ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

השכרת חדרי מגורים בשבת

שאלה:

יש אצלינו זוג שמתקרבים לתו״מ. יש להם דירה שמשכירים לאורחים בתור Airbnb  [=שכירות מגורים לטווח קצר] ללילה או שני לילות. השאלה היא האם מותר להם להשכיר לליל שבת. השאלה היא כי לאחר היציאה של האורח ביום שבת חייבים לסדר את החדר בשביל האורח הבא שמגיע ביום שבת כדי להתארח עד יום ראשון. הסידורים קשורים לפעמים בחילול שבת. האם מותר להם לשכור גוי שיתעסק בשבת עם הסידורים ויקבל חצי מחיר של שכירות החדר בשבת בתור תשלומים. זה מה שהם עשו עד עכשו אבל כעת הם החליטו לשמור שבת כראוי ונפשם בשאלתם האם חייבים לשנות את הנהגתם?

תשובה:


  • יהודי בעל דירה שיש גויים שרוצים לשכור את דירתו בתוך השבת, אינו רשאי לשכור (אפילו לפני שבת) פועל גוי שיטפל בהשכרת הדירה לגויים בתוך השבת, כי הגוי נחשב שלוחו והרי זה כאילו היהודי מחלל שבת בעצמו[1].

  • כמו כן לא יועיל לשכור את שירות הגוי "בקבלנות" – כלומר בתשלום עבור כל פעולת השכרה ולא לפי שעות – וזאת מכמה טעמים[2]: א. החילול שבת נעשה ברשות הישראל והרואים יחשבו ששכר פועל גוי לחלל שבת עבורו; ב. הישראל אומר לגוי שיעשה בשבת, וגם מדובר במלאכות שאינו יכול לעשותן קודם או אחר השבת אלא דווקא בשבת, ונמצא הגוי שלוחו[3].

  • העצה במקרה כזה היא, לערוך 'חוזה שותפות' עם גוי על הדירה, בחוזה יהיה כתוב שהיהודי מוכר לגוי כ-20 אחוז מהדירה תמורת כך וכך כסף, והסכם השותפות ביניהם הוא: שבכל הימים בהם אין היהודי יכול להתעסק בהשכרת הדירה – דהיינו שבתות וחגים – אין ליהודי חלק בדירה ואם ירצה הגוי ישכירנה אז לגויים והרווחים יהיו שלו, ואילו בשאר כל ימות השנה אין לגוי חלק בדירה וכל הרווחים של הישראל[4].

  • במקרה שלא ניתן לבצע את העצה של 'שותפות' כנ"ל, אם יש ליהודי הפסד גדול אם לא ישכיר את הדירה לגויים בתוך השבת יוכל לעשות עצה זו: להשכיר את הדירה לגוי לכל ימי השבתות והחגים[5], ובאותם ימים יהיה הגוי רשאי להשכיר הדירה לגויים אם ירצה, והרווחים שיקבל מהשוכרים יהיו שלו. באופן זה, הגוי עושה את פעולת ההשכרה לגויים בשבת לתועלת עצמו בלבד, ואינו שלוחו של הישראל כלל. ואף שהרואים עלולים לחשוב שהגוי הזה אינו 'שוכר' את הדירה אלא 'פועל-שכיר' של הישראל להשכיר את הדירה לגויים עבורו בשבת, במקום הפסד גדול אין חוששים למראית עין זה[6].



מקורות:

