ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

השגת גבול בעבודת השליחות

לעיתים מתעוררים חיכוכים בין העוסקים בעבודת השליחות, עקב טענה של אחד הצדדים ל"השגת גבול". מה הם הכללים ההלכתיים בנושא זה, וכיצד יש לנהוג כשיש חשש

תשובה »

בקשת מחילה על לשון הרע

שאלה:

במצב שדיברתי רכילות / לשון הרע על מישהו והוא לא יודע מכך… האם יש עניין להודיע לו ולבקש סליחה, מה שיכול לגרום לו כעס וצער נוסף?

תשובה:


  • אם החבר אינו יודע מאומה, וגם ברור לך שלעת עתה לא נגרם לו שום צער או נזק כתוצאה מהלשון הרע, יש ספק האם אתה צריך בכלל מחילה ממנו (אבל כלפי שמיא בוודאי צריך תשובה וכפרה על הדיבור עצמו)[1].

  • אם בפועל נגרם לחברך נזק או צער כתוצאה מדיבוריך (כגון: קלקול שידוך, הפסד משרה, פגיעה ביחסים החברתיים), אלא שהחבר אינו מודע כלל לסיבה כי אינו מעלה על דעתו שדיברו עליו לשון הרע, כיון שבפועל גרמת לו נזק או צער – חלה עליך חובת בקשת מחילה ממנו. אך מאידך, אסור לך לספר לו שדיברת עליו לשון הרע, כי בזה מן הסתם תגרום לו צער נוסף – וזה אסור מדאורייתא[2]. לכן במצב כזה עליך לבקש ממנו מחילה באופן כללי: 'באם גרמתי לך צער או נזק או עוולה כלשהם אנא מחל לי'[3].

  • אם חברך יודע שדיברו עליו לשון הרע, רק אינו יודע מי המדבר, עליך להודיעו שאתה הוא זה שדיברת עליו ולבקש את מחילתו[4]. (ואם יש חשש סביר שדוקא הידיעה שאתה דיברת תגרום לו צער משמעותי נוסף, אסור לך לומר זאת, ותוכל לבקש מחילה כללית באופן הנ"ל).



מקורות:

[1] חפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ד באר מים חיים ס"ק מח: "אם לעת עתה לא הגיע היזק וצער לחבירו על ידי דיבורו, אך יש לחוש שברבות הזמן יוגרם לו על ידי זה היזק וצער, ובא המספר לעשות תשובה על עונו, אם חייב לפייס אותו עבור זה או שיעשה רק תשובה למקום, הא פשיטא דאם עשה רק תשובה למקום ואחר כך נסבב על ידי דבריו הקודמים היזק וצער לחבירו דהוא מחוייב לפייס אותו, רק דברינו הם לעת עתה שלא בא לו היזק וצער על ידי זה, אם מחוייב להודיעו ולפייס אותו עבור מה שגינה אותו או לא, וצריך עיון".


[2] ע"פ שוע"ר סי' תרו ס"א: "יתן כל אדם אל לבו בערב יום הכיפורים לפייס לכל מי שפשע כנגדו, ואפילו לא הקניטו אלא בדברים צריך לילך ולפייסו ולבקש ממנו שימחול לו, ובשעת בקשת מחילה צריך לפרט החטא שחטא לחבירו, ואם חבירו מתבייש בזה לא יפרט החטא".


וראה שם הלכות אונאה סכ"ז: "כשם שאונאה במקח וממכר כך אונאה בדברים שנאמר ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלהיך זו אונאת דברים. וגדולה אונאת דברים מאונאת ממון שזו ניתנה להשבון וזו לא ניתנה להשבון וזו בממונו וזו בגופו והצועק על אונאת דברים נענה מיד לפי שהיא צער הלב וקרוב להוריד דמעות". ושם סכ"ח: "כיצד היא אונאת דברים כו' כל כיוצא בדברים אלו שהם צער הלב".


[3] ספר מועדים וזמנים ח"א סי' נד.


[4] שערי תשובה לרבינו יונה השער השלישי אות רז: "אם ישוב בעל הלשון בתשובה צריך לבקש מחילה לאשר מוצק לו מזעם לשונו… והם לא ידעו כי הדיח עליהם את הרעה יתבייש להודיעם ולגלות אזנם על אשר גמלם רעה, כי הוא מכה ואין מכתו ידועה כענין שנאמר מה יתן לך ומה יוסיף לך לשון רמיה חצי גבור שנונים, על כן נמשל לשון הרע לחץ כי המושך בקשת פעמים רבות ישלח חציו באדם ולא נודע מי הכהו".


מכך שרבינו יונה ממשיל את הלשון הרע ל"חץ" ש"פעמים רבות ישלח חציו באדם ולא נודע מי הכהו", משמע שהמדוברים יודעים שדיברו עליהם לשון הרע, כמו שהאדם הנפגע מחץ בודאי יודע מכך, רק שאינם יודעים מי הוא המדבר, דהיינו מי ירה את החץ. וזוהי כוונת דבריו "והם לא ידעו כי הדיח עליהם את הרעה", היינו שאינם יודעים שפלוני הוא שדיבר. ולכן אין שום חשש כשיגלה את אזנם שהוא זה "אשר גמלם רעה", כי אין בכך תוספת בושה להם (אלא רק לו – ש"יתבייש להודיעם").


וכך פירשו האחרונים גם בדברי החפץ חיים שכתב בהלכות לשון הרע כלל ד סי"ב: "ואם עבר וסיפר לשון הרע על חבירו… אם חבירו נתגנה על ידי זה בעיני השומעים ונסבב לו על ידי זה היזק בגופו או בממונו או שהיצר לו על ידי זה, הרי הוא ככל עונות שבין אדם לחבירו שאפילו יום הכפורים ויום המיתה אין מכפר עד שירצה את חבירו, על כן צריך לבקש מחילה מחבירו על זה… ואפילו אם חבירו אינו יודע עדיין כלל מזה צריך לגלות לו מה שעשה נגדו שלא כדין ולבקש ממנו מחילה על זה, כיון שהוא יודע שעל ידו נסבב לו דבר זה".


והקשה בספר חוט שני חלק ר"ה ויו"כ הלכות שמירת הלשון עמ' שלה, דאם אכן מדובר שהחבר שדיברו בו סרה "אינו יודע עדיין כלל מזה", הכיצד מותר לזה שדיבר "לגלות לו מה שעשה כנגדו שלא כדין ולבקש ממנו מחילה על זה", וכי יעלה על הדעת "להתיר לעבור על איסור דאורייתא של אונאת דברים כדי שימחל לו עוונו". ותירץ שעל כרחך לא דיבר החפץ חיים אלא בגוונא "שאף על פי שיגלה לו מה שחטא נגדו לא יצטער מזה… כגון שהלה יודע שדיברו עליו, כגון שיודע שקילקלו לו איזה עסק או שידוך, ולא נודע לו מי עשה זאת, וכעת בא אליו ואומר לו ש'אני עשיתי לך כזאת וכזאת', שאז יש פעמים שאין בזה אונאת דברים, וכל כיוצא בו" (וראה עוד מה שכתב בזה בשו"ת אז נדברו ח"ז סי' סו).