ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

זינתה בהסכמת בעלה

שאלה:

התקשר אלי בן קיבוץ. אמר שהוא ואשתו יש להם ארבעה ילדים והם אוהבים אחד את השני ויש להם משפחה מדהימה וכו'. הם מסורתיים חזק מאוד והוא מעין הגבאי של בית הכנסת בקיבוץ, למרות שמתפללים שם רק בשבתות. הוא ואשתו היו בפאב ושתו בירה לשכרה, ואז באיזה אירוע לא מובן היא שאלה אותו אם הוא מוכן שהיא תקיים יחסי אישות עם אחר, שאין להם היכרות מוקדמת איתו אלא היה איתם רק בפאב, ואכן הלכו לביתו יחד והיא קיימה יחסים עם אותו פלוני כשבעלה באותו בית. וכיום שבוע לאחר מכן, הוא אומר שפתאום הוא רואה שהאמונה חזקה ממנו והוא חושש שמא הוא ואשתו אסורים למעשה, וכשהוא מניח תפילין בבוקר הוא פשוט נקרע. אך הוא לא רוצה להתגרש וגם אשתו לא, אך פתאום הוא רואה שהאמונה שיש לו בלב גדולה ממנו ולא נותנת לו מנוח, והוא שואל האם אפשר להתיר לו את אשתו. הוא כמובן מוחל לה. וגם אשתו כעת קרועה בעצמה מהמעשה. וכמובן גם היא רוצה בשלום הבית.

תשובה:

אם האשה מודה שזינתה והבעל מאמין לה, חייבים מן הדין להיפרד. אין הבעל מאמין לאשתו, אם ירצה לא להיפרד ממנה – יש לו על מי לסמוך.


מקורות:


  • הרמ"א כותב שאשה שאומרת לבעלה זניתי, ויש רגליים לדבר, הרי היא נאמנת ונאסרת עליו לעולם[1].

  • בנידון דידן, ודאי יש רגליים לדבר שזינתה, שהרי לפני וסמוך למעשה ביקשה במפורש מבעלה רשות לקיים יחסים אם אותו פלוני[2], ובעלה הסכים לה, והיה זה תיכף אחר ששתו לשכרה בפאב[3], והלכו יחד היא ובעלה והנואף לבית הנואף, ובעלה המתין לה ולנואף שם בבית הנואף בשעה שהתייחדו במוצהר לשם ניאוף[4].

  • גם במקרה שאין 'רגליים לדבר', מכל מקום ההלכה קובעת[5] שאם הבעל מאמין לדברי אשתו שזינתה[6] – אשתו נאסרת עליו לעולם וחייב לגרשה.

  • יש לציין שההלכות הנ"ל תקפות גם אם מעשה הניאוף נעשה בתום לב (כגון שעלה בדעתם שאם הבעל מרשה לאשתו לעשות כך אין בזה איסור)[7].

  • במקרה שהאשה מתחרטת מהודאתה הראשונה, ונותנת אמתלה מדוע הודתה בתחילה, אם הבעל עדיין מאמין להודאתה הראשונה – הדין הנ"ל עומד בעינו שאסורה עליו וחייב לגרשה. אולם אם בעקבות חרטתה מהודאתה אף הוא חוזר בו מאמונתו להודאתה – אינה אסורה עליו[8].

  • אך כאמור, כל זה רק אם נניח שאין כאן 'רגליים לדבר', אבל מאחר וכאמור במקרה שלפנינו יש 'רגליים לדבר' – אין הדבר תלוי באמונת הבעל והריהם נאסרים זה על זה בהודאת האשה.

  • אמנם, לכאורה עדיין יש צד היתר, באם האשה היתה שיכורה כלוט בשעת מעשה, שאז מותרת לבעלה מדין שוטה[9]. גדר שיכור כלוט הוא: ששואלים אותו שאלה ואינו משיב כענין, וכן אינו זוכר אחר כך מכל הנעשה עימו, בבחינת "לא ידע בשכבה ובקומה"[10].

  • אכן, מתיאור הדברים בשאלה נראה שהאשה לא היתה שיכורה כלוט, שהרי קודם המעשה דיברה עם בעלה וביקשה את רשותו לביצוע המעשה, ומתוך הדברים משמע שאף כעת זוכרת היטב מה שעשתה ומצטערת על כך.