[1] שוע"ר סי' רמג ס"א-ג: "אסרו חכמים לומר לנכרי לעשות לנו מלאכה בשבת בין בחנם בין בשכר ואף על פי שאומר לו מקודם השבת שיעשה בשבת ואף על פי שאינו צריך לאותה מלאכה עד לאחר השבת, שכשהנכרי עושה בשבת הוא עושה בשליחות הישראל כו', מדברי סופרים יש שליחות לנכרי לחומרא כו'. וכן אם רואהו עושה מלאכה בשבת בשבילו פעמים שצריך למחות כגון אם יגיע לישראל ריוח ממנה אפילו לאחר השבת כו'. לפיכך מי שיש לו מרחץ שרוחצים בה הכל ונותנים לו שכר או שיש לו תנור שאופין בו הכל ונותנים לו שכר או שיש לו רחיים שטוחנין בהן הכל ונותנין לו שכר ורוצה לשכור לו נכרי לכל השנה שיתעסק בכל המלאכות הצריכות במרחץ ורחיים ותנור ויקבל השכר מן הרוחצים והטוחנים והאופים ויביאהו להישראל צריך הוא למחות בהנכרי ולא יניחנו שיתעסק בהם בשבת בשביל נכרים שירחצו ויטחנו ויאפו שם לפי שהישראל מרויח בעבודת הנכרי בשבת שמגיע לו שכר מזה (ואפילו אם הנכרי אינו צריך לעבוד כלום שכבר הכין הכל מערב שבת מכל מקום מה שהנכרי הזה מקבל השכר מהנכרים הוא עושה זה בשביל הישראל ולהישראל עצמו אסור לו לקבל השכר של יום השבת לכן אסור ג"כ שיקבל הנכרי בשבילו)".


[2] שוע"ר סי' רמד ס"א: "אם הוא עושה בתורת קבלנות שקיבל עליו לעשות כך וכך בעד שכר כך וכך בין שעושה משלו בין שעושה משל הישראל שנתן לו ממה לעשות המלאכה כגון שנתן לו בגד לתפור וקצץ לו שכר או שנתן לו חוטין לארוג לו בגד בין שקיבל עליו לארוג כל הבגד בין שלא קיבל עליו כלל לארוג כל הבגד אלא שקצץ לו בעד כל אמה ואמה שיארוג מותר להניחו שיעשה כל מלאכתו בשבת ואפילו לכתחלה מותר ליתן לו אפילו בערב שבת סמוך לחשיכה על דרך שיתבאר בסימן רנ"ב אף על פי שיודע שהנכרי יעשה בשבת (ובכך הוא חפץ) מכל מקום הנכרי אינו עושה בשביל טובת הישראל אלא בשביל עצמו למהר להשלים מלאכתו כדי לקבל שכרו כו'. ומכל מקום צריך ליזהר שלא יעשה בבית הישראל [ו]שלא יאמר לו שיעשה בשבת וגם שיקצוץ לו דמים קודם השבת וגם שלא יתן לו אלא א"כ בענין שיוכל הנכרי לעשות כל המלאכה בחול אם ירצה קודם השבת או לאחריו".


[3] אמנם מצד 'שכר שבת' אין לאסור בנידון דידן, כי בהשכרת דיורין לפרק זמן קצר כגון חדר בבית הארחה או בית מלון, המשכיר מגלם במחיר השכירות גם את הוצאות החשמל והמים וכו', והרי עבורם רשאי לדרוש תשלום גם על שימוש שנעשה בשבת ואין בכך שכר שבת. נמצא שדמי השכירות האסורים 'מובלעים' בדמי ההוצאות המותרים. וכמו שכתב בשו"ת נודע ביהודה תנינא או"ח סי' כו: "ומה שכתבתם משום שכר שבת אין זה ענין לעסק הטלת חמין רק אם בעל המרחץ רשאי לקבל שכר או לא. וגם בזה נראה לפענ"ד שאין למחות בידו מליטול שכרו מתרי טעמי. חדא דטבילת הנשים דבר מצוה הוא ודומה לשכר החזנים בסימן ש"ו סעיף ה' שיש מי שמתיר. ועוד שהרי שכר העצים ודאי מותר דאטו מי שלוקח דבר מחבירו בשבת לא יפרע לו בחול וא"כ רשאי ליטול שכרו בהבלעה עם שכר העצים". וכן כתב שו"ת האלף לך שלמה או"ח סי' קכה: "אף גם אם העכו"ם באים בשבת נראה דמותר דבזה כיון דבהמות משליכין שם זבל ומקלקלין השטאלל ויצטרך להוציא הוצאות להוציא הזבל אם כן זה ודאי מותר ליקח לזה אם נוטל יותר בהבלעה ומותר".


