועושים כמין חבית ארוכה ולמדין לשוט בו. במה דברים אמורים, בנהר, אבל בכלי מותר, שאין דרך לעשות חבית לשוט בה בכלי. אבל בברכה שבחצר אסור, מפני שכשהמים נעקרים כששט הרי הם יוצאים חוץ לבריכה והרי זה דומה לנהר, ואם יש לה שפה סביב מותר לשוט בה, שאפילו נעקרו המים השפה מחזרת אותם למקומם והרי זה דומה לכלי". וראה שם סי' שכו ס"ו.


[5] שוע"ר סי' שלט ס"ט: "אסור לאדם להשיט דבר בנהר להוליכו מאצלו או להביאו אצלו מפני שזהו גם כן בכלל הגזירה שגזרו שלא לשוט בשבת, ולכן קסמים שעל פני המים אסור להפצילן לכאן ולכאן כדי לנקות המים שיהיו יפים. וכל זה בנהר, אבל בכלי או בבריכה שיש לה שפה לא גזרו כלל כמו שנתבאר למעלה". וראה שם סי' שכו ס"ו.


[6] שוע"ר סי' שא סס"א: "מותר לעמוד על שפר הנהר ולרחוץ ידיו בנהר, ואין בזה איסור במה שמוציא המים שעל ידיו מן הנהר אל שפתו, לפי שהנהר הוא כרמלית ושפת הנהר הוא גם כן כרמלית ומותר להוציא מכרמלית לכרמלית בפחות מד' אמות, רק שיזהר לנגב ידיו יפה מיד שהוציאם מהנהר קודם שילך ד' אמות, וכן הרוחץ בנהר צריך לנגב גופו יפה כשעולה מהנהר שלא ישארו עליו מים ויטלטלנו ד' אמות בכרמלית".


[7] ראה בן איש חי שנה שניה פרשת פקודי סעיף ח: "השער אין בסחיטתו איסור מן התורה, מפני שהשער קשה ואינו בולע מים בתוכו, אך סחיטת שער אסורה מד"ס, והטובל בשבת בין איש בין אשה לא יסחטו השערות שלהם, אלא יביאו מטפחת גדולה המיוחדת לניגוב, ויתנגבו בה ויקנחו בה פניהם וראשם, ואף על גב דע"י הקנוח נסחט השער, הוי סחיטה כלאחר יד, וכיון דסחיטת שער דרבנן התירו בכה"ג דאי אפשר, משום דהוי כלאחר יד והמים הנסחטין הולכין לאיבוד, ועכ"ז לא יקנח בכח, אלא בנחת לאט לאט עד שיבלעו המים שבשער במטפחת". הובאו דבריו בקצות השלחן סי' קלג בדה"ש ס"ק ח.