ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

גירושין לדעת הרבי

שאלה:

במקרה של סכסוכים רבים בין זוג נשוי (בלי מכות) יש רבנים שמציעים גירושין בגלל שאין שלום בית, האם לדעת הרבי יש להשתדל יותר להציל את הנישואין מגירושין (לעומת רבנים אחרים)?

תשובה:


  • באופן עקרוני קיים בהלכה מושג ש'מריבה' כשלעצמה יכולה להוות עילה לגירושין[1].

  • אולם למעשה, כיון שקיום כל 'מריבה' תלוי בשני צדדים[2], כמעט תמיד נהג הרבי לעודד את בני הזוג שכל אחד מהם יעשה "השתדלות הכי גדולה" – גם כאשר הדבר נראה לכאורה כבלתי אפשרי – לגרום לכך שהשלום ישכון ביניהם ולהימנע מגירושין[3], בפרט כאשר מדובר בהורים לילדים שעדיין לא כולם הקימו את בתיהם[4]



מקורות:

[1] ראה שו"ע אה"ע סי' קיט ס"ד: "אשה רעה בדעותיה כו' מצוה לגרשה". ופירש הבית שמואל שם ס"ק ה: "היינו מקשטא ליה תכא ומהדרא ליה גבה, שהיא בעלת מריבה, מצוה לגרשה אפילו בזיווג ראשון". הרי שעצם היות האישה "בעלת מריבה" (המגלה ביטויי שנאה כלפי בעלה), מהווה סיבה להמלצה על גירושין, אפילו בזיווג ראשון עליו נאמר "אין ראוי לו למהר לשלח אשתו ראשונה" (כמובא בשו"ע שם ס"ג), וגם אם האישה ממלאת את חובותיה המעשיים כלפי בעלה (שאינה "מורדת" מתשמיש או משאר מלאכות שמחוייבת לו – ראה שו"ע שם סי' עז וסי' פ).


[2] ראה אגרות קודש ח"ח עמ' נח: "בכלל בענינים כמו אלה ובסכסוך ובמלחמה בכלל צריך להיות השתתפות של שנים, וכשצד אחד רואה שאין משימים לב ואין מתרגשים ומשתתפים בהסכסוך, הרי לאט לאט גם ההתרגשות שלו והתאבון הולך ופוחת עד שלבסוף נאבד כלה. גם בנידון דידן כן הוא שמוכרח הוא להבליג על רוחו ולא ליכנס בשקלא וטריא. ובשים לב שדעת נשים קלה והאשה דמעתה מצויה, הרי על מה שיש לוותר צריך לוותר ועל השאר לא לשים לב ובמילא סוף סוף ינצח צד הטוב".


[3] תורת מנחם חכ"ו עמ' 157 ועמ' 172: "לשיטת בית שמאי יש להשתדל בענין שלום בית עד קצה האחרון, אפילו אם לא מצאה חן בעיניו, ואפילו הקדיחה תבשילו – שהפירוש הפשוט בזה (כמובא גם בפוסקים) שהיא עושה היפך רצונו כדי להכעיס, אעפ"כ יש להשתדל שישאר בנין הבית דאיש ואשה ביחד, וכיון שנשארים ביחד אזי צריך להיות שלום ביניהם כו'. אבל לשיטת בית הלל אין חיוב להתעקש על שלום בית עד קצה האחרון כו'. ויש להוסיף ולהעיר, אף על פי שהלכה כבית הלל, ועד שבית שמאי במקום בית הלל אינה משנה, מכל מקום, מצינו דעה שבענין גירושין הלכה כבית שמאי ש'לא יגרש אדם את אשתו אלא אם כן מצא בה ערות דבר'. ובכל אופן, הנה גם כאשר יש מקום לענין הגירושין, 'אין ראוי למהר לשלח אשתו הראשונה'. וההסברה בזה, דכיון שנעשה כבר ענין הנישואין, כולל גם ברכות נישואין שמורה על ההסכמה מלמעלה, הרי מובן שאם רק תהיה השתדלות הכי גדולה, יוכל להתקיים הרצון העליון שיומשך קיום הנישואין, שאז יהיו ברכות הנישואין כתיקונם (שהרי אף על פי שגם אם יתבטלו הנישואין לא תהיה הברכה לבטלה, כיון שהיה ענין הנישואין לפי שעה, מכל מקום אם אין זה 'בנין עדי עד', אין זו ברכה כתיקונה), ולכן יש לעשות את כל ההשתדלות שענין הנישואין ישאר בקיומו".