  • אמנם למעשה, למרות שבנידון דידן יש 'רגליים לדבר' שזינתה ולדעת הרמ"א נאסרים זה על זה בהודאת האשה, מכל מקום דברי הרמ"א אינם מוסכמים, דמלבד מה שהמחבר לא הזכיר סברא זו וא"כ אם הבעל מבני ספרד יכול לסמוך על זה, הנה גם אם הוא מבני אשכנז, כיון שיש כמה ראשונים שסוברים שגם כשהאשה מודה שזינתה ויש גם 'רגליים לדבר' אינה אסורה מן הדין אלא שאם היה הבעל בעל נפש יוציאנה[11], יש לבעל על מי לסמוך שאשתו אינה נאסרת עליו בעקבות הודאתה.

  • אלא שכאמור (אות ג), כל זה מועיל אם הבעל אינו מאמין להודאתה, אבל אם הוא עצמו מאמין להודאתה הרי היא אסורה עליו.


ויש להעיר שלכאורה מסיפור המעשה


[1] שו"ע אה"ע סי' קטו ס"ו: "אין עדים שזינתה, אלא שהיא אומרת שזינתה, אין חוששין לדבר זה לאוסרה, דשמא עיניה נתנה באחר. הג"ה: ודוקא שאין רגלים לדבר, אבל אם יש רגלים לדבר נאמנת".


[2] וראה שו"ת דברי מלכיאל ח"ד סי' קי שכתב בתו"ד שגם אשה שקראה לבחור אליה בהיותה לבדה זה גם נחשב רגליים לדבר.


[3] ראה גמרא כתובות סה, א שאשה שיכורה "אפילו חמור תובעת בשוק ואינה מקפדת".


[4] ראה בית שמואל שם ס"ק כג שיש אומרים שאם יחד עם הרגלים לדבר "איכא נמי טעמים להיתר, כי הא דאיתא סוף נדרים אם אתי הבעל והנחשד לא הסתיר את עצמו, מותרת לבעלה דאם איתא דעבד איסורא ארכוסי הוי מרכיס".


אבל בנידון דידן לא קיים "טעם היתר" זה, שהרי הנואף ידע שבעלה מרשה לה לנאף עימו, א"כ אין להוכיח מאומה מכך שלא ברח.


[5] שו"ע אה"ע סי' קטו ס"ו: "אין עדים שזינתה אלא שהיא אומרת שזינתה, אין חוששין לדבר זה לאוסרה דשמא עיניה נתנה באחר כו', אבל איבדה כתובתה עיקר ותוספת ומה שאינו בעין ממה שהכניסה לו, (הג"ה: ואם חזרה בה ונתנה אמתלא לדבריה למה אמרה בתחלה כן, נאמנת), ואם היה מאמינה ודעתו סומכת על דבריה ה"ז חייב להוציאה, אבל אין כופין אותו להוציאה".


שם ס"ז: "אמר לו אחד מקרוביו או מקרובותיה שהוא מאמינם וסומכת דעתו עליהם שזנתה אשתו, בין שהיה האומר איש בין שהיתה אשה, הואיל וסמכה דעתו לדבר זה שהוא אמת ה"ז חייב להוציאה ואסור לו לבא עליה ויתן כתובה, ואם הודית לו שזינתה תצא בלא כתובה".


[6] ראה שו"ע אה"ע סי' יא ס"א ש"דבר מכוער" היינו כגון שראה "שנכנסו זה אחר זה והגיפו הדלתות". ובגדר "נכנסו זה אחר זה" כתב בשו"ת רבי עקיבא איגר קמא סי' צט הובאו דבריו בפתחי תשובה שם ס"ק ח: "דנכנסו זא"ז היינו דשניהם נכנסו רצופים זא"ז וכ"א נכנס על דעת חבירו ונועדו יחדיו לכנוס למקום הזה וניכר דעצת זימה ביניהם".


