ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

גנב בהיותו ילד

שאלה:

מבוגר שבהיותו ילד צעיר גנב מחנויות ממתקים וחטיפים, יש מקומות שהוא לא זוכר, ויש מקומות שזוכר אבל הם כבר עברו מקום, מה יעשה? האם יתן במקום לצדקה?

תשובה:

ילד שגנב והגניבה אינה ברשותו, מדיני אדם פטור מלהחזיר לנגנב את תמורתה גם בהיותו גדול[1]. אבל כדי לצאת ידי חובה גם בדיני שמים, טוב שישלם לנגנב על כל פנים משהו ויפייס אותו[2]. ואם רוצה לעשות חסידות ולפנים משורת הדין, ישלם לנגנב את כל התמורה[3].


אם יודע ממי גנב, ישלם לו. ואם הנגנב אינו בחיים, ישלם ליורשיו[4].


אם אינו יודע מי הוא הנגנב, ראוי שיתרום סכום מסוים ל'צרכי רבים', כלומר לא סתם ל'צדקה', אלא דווקא למטרה שיש בה תועלת לכלל הציבור, כדי שיהיה סיכוי שגם הנגנב או יורשיו יהנו מתרומתו[5] (כגון: הצבת מתקן-שתייה במקום ציבורי, בניית ואחזקת בית-כסא ציבורי, בניית מקווה[6], תיקון עירוב העיר[7], השאלת ציוד רפואי[8], קניית ספרי-קודש למקום שרבים ישתמשו בהם[9], וכל כיוצא בזה).


מקורות:

[1] שו"ע חו"מ סי' שמט ס"ג: "קטן שגנב מחזירין קרן לבעלים אם הוא בעין, ואם אינו בעין פטור אף לאחר שיגדיל".


[2] שו"ת שבות יעקב ח"א סי' קעז: "אם רצה לצאת ידי שמים ג"כ חייב לשלם וכדאיתא בא"ח סי' שמ"ג והוא מפסקי מהרא"י סימן ס"ב דקטן שעבר עבירה בקטנותו דצריך לעשות תשובה כשיגדיל ובין אדם לחבירו עיקר התשובה לפייס חבירו ולשלם היזקו אך שאין כופין על זה בדיני אדם כו', אך נראה דאף לצאת ידי שמים אין מן הצורך לשלם הכל כמ"ש מהראי"ה עצמו שם בתשובה וז"ל טוב שתקבל איזה כפרה כו', וכן משמעות לשון רמ"א בא"ח שכתב שיקבל איזה דבר לתשובה, על כן המוחל לא יהיה אכזרי ויפוייס במה דיפייס משום תקנת השבים כאלו שרוצים לצאת ידי שמים". שוע"ר סי' שמג סי"א: "קטן שהכה אביו או עבר שאר עבירות בקטנותו אף על פי שאינו צריך תשובה כשיגדל מכל מקום טוב לו שיקבל על עצמו איזה דבר לתשובה ולכפרה אף על פי שעבר קודם שנעשה בר עונשין". בטעם הדבר כתב בלקוטי שיחות חי"ד האזינו א הע' 14 עמ' 144: "דאין ענינה של תשובה זו למנוע עונש (דכיון שעשה העבירה בעת קטנותו הרי לאו בר עונשין הוא), אלא להסיר הלכלוך והפגם דמעשה החטא". (וראה שו"ת שבות יעקב שם וערך ש"י חו"מ שם שנחלקו אם בנהנה מהגזילה חייב לשלם הכל מעיקר הדין או לא, ולדעת הערך ש"י אין הבדל בין נהנה ללא נהנה ובכל אופן פטור מעיקר הדין. וראה עוד שו"ת יביע אומר חו"מ ח"ח סי' ו).


[3] שו"ת שבות יעקב שם: "ובספר חסידים סי' תרצ"ב משמע שחייב לשלם הכל כשהגדיל, ואולי ממדות חסידות קאמר". וראה גם ט"ז סי' שמג ס"ק ב, ש"לפנים משורת הדין" צריך לשלם כשיגדיל "כי כשורא לצלמא" דהיינו הכל.


