מי ששוקל הרבה מאוד, האם אפשר להקל בתנוחות בשעת המצוה? א"כ, איזה תנוחות עדיפות?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
מי ששוקל הרבה מאוד, האם אפשר להקל בתנוחות בשעת המצוה? א"כ, איזה תנוחות עדיפות?
[1] בהיא מלמעלה – בהסכמתה כמובן. וכדברי הרא"ש בנדרים כ, א שטעם האיסור מפני "שמטריח אותה על ארכובותיה". וגם להטעם ד"דרך עזות" (מסכת כלה רבתי פ"א הכ"ג, שו"ע או"ח סי' רמ ס"ה), זהו דוקא כשהיא חפצה דוקא בכך כדי להראות "כאילו היא הפועלת" (מאמר מרדכי שם ס"ק ז), משא"כ כאשר הדרך הרגילה כרוכה בצער ועושים כן רק מחמת כורח.
[2] מסכת כלה רבתי פ"א הי"ג: "וכולהו הני דאיעברה בהאי ביאה".
[3] ראה מסכת כלה רבתי (בדפוס ירושלים תער"ב סוף פ"א) "שמא יצא הולד הפכפכן".
[4] משמעות מאמר מרדכי סי' רמ ס"ק ז. עיי"ש.
פה ניתן להקדיש.
תוכן