והנה בספר מלאכת שמעון עמ' נז כתב: "מעשים בכל יום בבעלי תשובה שבאים בשאלה כזאת שהאשה אומרת לבעלה שנטמאה כשהיתה חילונית, וגדולי הדור הורו ללמד לבעל שלא להאמין לה, ועוד אפילו במאמינה לא מספיק שהאמינה מחמת סברא זו שלא היתה מביישת עצמה ואומרת כן על עצמה אילולי שאמת הדבר, שהרי חז"ל לא סמכו על אומדנא הזו ואמרו אף על פי שהיא מזלזלת בעצמה ומודה בדבר שהוא בזיון לה אפילו הכי לא האמינוה, מחשש שעיניה נתנה באחר, אלא בעינן מאמינה שיש רגלים לדבר להאמינה שראה בה ענין כיעור וכדומה".


ובנידון דידן שהבעל מספר שאשתו ביקשה את רשותו לנאף עם פלוני והוא הסכים לה והלכו שלושתם יחד לבית הנואף והבעל ראה בעיניו כיצד נכנסו יחד לנאף והמתין לה שם בבית הנואף עד שיצאה, פשיטא שזה נקרא שראה בעיניו דבר כיעור, ובכהאי גוונא כאשר היא מודה שאכן נאפה אין מקום ללמדו "שלא להאמין לה".


[7] רמ"א שם סי' קעח ס"ג: "זנתה שסברה שמותר לזנות, הוי כמזידה ואסורה לבעלה ישראל".


[8] הרמ"א בסי' קעח ס"ט מביא מחלוקת האם בזמננו אחרי חרם דרבינו גרשום שאסור לגרש אשה בעל כרחה, רשאי בעלה לגרשה או להימנע מחיי אישות עימה בעקבות הודאתה שזינתה וטענתו שמאמין לדבריה: "לא קינא לה, ובא עד א' ואמר לו זינתה והיא שותקת, אם הוא נאמן בעיניו ודעתו סומכת עליו כשנים יוציא ויתן כתובה, ואם לאו מותרת לו. הגה: והוא הדין אם היא עצמה אומרת לו שזנתה, כמו שנתבאר לעיל סי' קט"ו סעיף ו'. וי"א דבזמן הזה שיש חרם ר"ג שלא לגרש אשה בעל כרחה, אינו נאמן לומר שמאמינה או שמאמין לדברי העד, דחיישינן שמא עיניו נתן באחרת ואומר שמאמינה אף על פי שאינו מאמין, ומנדין אותו על שאומר שמאמינה וגרם לבטל חרם ר"ג כו'. וי"א דכופין אותו ומשמש עמה, אף על פי שאומר שמאמין לדברי העד, מאחר שהאשה אינה מודה, או אפילו אמרה בעצמה טמאה אני לך וחזרה ונתנה אמתלא לדבריה הראשונים, כן נראה לי על פי סברא זו. אבל יש חולקים וסבירא להו דאף בזמן הזה נאמן". עולה מדברי הרמ"א שיש דעה שאם האשה חוזרת בה מהודאתה ונותנת אמתלה להודאתה הראשונה, אין הבעל רשאי להימנע מלחיות עימה למרות שטוען שמאמין להודאתה הראשונה.


אכן, ראה פתחי תשובה שם ס"ק כא שהביא מתשובת הנודע ביהודה תניינא סי' יב, שדברי הרמ"א אמורים דוקא בטוען שמאמין להודאתה הראשונה רק לאחר שחזרה בה מהודאתה. אבל אם האמינה כבר בתחילה, אסור לו לחיות עמה, אלא אם כן בעקבות חזרתה מהודאתה חוזר בו אף הוא מאמונתו לדבריה. וזו לשון הפתחי תשובה בשם הנודע ביהודה: "בנ"ד שהיא עצמה אמרה טמאה אני לך, הא ודאי שאין כאן מקום לחרגמ"ה, ואם הוא מאמינה חייב לגרשה. ומ"ש רמ"א שי"א שמנדין אותו על שאומר שמאמינה, היינו בחזרה בה ונתנה אמתלא, כי רמ"א מביא זה בשם תשובת מיימוני כו' (וכיוצא בזה כתב בתשו' אא"ז פמ"א ח"ב סי' י"ב ע"ש ועיין בס' פרי תבואה סי' כ"ח בהגה ראשונה שם וע' בס"ק הקודם). ולא עוד אלא שאומר אני דאפילו בזה לא אמרו התוס' דמשמתינן אלא בלא אמר שמאמינה עד שחזרה בה, אבל אם בעודה עומדת בדבורה אמר שמאמינה ואז בהיתר אמר ולא עבר על חרגמ"ה, אף ששוב חזרה בה איהו אינו מחויב לחזור בו ונשארת באיסורה. ועל דבר זה עצמו אם הבעל יכול לחזור מדבריו פקפקתי בחבורי נו"ב סעי' ע' ואף שביארתי שם דיכול לחזור בו אם היא חזרה בה, מ"מ אינו מחויב ואינו נקרא בשביל זה עובר על חרגמ"ה דאיהו לא מידי קעביד עתה וכבר נאסרה עליו".