[4] רמב"ם הלכות תשובה פ"ב הי"א: "החוטא לחבירו ומת חבירו קודם שיבקש מחילה מביא עשרה בני אדם ומעמידן על קברו ויאמר בפניהם חטאתי לה' אלקי ישראל ולפלוני זה שכך וכך עשיתי לו, ואם היה חייב לו ממון יחזירו ליורשים, לא היה יודע לו יורשין יניחנו בבית דין ויתודה".


[5] שוע"ר ס"ח: "והגוזל את הרבים ואינו יודע למי יחזיר כגון המוכסים שנטלו יותר מקצבתם שנתן להם המלך וכן הגבאים הממונים מן המלך לגבות המס והם מקילים לקרוביהם ומטילים על אחרים שהרי הם גזלנים גמורים וכן ממוני הקהל שעושים כמעשיהם תשובתן קשה לפיכך יעשו צרכי רבים כגון לחפור בארות מים בכדי שגם הנגזלים יהנו מהם".


וראה שוע"ר דיני מדות ומשקלות סט"ז: "שאף שאמרו יעשה בהם צרכי רבים אין זו תשובה הגונה". וראה פתחי חושן גניבה פ"ד הערה נ: "ונראה הטעם, שאין זה ודאי שהנגזל יהנה מהם". ולהעיר משו"ת מהרי"ק סי' נא: "דתשובה מעליא לא הוי אלא אם כן יחזירו הממון לאשר אשמו לו".


[6] ערוך השולחן סי' שסו ס"ג: "צרכי רבים כגון בורות שיחין ומערות ותקוני דרכים ומרחצאות וכיוצא באלו". חשוקי חמד יומא פה, ב עמ' תקפח: "דבתי כסאות במקומות ציבורים ובפרט ליד בתי כנסת וליד בתי קברות הם צרכי רבים כו', וכן נראה דאף במקומות שיש כבר בתי כסאות או בבתי קברות, לשים שם מים לרחוץ ידיהם ואפילו רק ספלים כדי שיוכלו לרחוץ ידיהם כל זה בכלל צרכי רבים, ובפרט הרוצה לעשות מכונות לשתיית מים במקומות ציבורים הרי זה ממש תקנת הגמרא בורות שיחין ומערות". שו"ת אגרות משה חו"מ ח"א סי' פח: "ולבנין ותקון מקואות הוא כלצרכי רבים ולכן טוב שיתן למקואות". וראה ספר דרכי משפט שכנים עמ' רכח שגם "כסף לרכישת בנין ישיבה הוי בכלל בורות שיחין ומערות".


[7] שו"ת משנה הלכות חי"ג סי' סד: "מיום באו של האדר"ת לירושלים קרא אותו ואמר לו היות כי הייתי רב בחו"ל ואולי נהנתי ומעלתי ח"ו בממון צבור שלא כהוגן ומעלתי בשליחות ונתחייבתי להשיב והו"ל ח"ו בכלל גזל הרבים שאין לו תקנה אלא לעשות צרכי רבים וזיכוי לרבים ולכן הציע לי לעשות עירוב בירושלים עיה"ק והוא מקבל עליו כל ההוצאות העירוב כל ימי חייו".


[8] שו"ת שמחת כהן חו"מ סי' ז: "אם אפשר יקנה איזה כלים שמשתמשים בהם לרפואה כגון מד-חם שמודדין בו החום כו' וכדומה לזה שמשתמשים בהם לרפואה וישאילם חינם לכל מבקש דגם זה צרכי רבים הוא וה' לא ימנע להולכים בתמים".


[9] אהבת חסד ענין חשבון נפש פרק רביעי בהגהה: "וידעתי על איש נכבד אחד שהתיישב לפני מותו בעניניו והוסכם אצלו שיתן הש"ס שלו נדבה על בית המדרש [וגם כי האדם שהוא בעל עסק אי אפשר לו להנצל כל ימיו מאיסור גזל וכשאינו יודע למי ונותן ספרים עבור רבים ללמוד בהן אולי יזמין ד' שילמוד בו מי שנגע בו]".