וראה ספר שמן ששון מחבריך ח"א עמ' 155: "פעם שלח הרבי אל האבא [=הרב מרדכי הארליג ע"ה] זוג נשוי שלא חיו בשלום, וביקש שישתדל לעשות אצלם שלום בית. הם היו באים אליו הרבה פעמים לשיחות יעוץ, ולפעמים 2-3 פעמים בשבוע, וכך זה נמשך כשנתיים. יום אחד מטלפן הרב חדקוב ז"ל שהרבי מבקש שהאבא יבוא אליו כו'. כשנכנס שאל אותו הרבי מה המצב אצל הזוג, ואמר לו את המצב. הרבי שאל מה צריך לעשות לדעתו, וענה שחושב שהם מוכרחים להפרד וצריך לסדר גט. כשהרבי שמע זאת הוש ממש הזדעזע, ושאל אותו 'הרב הארליג! אתה היית בחתונה שלהם?' וענה לו 'כן'. ושאל הרבי: 'האם אמרו בחופה ברכה בשם ומלכות?' וענה 'כן'. ושאל הרבי: 'אם כן, איך אפשר לשבור דבר שעשו עליו ברכה בשם ומלכות?' האבא התחיל להתפלפל ולומר הסברים שונים בזה, אבל הרבי אמר לו: 'כבוד הרב הארליג, עכשיו כבר 3:00 לפנות בוקר, ואנשים רבים עוד מחכים בחוץ ואין זמן לפלפולים. אם תרצה להתפלפל בזה תכנס עוד פעם בתחילת הלילה. אבל מה שנוגע עכשיו הוא, שחס ושלום לשבור דבר שעשו עליו ברכה בשם ומלכות".


לקוטי שיחות חל"ח עמ' 190 (מענה לאשה שרצתה להתגרש ושחושבת שאין זה זיווגה האמיתי): "החתונה הייתה כדת משה וישראל, ז' ברכות וכו' – זאת אומרת שזהו זיווגה האמיתי, ואין כל מקום למחשבות כאלה שכותבתן. וכבר אמרתי לה שעליה לקחת job [=משרה] ולהיות עסוקה, ולחיות חייה על פי התורה ומצוות".


[4] לקוטי שיחות חל"ח עמ' 189 (מענה לאשה שרצתה להתגרש מבעלה, שלהי אדר תנש"א): "נישאו כדת משה וישראל, בשבע ברכות בשמו של השם, ה' ברכם ביוצאי חלציהם (ברכה הכי גדולה לזוג דבני ישראל), ביחד עם זה הטיל עליה (ועל בעלה שי') מצוה מהכי גדולות – לגדלם ולחנכם ועד להביאם לחופה ובאופן הכי טוב היינו שניהם ביחד, מבית שלם, וכאמור זהו אושרה האמתי (בעולם הזה ובעולם הבא) ותפקידה ושליחותה בפני כל מכיריה וכל נשי בני ישראל, ולכן אי אפשר שתרגיש עצמה מאושרת (ואפילו במנוחת הנפש סתם) באם תפרד מבעלה חס ושלום. לאחרי שינשאו כל יוצאי חלציהם שי', יש מקום להתבונן הלחשוב על דבר זה או לא. כיון שזהו ציווי תורתנו הקדושה (השם) בודאי שזהו טוב ואושר אמתיים".