ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

הדרכת נוסע בשבת

שאלה:

יהודי הנוסע ברכב בשבת ושואל אותי כיצד ניתן להגיע לכתובת פלונית. האם מותר לי להדריך אותו? לכאורה אין כאן גדר של גרימת חילול שבת, כי יגיע לכתובת גם בלעדיי. אבל האם יש כאן עניין של סיוע ביד עובר עבירה? ואם כן, מהו הגדר ההלכתי בכך?

תשובה:

אכן יש במענה זה סיוע לחילול שבת, וגם חשש לחילול ה'. לכן אם אפשר, עדיף לענות "לא יודע" (כשהכוונה: אינני יודע כיצד יתכן להגיע לשם בנסיעה בשבת)[1].


אם אי אפשר לענות "לא יודע", מותר להדריך את הנוסע כיצד להגיע ליעדו ובתנאי שמקדימים לו תחילה הבהרה זו: "היום שבת ואסור ליהודי לנסוע ברכב, ולכן הסיבה שאני עונה לך היא אך ורק בשביל המטרה הזו עצמה – שלא תוסיף בחילול שבת בחיפוש המקום"[2].


מקורות:

[1] גם אם יש צד היתר לענות לשאלתו (כדלהלן), מכל מקום עלול לצאת מכך חילול ה' – שהשואל יבין מהמענה שנסיעתו בשבת כביכול אינה דבר חמור כל כך. ראה תוספות יום טוב יומא פרק ח משנה ח אודות גדר חילול ה': "כל שעושה עבירה ואחרים למדין ממנו לנהוג ג"כ קלות בדבר מקרי חלול השם דהיינו מחטיא אחרים". וראה שו"ת יד יצחק (גליק) ח"ב סי' צה: "דרבנן גזרו כו' שלא יסייע לעובר עבירה להרגילו באיסורין יותר ויותר, דאולי יחזור בתשובה אם לא יהיה משוקע כל כך באיסורין, ולכן אסור ליתן יד לפושעים ועוברי עבירה, דעי"ז ירגיל יותר כשרואה שעוד מסייעים לו לעשות עבירה".


[2] הדרכת הנוסע כיצד להגיע ליעדו אין בה איסור דאורייתא משום "לפני עיור לא תיתן מכשול", אלא איסור דרבנן בלבד משום "מסייע לעוברי עבירה", שהרי הנוסע יכול להמשיך בנסיעתו גם בלעדי הדרכה זו וההדרכה רק מסייעת לו בכך. על דרך המבואר בשוע"ר סי' שמז ס"ג, עיי"ש.


והנה בזמננו, רוב ככל היהודים הנוסעים בשבת לעת עתה, אינם מוגדרים "פושעים" אלא "אנוסים" ו"תינוקות שנשבו". ראה שיחת ש"פ ויחי תנש"א אות ה: "אלה שאינם מקיימים תורה ומצות בדורנו הם כתינוק שנשבה שהוא כאנוס, הרי אונס רחמנא פטריה". ובספר השליחות עמ' 68: "דורנו דור יתום כו' שיהודים כו' אין הם אפיקורסים ולא מינים, אינם אלא תינוקות שנשבו שזהו בגדר אנוס".


משום כך, מותר ליהודי לעבור איסור דרבנן של "מסייע לעוברי עבירה" בהדרכת הנוסע, על מנת להצילו מכמה וכמה הבערות מדאורייתא בהארכת הנסיעה או בתוספת עצירות והאצות של הרכב. זאת על פי משמעות שוע"ר סי' רנד סוסי"ב שדוקא עבור יהודע "פושע" אין לעשות איסור דרבנן כדי להצילו מאיסור דאורייתא: "מי שנתן פת לתנור בשבת עצמה כו' ונמלך לרדותה מהתנור קודם שתיאפה כו' התירו לו חכמים איסור של דבריהם כדי שלא יבוא לידי איסור סקילה או לידי איסור חטאת כו'. אבל לאדם אחר לא התירו כו' שאין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חבירך כיון שחבירו פשע במה שנתן לתוך התנור".


ומכל מקום, על מנת למנוע החשש של חילול ה' הנ"ל (הערה 1), יש לענות לו בניסוח שהציע הגרש"ז אוירבך (מוריה שנה כ גליון י-יב עמ' עח): "היום שבת ואסור לנסוע, אלא מאחר ואין אני מעוניין שאתה תחלל את השבת הרבה יותר על ידי שתסתובב במכוניתך יותר ברחובות לחפש ולמצוא את הכתובת הרצויה, על כן אני אומר לך היכן הרחוב".


וראה עוד: שו"ת השלוחים ח"א סי' לז.