ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

חיתוך סלט קודם התפילה בשבת

כאשר רוצים לחתוך בשבת ירקות להכנת 'סלט' לצורך קידושא רבא הנערך לאחר התפילה בבית הכנסת, ומחמת ריבוי המשתתפים אי אפשר להתחיל לחותכם לאחר התפילה, האם

תשובה »

חיתוך סלט קודם התפילה בשבת

שאלה:

כאשר רוצים לחתוך בשבת ירקות להכנת 'סלט' לצורך קידושא רבא הנערך לאחר התפילה בבית הכנסת, ומחמת ריבוי המשתתפים אי אפשר להתחיל לחותכם לאחר התפילה, האם אפשר לעשות כן קודם התפילה?

תשובה:

אפשר, ויחתכו לחתיכות גדולות קצת מכפי שחותכים ביום חול.


מקורות:

עצם העיסוק בהכנת מאכלים קודם התפילה לצורך הקידוש שלאחר התפילה אינו דבר מופרך, כי למרות ש"אסור לאדם להתעסק בצרכיו קודם תפלת י"ח בשחר כדי שלא יפנה לבו לשום דבר עד שיתפלל"[1], מכל מקום כאשר הדבר נעשה לצורך סעודת מצוה הדבר מותר, ועל דרך המבואר בשוע"ר[2] ש"ביום טוב שחרית מאחרין מעט לבא לבית הכנסת כדי שיכינו מקצת צרכי הסעודה קודם הליכה לבית הכנסת".


אלא שבענין חיתוך ירקות בשבת צריך זהירות מאיסור טוחן, וכמבואר בשוע"ר[3]: "אסור לחתוך הירק דק דק כדי לאכלו כו' ואם חתך דק דק חייב משום טוחן".


בגדר "דק דק" לא מצאנו בפוסקים גודל ברור. אבל כמדומה שמוסכם על כל הדיעות שאם חותך הירק יותר גדול מכפי הרגילות לחותכו בחול[4], ומדובר בחתיכות בגודל כזה שלא ניתן לבלוע בלא לעיסה[5], אין זה בכלל "דק דק".


בהמשך דברי שוע"ר הנ"ל כתב שאם חותך על מנת לאכול "לאלתר" רשאי לחתוך אפילו דק דק: "וכל זה בחותך ומניח ואינו אוכל לאלתר אלא לאחר שעה, אבל מותר לחתוך דק דק כדי לאכול לאלתר כו' סמוך לסעודה ממש". והוסיף ש"במדינתנו נהגו" לסמוך על היתר זה.


בקצות השולחן[6] כתב שגדר "לאחר שעה" (שאסור לחתוך "דק דק") אין הכוונה "לשעה אחת מכ"ד שעות במעת לעת", אלא הכוונה "לאחר זמן" ואפילו "פחות משעה". כלומר, כדי שהחיתוך ייחשב "לאלתר" צריך שיחתוך "סמוך לסעודה ממש". לפי דבריו ברור שכשחותך ירקות קודם התפילה בשביל הקידוש שיתקיים לאחר התפילה (שהוא בערך אחרי שעתיים), אין זה חותך "לאלתר".


עוד כותב שוע"ר בענין חיתוך ירקות: "ויש מפקפקים על היתר זה [=דלאלתר], ונכון לחוש לדבריהם ליזהר לחתוך את הירק (שקורין שלאטי"ן) לחתיכות גדולות קצת שאז אין בו משום טוחן לדברי הכל".


מפשטות לשון שוע"ר שכתב "ליזהר לחתוך את הירק לחתיכות גדולות קצת שאז אין בו משום טוחן לדברי הכל", משמע שבאופן זה שחותך "לחתיכות גדולות קצת" אין איסור טוחן כלל אפילו חותך שלא לאלתר[7]. דאילו היתה כוונתו להתיר רק לאלתר, היה לו לכתוב "ליזהר גם לחתוך את הירק לחתיכות גדולות", שאז היתה ברור שהתנאי ד"חתיכות גדולות קצת" אינו מועיל אלא בנוסף לתנאי ד"לאלתר". אבל מכך שכתב בסתמא "ליזהר לחתוך את הירק לחתיכות גדולות קצת כו'" משמע שבתנאי זה לבדו "אין בו משום טוחן לדברי הכל" אפילו שלא לאלתר.


לפי זה מסתבר שאם חותכים הירקות אפילו קודם התפילה (שלא "לאלתר") ומקפידים לחתוך קצת גדול יותר מהרגילות בחול והחתיכות לא ניתנות לבליעה, הדבר מותר לכתחילה.