[4] שוע"ר סי' רמה ס"ג-ד: "אם מתחלה בשעה שקבלו השדה התנה הישראל עם הנכרי שביום השבת לא יהיה מוטל כלל על הישראל לעבוד בשדה רק על הנכרי לבדו וביום אחד בחול יהיה מוטל על הישראל לבדו הרי זה מותר, דכיון שהתנה עמו בשעה שקיבל עליו עבודת השדה שלא יהיה מוטל עליו כלל בשבת נמצא שבשבת אין להישראל חלק בשדה כלל אלא כולה מוטלת על הנכרי לבדו בשבת ואין הנכרי עושה כלל בעד הישראל וכולה מוטלת על הישראל לבדו ביום אחד בחול, ולפיכך מותר לו אח"כ לבא עמו בחשבון לחשוב ימי החול שעבד הוא לבדו כנגד שבתות שעבד הנכרי לבדו ולחלוק הפירות בשוה ואין זה נוטל שכר שבת אלא שכר ימי החול. ישראל ונכרי שהיו שותפין במלאכה או בסחורה בחנות אם התנו מתחלה בשעה שנשתתפו שיהא שכר יום השבת לנכרי בלבדו הן רב הן מעט ושכר יום א' אחר השבת כנגדו לישראל בלבדו הרי זה מותר מטעם שנתבאר". וראה שם סי"ג שבשותפות אין חשש למראית העין: "ואף במקומות שאסורים שם להשכיר לנכרי תנור מרחץ ורחיים מפני מראית העין מכל מקום כאן כיון שהנכרי שותף עמו אין כאן מראית העין שהכל יודעין שיש להנכרי חלק במלאכה זו ולהנאת עצמו הוא מתכוין ומטעם זה בכל מקום שהתירו בשותפות נכרי התירו אפילו עושה בפרהסיא ואין חוששין למראית העין". וראה ארחות שבת ח"ב עמ' תקסו נוסח שטר שותפות כזה.


[5] וראה לעיל הערה 3 שבכהאי גוונא אין על הישראל איסור 'שכר שבת' בקבלת דמי השכירות, כיון שתשלום על דירה הנשכרת לפרק זמן קצר כולל גם כיסוי הוצאות שונות שעליהן רשאי לקחת גם עבור השבת, נמצא ששכר השבת האסור 'מובלע' בתשלום המותר.


[6] ראה שוע"ר סי' רמג ס"ט, שכל 'עסק' שאין דרך אנשי המקום להשכיר אותו אלא לשכור פועל שיתפעל אותו, אסור להשכיר אותו לגוי לשבת – "לפי שכשיעסוק בו הנכרי בשבת יש בו משום מראית העין שיאמרו ששכיר יום הוא". לפי זה בנידון דידן בדירה העומדת להשכרה לפרקי זמן קצרים (כעין בית הארחה או בית מלון), כיון שמקובל שמי שזקוק לסיוע בתפעול השכרה כזו שוכר פועלים לשם כך, ולא משכיר את הדירה לאדם אחד לטווח ארוך על מנת שהוא ישכירנה אם ירצה לפרקי זמן קצרים, נמצא שגם אם יעשה כן יש בכך משום מראית העין שהרואים יאמרו ששכר את שירות הגוי לעבוד עבורו בשבת. וראה פסקי תשובות שם הערה 21;


אמנם, אם יש ליהודי הפסד גדול בהימנעות מהשכרת הדירה לגויים בשבתות, רשאי להשכיר הדירה לגוי על מנת שישכירנה הוא לגויים בשבתות אם ירצה, כי במקום הפסד גדול לא גזרו משום מראית העין. וכמבואר בשוע"ר סי' רמד סי"ד וקונטרס אחרון שם ס"ק ז: "אין חוששין למראית העין שהרואה יאמר שכיר יום הוא אצלו לפי שבמקום הפסד גדול לא גזרו על מראית העין". "משמעות לשון רמ"א דבמקום פסידא לא גזרו כלל על מראית העין".