מאיזה גיל צריך להביא ילדים לשמוע מגילה בבית הכנסת?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
מאיזה גיל צריך להביא ילדים לשמוע מגילה בבית הכנסת?
[1] ראה שוע"ר סי' שמג ס"ג: "ושיעור החינוך במצוות עשה הוא בכל תינוק לפי חריפותו וידיעתו בכל דבר לפי עניניו כגון היודע מענין שבת חייב לשמוע קידוש והבדלה היודע להתעטף כהלכה חייב בציצית כמ"ש בסי' י"ז וכן כל כיוצא בזה בין במצות עשה של תורה בין בשל דברי סופרים".
[2] שו"ע סי' תרפט ס"ו: "מנהג טוב להביא קטנים וקטנות לשמוע מקרא מגילה". וראה לבוש שם ס"ג שהוא כדי "לחנכם במצות פרסום ניסא", וש"מטעם זה נוהגין הקהל לקרות אלו הפסוקים בקול רם שהם עיקר התחלת הנס וסופו, והם איש יהודי, ומרדכי יצא, ליהודים, כי מרדכי, כדי לעורר את הקטנים שלא ישנו ויתנו לבם על הקריאה, ומקרין אותם הפסוקים כדי לחנכם". משמע שמדובר גם בילדים שעדיין אינם מסוגלים לשמוע את כל הקריאה, ואעפ"כ מחנכים אותם לקרוא את פסוקי הגאולה ולהשתתף בפרסום הנס בבית הכנסת. וכן מוכח מדברי המגן אברהם שבהערה הבאה שדווקא ילדים שמפריעים לשמיעת המגילה אין להביא, משמע שאם אינם מפריעים נהגו להביאם אף אם לא הגיעו לגיל חינוך.
[3] מגן אברהם שם ס"ק יא: "ובלבד שלא יביאו קטנים ביותר שמבלבלים דעת השומעים".
פה ניתן להקדיש.
תוכן