ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

הפניית הפנים בברכות התורה

שאלה:

מנהג הרבי, כמו שכתב ב'היום יום' לד' אלול, וכן מובא בסידור בהערות – להפוך פניו קצת לצד ימין בשעת ברכת התורה. והנה, ברמ"א סימן קל"ט מובא שיהפוך לצד שמאל, והסביר המשנה ברורה שם הטעם שהוא עומד כנגד שכינה ושמאלו הוא ימין של שכינה. לא מצאתי מקור וטעם למנהג הרבי, אשמח מאוד לדעת.

תשובה:

המקור למנהג הרבי ולמופיע בהיום יום להפנות הפנים לימין בעת אמירת ברכות העולה לתורה, הוא כפי הנראה בספר מקור חיים לבעל החוות יאיר[1], שם כתב שהטעם לדברי הרמ"א להפנות הפנים לשמאל דוקא הוא (לא כדברי המגן אברהם[2] משום שהשכינה למולו בשמאל, אלא) כי מטרת הפניית הפנים לצד היא כדברי הרמ"א[3] כדי שלא ייראה כמברך מתוך הספר תורה ובזמנם שהיה בעל הקורא עומד בצד ימין של הבימה והעולה לתורה בצד שמאל, הפניית הפנים של העולה היתה צריכה להיות לשמאל, אבל בזמננו שהעולה לתורה עומד בימין ובעל הקורא בשמאל, הפניית הפנים צריכה להיות דוקא לצד ימין[4].


מקורות:

[1] סי' קלט: "יהפוך פניו על הצד, והיינו לצד ימינו לפי מנהג שהקורא עומד לימין הש"ץ, ולא כבהגה". ובהמשך דבריו כתב עוד: "מה שכתב רמ"א שנראה לו שיהפוך פניו לצד שמאל, לפי מה שנהגינן שהעולה עומד לימין הש"ץ טפי ניחא שיהפוך פניו לימין".


[2] שם ס"ק ח: "דהוא ימין הקב"ה כמו שכתוב סי' קכ"ג". וראה ערוך השולחן שם סי"ג שתמה על נימוקו של המגן אברהם: "ואיני יודע איזה דמיון לשם דשם הוא בתפלה והוי כעומד לפני המלך אבל בכל מקום ימין חשוב יותר".


[3] שם ס"ד: "ובשעה שמברך ברכה ראשונה יהפוך פניו על הצד שלא יהא נראה כמברך מן התורה, ונראה לי דיהפוך פניו לצד שמאלו".


[4] וראה גם קובץ הערות וביאורים צרפת‑פרצת ברינוא גליון לד י'-י"א שבט תשס"ח עמ' 106: "שבזמן הרמ"א היה הבעל קורא עומד בצד ימין של הבימה והעולה לתורה עומד בצד שמאל, לכן כתב הרמ"א שיהפוך פניו לצד שמאל ואז יהיה לצד ההפכי של הספר תורה, אבל בזמננו שהקורא עומד בצד שמאל של הספר תורה והמברך עומד בצד ימין צריך הוא לפנות לצד ימין שאם יפנה לצד שמאל הרי יפנה לספר תורה ויאמרו ברכות כתובין בתורה כו'. הרי שדברי הרמ"א ודברי רבינו (בספר המנהגים) מתאימים לגמרי ומר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי".


וראה עוד חקרי מנהגים ח"ב סי' סב עמ' קצ ואילך.