[9] שו"ת עמק הלכה בוימל סי' רא.


[10] עמק הלכה שם בשם פרי חדש סי' קכא סע"א.


[11] ראה שו"ת ברית יעקב ח"ב אה"ע סי' נה: "הרמ"א באע"ז (סי' קט"ו סעיף ו') הביא הא דתרומת הדשן בפסקיו להלכה היכי דאמרה טמאה אני ויש רגלים לדבר נאסרה על בעלה. ותמוה לי על תרומת הדשן והרמ"א שלא הביאו דעת הרמב"ן והריטב"א דמפרשי הני עובדא דנדרים דאמר רבא אתתא שריא דאם איתא דעביד איסורא הוי מרכס הא בלאו הכי הוי אסורה לבעלה, הוא רק לבעל נפש כדאמרינן בירושלמי אם היה חבר יוציא, אבל מדינא אפילו ברגלים לדבר בדבר מכוער ואומרת טמאה אני לך לא מתסרא על בעלה להוציא אותה ממנו, כמו שכתב הרמב"ן ביבמות וזו לשונו, ובתוספת מתרץ להני עובדא דנדרים כגון שאמרה האשה טמאה אני כיון דאיכא רגלים לדבר ראויה היא להאמינה אלא שמצאו היתר משום דלא מרכס, וזה אינו נכון כלל ואיני יודע בזה טענה מספקת לדברי הגאונים הללו (דמפרשים הא דאמר רבי הואיל ומכוער הדבר תצא מנטען הוא דקאמר אבל בלא עידי טומאה לא מפקינן לה), אלא אם כן הם מפרשין אותה לצאת ידי שמים דאי לאו דלא מרכס אסורה לו לא שתצא בבית דין אלא לצאת ידי שמים כעין עוברת על דת משה ויהודית שאם רצה הבעל מוציאה בלי כתובה ואם רצה הבעל לקיימה אין בית דין מוציאין מידו וכן בדבר המכוער וקלא דלא פסיק אם רצה מוציאה בלא כתובה דלא גרע מעוברת על דת משה ויהודית עכ"ל. גם הר"ן בנדרים כתב דהני עובדא דנדרים דקאמר אם איתא דעביד איסורא הוי ארכוסי מרכס או משום דאם איתא דעביד איסורא ניחא ליה דליכול ולימות, הא דאצטרכי להני טעמא לאו למימרא דבלאו הכי אתתא אסורה, דליתא שאין האשה נאסרה על בעלה אלא בקנוי וסתירה או בעידי דבר ברור, אלא דאי לאו משום הני טעמי היה ראוי בכיוצא בזה לכל בעל נפש לחוש לעצמו כדי לצאת ידי שמים עכ"ל. ואם כן כיון שהמחבר באע"ז (סי' י"א) דבעידי כיעור וקלא דלא פסיק אין מוציאין מבעל, א"כ הא דרגלים לדבר בדבר מכוער ואומרת טמאה אני לך אע"ג לדעת התוס' יבמות וכתובות כה"ג נאמנת ואסורה לבעלה, מ"מ לדעת הרמב"ן וריטב"א דמפרשי דעת ר"ת והגאונים אינה אסורה לבעלה אפילו כה"ג רק בעל נפש יחוש לעצמו כדי לצאת ידי שמים וכן הוא דעת הר"ן. א"כ להוציא אשה מבעלה יש לסמוך אדעת רמב"ן וריטב"א והר"ן". הובאו דבריו בשו"ת יביע אומר אה"ע ח"ב סי' יב אות יב.