יצר הרע יש גם בנשים, גברים ה' קבע להן תבלין – לימוד התורה ובית כנסת וכו', מה הרב ממליץ שתעשה אשה להתגבר על היצר?
דעת הצמח צדק בפאה נכרית
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
מאן-דהו הראה לי פלאייר של ארגון בחגוי הסלע תחת הכותרת "ה'צמח צדק' מלובאוויטש כתב לאסור פאה נכרית!". הייתכן?
האם מותר בשבת לפתוח אריזות ניילון שבהם עטופים סכו"ם וצלחות חד פעמיות? האם ישנן אריזות שיש בעיה בפתיחתן בשבת?
יהודי שמביא לסעודת מצוה מאכלים שהוכנו בביתו, ואומר "שהכל כשר למהדרין", האם ניתן לסמוך על דבריו?
א. האם מותר ללמד גויים תורה? ב. ומה אם מלמד ליהודים וביניהם יושב גוי ומקשיב? ג. גוי שרוצה להתגייר האם מותר ללמדו ללא הגבלה?
מוסך שמציע ללקוחותיו חלקי חילוף לרכב במחירים מצחיקים שאינם קיימים בשוק, כך שברור ללא ספק שהחלקים מגיעים מרכבים גנובים, האם מותר לתקן רכב במוסך כזה?
יצר הרע יש גם בנשים, גברים ה' קבע להן תבלין – לימוד התורה ובית כנסת וכו', מה הרב ממליץ שתעשה אשה להתגבר על היצר?
חז"ל אומרים שגם נשים ניצלות מהיצר הרע בזכות התורה, ואף שאינן מצוות ללמוד תורה, מכל מקום בשכר זה שעוזרות לבניהן ולבעליהן ללמוד תורה (בלקיחת הילדים לתלמוד תורה ובשליחת הבעל ללמוד תורה ובהמתנה עד שיחזור מבית המדרש) התורה שומרת אף אותן[1].
בנוסף, גם אישה עצמה חייבת ללמוד את הלכות המצוות שהיא חייבת בקיומן, דהיינו כל מצוות לא תעשה דאורייתא ודרבנן, וכל מצוות עשה שאין הזמן גרמא[2].
בנוסף, ישנן מצוות שחיובן "תמידי" (וממילא גם נשים חייבות לקיימן), והן: אמונה בה', אהבת ה', יראת ה', ולא לתור אחרי מחשבות הלב וראיית העיניים. ובזמננו הדרך הטובה ביותר להגיע לקיום מצוות אלו היא – על ידי לימוד תורת החסידות. לכן גם בלימוד חסידות נשים חייבות[3].
בנוסף לכך, חשוב שאישה תיזהר ממצב של שיעמום ובטלה, עליה להשתדל להיות עסוקה, וגם זה יעזור לה לדבוק ביצר טוב ובמעשים טובים[4].
[1] גמרא סוטה כא, א: "תורה כו' מגנא ומצלא". ופירש רש"י: "מגנא מן היסורין ומצלא מיצר הרע שלא יכשילנו לחטא". ובהמשך הגמרא שם: "ודקאמרת אינה מצווה ועושה, נהי דפקודי לא מפקדא, באגרא דמקרין ומתניין בנייהו ונטרן להו לגברייהו עד דאתו מבי מדרשא מי לא פלגאן בהדייהו". ובגמרא ברכות יז, א: "נשים במאי זכיין באקרויי בנייהו לבי כנישתא ובאתנויי גברייהו בי רבנן ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן". (ועל פי העולה מדברי הגמרא בסוטה הנ"ל שגם הן "ניצלות" מן היצר הרע בזכות התורה יש לפרש "זכיין" גם מלשון זיכוך).
[2] שוע"ר הלכות תלמוד תורה פ"א הי"ד.
[3] מכתב הרבי בשלחן מנחם ח"ד סי' פו עמ' שמג.
[4] ראה שו"ע אה"ע סי' פ ס"ב-ג.
פה ניתן להקדיש.
תוכן
אנו משתמשים בקובצי Cookie כדי לשפר את חווית הגלישה שלך ולנתח את תנועת הגולשים באתר. האם את/ה מסכים/ה לשימוש בקובצי Cookie?