ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

דינר בישיבה מעורבת

שאלה:

האם ניתן לערוך דינר לבית חב"ד בישיבה מעורבת מפני שחלק מן המקורבים לא יגיעו אם הישיבה תהיה נפרדת?

תשובה:

אין לערוך דינר עם ישיבה מעורבת, גם אם בגלל זה יהיו כאלו שיימנעו מלבוא ולתרום[1].


בשעת-דחק גדולה, כגון שאין שום אפשרות להחזיק את פעילות הבית חב"ד ללא דינר זה, יעשו שאלת רב האם יש מקום להקל בישיבה נפרדת ללא מחיצות[2].


מקורות:

[1] ראה תשובת הגאונים (אוצר הגאונים ח"ו סוכה עמ' 69): "אסורין הן בסעודה בזמן שהן מעורבבין אלו ואלו האנשים והנשים". ובספר הפרדס לרש"י (מהדורת ערנרייך עמ' עב): "אסור להתערב הנשים עם האנשים בין בסעודה בין במחול בין בכל עניין, אלא נשים לבד והאנשים לבד".


בספר בדבר מלך (ח"ב עמ' 127, התפרסם גם בגליון בית משיח מס' 71 עמ' 10) מופיע מענה של הרבי להנהלת מוסד ששאלו האם מותר לערוך דינר "בישיבה מעורבת" כי באופן אחר יימנעו מספר תורמים מלבוא לערב זה, הרבי השיב בזו הלשון: "למה ידחו חס ושלום ודאי דיראת שמים (ודכל הנוכחים שי') – מפני ספק דממון (ודאחדים שי')?!" (וראה אגרות קודש הרבי חי"ט עמ' קצה).


בספר אוצרות החסידים (ארצה"ב, אשכנזי, עמ' 478) מופיע המעשה דלהלן: "הרב [מיכאל] טייטלבוים היה החלוץ שהפריד בין גברים לבין נשים בדינרים לטובת מוסדות אהלי תורה, באמצעות מחיצה – ולא הסתפק בישיבה בטורים נפרדים. נושא הצניעות הינו יקר מאד ללבו של הרבי, כפי שהתבטא בתשובותיו השונות, כך לדוגמה, הרה"ח ר' אברהם הכהן שיחי' פריד התנה את הופעתו בדינר שנתי של ארגון שאינו חב"די בהפרדה מגדרית [באמצעות גדר], וכאשר פנו המארגנים אל הרבי בטענה, כי אדיקותו תגרע ממספר המשתתפים נענו: 'התערובות – איסור ודאי, הגירעון – ספק, ואין ספק מוציא מידי ודאי'. הם צייתו להוראתו הקדושה של הרבי, ומספר המשתתפים בדינר צמח לאין לשיעור, בהתאם לכך, אף הקפדתו של הרב טייטלבוים בנושא הצניעות ביססה את מוסדות אוהלי תורה, ולא להיפך". (וראה עוד שו"ת השלוחים ח"א סי' עב).


[2] ראה לעיל (הערה 2) שהלבוש והדרך פקודיך הקילו לשבת ללא מחיצות על יסוד הסברא "דעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים". וראה גם בית מאיר (אה"ע סי' סב ס"ז) שחולק על הב"ח (המובא לעיל הערה 1) שאסר זאת, וכותב: "במקום שאין יחוד ולא פריצות שעליו הזהיר הספר חסידים" – "מה לי חדא אשה ומה לי הרבה". כלומר, לדבריו אין איסור בישיבה נפרדת ללא מחיצה. וכן כתב בספר טהרת המים (מערכת הב' אות יח): "וגם אנו נאמר דבעיר הזאת לא חשו" לדברי הב"ח שאסר. וראה גם שו"ת שבט הלוי (ח"ח סי' רפא) שכתב: "בודאי צריך לעמוד על זה לכתחלה". משמע מלשונו שבדיעבד ושעת הדחק יש מקום לסמוך על המקילים.


ואף שכבר הבאנו לעיל (הערה 2) שלדעת הרבי אין לסמוך על המקילים וצריך מחיצה. מכל מקום, מאחר ולא ניתן לומר שהנוהגים להקל בזה אין להם דעה בפוסקים להיתלות בה, על כן בשעת-דחק גדולה כמתואר בפנים יש לעשות שאלת רב האם יש מקום להקל להושיב את המקורבים התורמים באופן זה (ולהעיר ממכתב הרבי בשלחן מנחם ח"ה יו"ד סי' קא עמ' פ, בו התיר בנסיבות מיוחדות לימוד משותף לגברים ונשים בהפרדה ללא מחיצה. עיין שם).