ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

גילוח שערות שומא במקום הזקן

שאלה:

האם מותר לגלח/להוריד שיער בשומה כשנמצאת במקום גידול הזקן. (ע״פ ההלכה ששיער במקום שומה אינו חשיב שיער בסימן התחתון. וכמו״כ שיער בשומה בפנים נחשב כמום בכהנים, האם במקום של פיאות הזקן נחשב כשיער הדיקנא קדישא)?

תשובה:

אכן מצאנו סברא בדברי הפוסקים ששערות הגדלות בשומא שבתוך שטח הזקן (כלומר בעור הגבוה או משונה במראהו משאר העור שסביבו[1]), דינן שווה לשערות שצמחו בזקן אישה – ואינן נחשבות זקן כלל[2]. ומכל מקום למעשה עדיף לא לגלחן אלא על ידי גוי ובאופן שהמתגלח אינו מסייע בשעת מעשה כלל[3].


מקורות:

[1] יד רמ"ה בבא בתרא קנד, א אות קלו: "דכולהו שערות דמיתי עד לא הגיע לכלל שנותיו שומא נינהו, ואף על גב דלא מתחזין כשומא כיון דבתוך זמן אתי בחזקת שומא נינהו. וממילא שמעת דשומא לאו סימן גדלות הוא. ואלו כי אתו לאחר זמן מסתמא לא מחזקינן בהו בחזקת שומא עד שיתברר שהן שומא, כגון שהעור שבעיקרן גבוה יותר מן העור שבסביבותיו, או שמראה עורן משונה משאר העור".


[2] ראה רמב"ם הלכות עבודה זרה פי"ב ה"ב: "האשה שגלחה פאת ראש האיש או שנתגלחה פטורה שנאמר לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית פאת זקנך כל שישנו בבל תשחית ישנו בבל תקיף ואשה שאינה בבל תשחית לפי שאין לה זקן אינה בבל תקיף, לפיכך העבדים הואיל ויש להם זקן אסורין בהקפה". וכתב על זה הגאון הרגצ'ובי בצפנת פענח (ח"א דף ז עמודה ב): "משמע דסבירא ליה לרבינו דעיקר הטעם משום דאין להם זקן כו', וצריך לומר דגבי גיד הנשה שאני דבאמת גם בעוף יש הגיד רק הכף אינו עגול ואם נמצא בעוף כף עגול שפיר יש לומר דהוי גיד הנשה, מה שאין כן בזקן יש לומר דזה לא הוי זקן כלל רק שומא בעלמא, ונפקא מינה לגבי סריר שהעלה זקן אם מותר לגלח". וכתב עוד (במהדורה תניינא לח"א דף לז עמודה ד): "והנה בה"ג בהלכות יבמות מבואר שם דטומטום כל זמן שלא ניקרע אין לו זקן, רק לאחר שנקרא ונמצא זכר אז ניצמח לו זקן, עיין שם. ואם כן לפי זה היכא דקודם קריעה היה לו זקן, שוב יש לומר דזה היה בגדר זקן האשה והיה רק שומא כמו שנתבאר, ולמה אסור בתגלחת, וכבר כתבתי בזה לעיל גבי סריס שהעלה זקן איך הדין לענין גילוח".


[3] שו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' פא: "על דבר בחור אחד מתלמידי ישיבה, אשר על פניו במקום גידול שער זקנו, וזקנו מגודל בשער רגיל, ורק מהשומא יוצאים שערות לבנים, ונראים בזקנו שורה אחת שערות לבנים בין השערות הרגילות, ועל ידי זה נראה מגונה ביותר, והוא חסרון גם לענין שידוך, ובא לפני להורות לו הלכה למעשה אם מותר לו לצבוע שערות הלבנים שיהיו שוות לשאר השערות שבזקנו, או אולי אפשר להסיר כל השומא על ידי נתוח כו'. הנה בשלחן ערוך (יו"ד סי' קפ"ב) נפסק להלכה דאסור לאיש ללקט אפילו שער אחד לבן מתוך השחורות משום לא ילבש גבר, וכן אסור לאיש לצבוע שערות לבנות שיהיו שחורות אפילו שערה אחת עכ"ל, ובמעשה שהיה ברב אחד שנתלבן חצי זקנו ופאה אחת וחצי הראש, וחצי השני של הראש ופאה הב' וחצי זקן הב' נשארו שחור, והיה לבוז בעיני רבים, ונשאל השאלה לכל גדולי הדור אם יש לו היתר לצבוע השערות הלבנות לשחור, רובם נטו לאיסור כו'. ובתשובת בית היוצר (יו"ד סי' מ"ה) מתיר ע"י עכו"ם והוא לא יסייע כלל עיין שם כו'. דהנה פשיטא דיבלת כהאי מיקרי מום, וכמבואר ברמב"ם (פ"ח מה' ביאת מקדש הט"ו), דמי שהיתה בעור פניו שומא שיש בה שיער אף על פי שאינה כאיסר אלא כל שהוא, הוי מום גבי כהנים, עיין שם, והנה יש לעיין אם היה במקום שיער הזקן, והזקן מכסהו, דיש לומר דדומה כמו במקום אחר שבגוף, והנה לשיטת הטור (א"ע סי' ל"ט) שומא שיש בה שיער או שומא גדול כאיסר בכל מקום שהוא בגוף הוי מום, והבית יוסף שם תמה על הרמב"ם דסבירא ליה דלא הוי מום אלא בפנים, הביאו במשנה למלך שם (בה' ביאת מקדש) עיין שם. ובמקום הזקן יש לומר דהוי מום אף לשיטת הרמב"ם, דלאו כולי עלמא מגדלים זקנם, ודמי כמו במקום מגולה שבפנים, וכל זה נפקא מינה למקום אחר, אבל בנדון דידן דנראים לחוץ השער שבשומא שהם לבנים ומשונים משאר השערות שבגוף הזקן, הוי מום בודאי אף לגבי כהנים, וכל מום שבכהנים בודאי נחשב למום בכל אדם, כמבואר ברמב"ם (פ"ז מה' אישות ה"ז) ובטוש"ע שם (א"ע סי' ל"ט). והנה ברפואת מום שבגוף בודאי אין משום לא ילבש כו'. ואם כן פשיטא דשרי לחתוך היבלת שיש בו שערות שבפניו. אלא אף לצבוע השערות למראה השערות שבזקנו נראה גם כן דשרי כו'. אמנם להלכה למעשה גם הלבושי מרדכי בנדונו, התנה בהתירו אם יסכימו ב' גדולי הוראה. מכל מקום, בודאי יש לצרף אותם הגדולים שצדדו להתיר אף בצביעת שערות לבנות לצעיר לימים בלא שומא, אף גם אם להלכה ולא למעשה כנ"ל. ובאם אפשר על ידי נכרי בודאי עדיף, דאז יש לצרף גם השו"ת בית היוצר דהתיר כן למעשה בצעיר לימים גם בלא שומא כנ"ל, וכל שכן בבאים על ידי השומא, כך נראה לעניות דעתי".