יהודי שחטא כלפי יהודי שני בגיל ילדות או נערות, כגון שגנב ממנו או הכהו ח"ו, ולאחר שנים רבות נזכר ומתחרט על כך, אך אינו מכיר ויודע מיהו או היכן נמצא אותו אדם שחטא כלפיו בעבר, כיצד עליו לנהוג שבמקרה שכזה?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
יהודי שחטא כלפי יהודי שני בגיל ילדות או נערות, כגון שגנב ממנו או הכהו ח"ו, ולאחר שנים רבות נזכר ומתחרט על כך, אך אינו מכיר ויודע מיהו או היכן נמצא אותו אדם שחטא כלפיו בעבר, כיצד עליו לנהוג שבמקרה שכזה?
[1] שו"ע חו"מ סי' שמט ס"ג. שוע"ר סי' שמג סי"א.
[2] שו"ת שבות יעקב ח"א סי' קעז.
[3] כן כתב שו"ת שבות יעקב שם בשם ספר חסידים סי' תרצב. וכן משמע בט"ז סי' שמג ס"ק ב ש"לפנים משורת הדין" צריך לשלם כשיגדיל "כי כשורא לצלמא" דהיינו הכל.
[4] ראה שוע"ר הלכות גזלה ס"ז שמחילה מועילה בתשלומי גזלה.
[5] שוע"ר הלכות גזלה ס"ו.
[6] שוע"ר הלכות גזלה ס"ח.
[7] שוע"ר דיני מדות ומשקלות סט"ז.
[8] רמב"ם הלכות תשובה פ"א ה"א. שם פ"ב ה"ט. שוע"ר הלכות נזקי גוף ונפש ודיניהם ס"ו.
[9] ערוך השולחן או"ח סי' תרו ס"א. חפץ חיים הלכות לשון הרע סוף כלל ד ובבאר מים חיים שם אות מט.
פה ניתן להקדיש.
תוכן