ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

חברת תיירות

שאלה:

אני זכיין בחברת תיירות. זה סוג של שותפות. העניין הוא שהחברה מוכרת בארץ שהייה במלונות בארץ ובעיקר בחו"ל. יש לחברה הסכם עם גוי לגבי העבודה שנעשית בשבת. אני לא שואל על בעיית המכירות שנעשות בשבת. אני שואל על כך שהחברה מוכרת בעצם אוכל טרף לגמרי להרבה יהודים שאינם שומרי תומ"צ, שנוסעים לנופש בחו"ל ואוכלים במלונות אוכל טרף לגמרי. זה אומר למכור ליהודים את השהייה במלון בפסח, ששם אוכלים חמץ גמור, וכן ביום כיפור ששם אוכלים כרגיל. וכיו"ב. שאלתי היא, האם צריך על דבר זה היתר? או שאין בזה בעיה כיון ש"זו בחירה" של היהודי אם לאכול שם או לא. ואנחנו גם לא ממש מוכרים את האוכל לאדם רעב שבא לאכול, אלא מוכרים את השהייה במלון כולל הארוחות. שמעתי כל מיני לימודי זכות על זה, ולא נחה דעתי. שאלתי היא, האם חובה עלי כשותף ברווחים של החברה, לעמוד על כך שהעניין ייבדק ויקבל אישור של רב בהסכם עם גוי וכיו"ב? או שאני יכול להיות רגוע כי מסייע אין בו ממש ועוד כל מיני תירוצים כאלה?

תשובה:




    • המוכר ליהודי 'חבילת נופש' הכוללת שהייה במלונות שאינם כשרים, אם יש מקום 'לתלות' שבפועל לא יאכל שם איסורים – כגון שמא יקח מהמלון רק פירות וירקות חיים, הדבר מותר[1].

    • אבל אם אין מקום 'לתלות' שלא יאכל איסורים במלון, כגון שאמר במפורש שמתכנן לאכול מכל מה שיוגש לו שם, אף שיש פוסקים שכתבו להקל בכגון דא מכיון שהאיסור בפועל נעשה בעוד זמן ולא מיד בשעת הסיוע[2], מדברי אדמו"ר הזקן משמע שיש בכך איסור מדרבנן משום "מסייע לעוברי עבירה"[3], ועל כן במצב כזה יש להימנע מלמכור 'חבילת נופש' הכרוכה באיסורים.

    • יש לציין שאם סגירת ההזמנה נעשית עם נציג שהלקוח מכיר אותו כיהודי שומר תורה ומצוות, והאיסורים הכרוכים באותה 'חבילת נופש' מוחלטים וברורים וניכרים לעין כל, יש על הנציג איסור גם משום חילול ה' – כי בשתיקתו הוא כביכול 'מגבה' את הלקוח לעשות עבירות[4].

    • כאשר מדובר על זכיין-שותף בחברת תיירות שרק מקבל אחוזי רווח ואינו מתעסק כלל עם הלקוחות, מאחר וכאמור יש מקרים שבהם מותר למכור 'חבילת נופש' הכוללת שהייה במלונות לא כשרים, יכול לסמוך על כך שאחוזי הרווח שהוא מקבל מגיעים מאותן מכירות הנעשות בהיתר[5].

    • ככלל, ראוי לכל ירא שמים למצוא פרנסה כשרה ומהודרת ללא היזקקות להתרים הנ"ל




מקורות:


  • [1] ראה שוע"ר סי' שמז ס"ג שהמסייע לחבירו לעבור עבירה, אם חבירו יכול לעשות העבירה גם בלעדיו, אינו עובר משום "לפני עיור" מדאורייתא אלא משום "מסייע" מדרבנן. ושם ס"ד כתב שהנותן בשבת לחבירו החשוד על חילול שבת כלי מלאכה, והחבר יכל להשיג הכלי גם בכוחות עצמו, "אם יש לתלות שיעשה בו מלאכת היתר מותר להשאילו". וראה חידושי הרשב"א והריטב"א לגיטין סא, א, וחידושי הרמב"ן לעבודה זרה טו, ב ש"יש לתלות" היינו גם תלייה רחוקה ולא כ"כ מסתברת, כמו להשאיל לאשה החשודה על השביעית 'נפה' על סמך שתשתמש בה "לספור מעות" במקום להכנת אוכל.

    [2] שו"ת כתב סופר יו"ד סי' פג. שו"ת בנין ציון סי' טו. שו"ת מהרש"ם ח"ב סי' קפד.


    [3] ראה שוע"ר סי' שמז ס"ד, ושם הלכות ריבית ס"ג, שנוקט דוגמאות שהאיסור אינו נעשה מיד בשעת הסיוע אלא לאחר זמן, ומכל מקום אסר (אף שלגבי הדוגמא דריבית ניתן לדחות דשאני ריבית שהתורה אסרה במפורש אפילו סיוע של עד וערב וסופר מ"לא תשימון" כמבואר בשוע"ר שם, ואכמ"ל).


    [4] ראה תוי"ט יומא פ"ח מ"ח אודות גדר חילול ה': "כל שעושה עבירה ואחרים למדין ממנו לנהוג ג"כ קלות בדבר מקרי חלול השם דהיינו מחטיא אחרים".


    [5] ראה שו"ע יו"ד סי' שלא סי"א שבדרבנן יש "ברירה". אנציקלופדיה תלמודית ערך 'ברירה'.