אמנם, בבית יוסף[8] מצאנו שכדי להתיר חיתוך הירקות "לדברי הכל" צריך שיתקיימו שני תנאים: "נכון הדבר להזהיר שיחתכום לחתיכות גדולות קצת ושיאכלו לאלתר וכל כהאי גוונא נראה דלית ביה בית מיחוש לדברי הכל".


וראה ביאור הלכה[9] שכתב לבאר מדוע נזקק הבית יוסף גם לתנאי "שיאכלו לאלתר" בנוסף לתנאי ד"חתיכות גדולות קצת", וז"ל: "דכבר כתב בספר יראים להרא"מ דשיעור דקותן לא נודע לנו וכן משמע בב"י דהצריך לענין היתר אישלאנד"א שיעשה חתיכות גדולות במקצת וגם יהיה סמוך לסעודה". כלומר, הבית יוסף לא רצה לסמוך על ההיתר ד"חתיכות גדולות קצת", כיון שיש לחשוש שגם כשיעשה חתיכות גדולות קצת עדיין זה בכלל "דק דק" שחייב משום טוחן, ולכן צריך לצרף גם ההיתר ד"לאלתר" לצאת מידי כל ספק.


אכן, כמדומה שמדברי שוע"ר הנ"ל מוכח שלא סבירא ליה כן, דאם כן לא היה לו לכתוב בניסוח "ליזהר לחתוך את הירק לחתיכות גדולות קצת שאז אין בו משום טוחן לדברי הכל", שמלשון זו משמע בפשטות שעצם החיתוך "לחתיכות גדולות קצת" מפקיע את איסור טוחן "לדברי הכל" כי הוא מחוץ לגדר "דק דק" ומותר לכתחילה גם בלי התנאי ד"לאלתר".


ולדברי הביאור הלכה שהטעם שהבית יוסף הצריך גם התנאי ד"לאלתר" הוא משום שחשש לדברי היראים "דשיעור דקותן לא נודע לנו", הרי שעל פי הנ"ל יוצא שאדה"ז לא חשש לדברי היראים אלא הניח בפשטות שנדע לחתוך "חתיכות גדולות קצת" באופן שיצא מגדר "דק דק" ואין בו טוחן "לדברי הכל".


ולהעיר ממה שכתב בספר שביתת השבת[10] על דברי היראים: "בספר יראים כתב יש להזהר שלא לפרר פירות לפירורין דקין ושיעור דקיקתן ופרירתן לא ידעתי לפרש עכ"ל. אבל שאר פוסקים כתבו דלא מחייב אלא אם כן מפרר דק דק, וזו לשון האור זרוע הלכות שבת סי' ס' האי מאן דפרים סילקא חייב משום טוחן פירש רש"י פרים במ"ם גרסינן כו' מחתכן הדק עכ"ל, ובערוך כתוב האי מאן דפרים סילקא שהיא כעין כתישה ואינו כעין חתוך חייב משום טוחן, ויש מי שאומר מאן דפריס כמו הלא פרוס עכ"ל. מדברי רש"י ומלשון א' של ערוך לא מקרי טוחן אלא דק דק כו', הא למדת שהחותך ירקות דק דק חייב משום טוחן".


מבואר מדברי שביתת השבת שהיראים הוא 'דעת יחיד' במה שכתב ששיעור הדקות אינו ידוע, כי מדברי רש"י והאור זרוע והערוך משמע שלא היה אצלם ספק בדבר, מדנקטו בפשטות שהאיסור הוא דוקא במחתך "הדק" דהיינו "דק דק". ואפשר שמשום כך שינה אדה"ז מדברי הבית יוסף ונקט שבמחתך "לחתיכות גדולות קצת" אין בו טוחן "לדברי הכל" גם שלא לאלתר.


_____________________


ציונים והערות:


[1] שוע"ר סי' פט ס"ד.


[2] סי' תקכט ס"ח.


[3] סי' שכא ס"י.


[4] ראה ברית עולם, זילבר, הטוחן אות כ: "דכל דבר לפי מה שרגילים לחתוך נקרא דק כו', לעשות חתיכות יותר גדולות מכפי שרגיל בחול".


[5] ראה שולחן שלמה שבת ח"ב עמ' תמח: "השיעור של דק דק היינו שיכולים לבלוע כמו שהם".


[6] ח"ה דף סה, ב.


[7] וכך הבין בדבריו הרב שמעון רייטשיק בספר תפארת יהודה קלמן ח"ב (תדפיס) מדור אנגלית עמ' 5. ועיין עוד שבת כהלכה ח"ג פכ"א הערה נז.


[8] סי' שכא.


[9] שם סי"ב ד"ה המחתך.


[10] ח"ב כללי טוחן דף כב, ג.