בשבתות הקיץ, האם מותר לתת לילדים ארוחת ערב כבר בין 7-8 שכל כוונותינו בזה שמיד אחרי הבדלה יהיו מוכנים לשינה ולא ישנו מאוחר וכו'?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
בשבתות הקיץ, האם מותר לתת לילדים ארוחת ערב כבר בין 7-8 שכל כוונותינו בזה שמיד אחרי הבדלה יהיו מוכנים לשינה ולא ישנו מאוחר וכו'?
אסרו חכמים לעשות בשבת אפילו פעולות המותרות לעשותן בשבת, כאשר המטרה היא לצורך יום חול[1]. במה דברים אמורים, כאשר ניכר שהפעולה נעשית לצורך יום חול, אבל כאשר הדבר אינו ניכר כלל, הדבר מותר[2].
על פי זה, מותר לתת לילדים 'ארוחת ערב' בשעות אחר הצהריים המאוחרות של שבת, גם כאשר כל הכוונה היא בכדי לחסוך זמן אחרי צאת השבת, כיון שהדבר אינו ניכר לרואים כי יאמרו שאוכלים לרעבונם ולעונג שבת. רק יש להקפיד לא לומר במפורש שאכילתם עכשיו היא לצורך צאת השבת[3].
[1] שוע"ר סי' רנד ס"י: "שאסור להכין משבת לחול אפילו בענין שאין בו שום סרך מלאכה".
[2] שוע"ר סי' שכא ס"ו: "אסור להדיח בשר שלא נמלח כו' ואפילו אם הוא רך שראוי לכוס אין להקל שכיון שאינו רוצה לאכלו היום יש איסור בהדחתו משום שטורח משבת לחול, ואינו דומה לירקות שראויים היום לאכילת כל אדם ואינו ניכר כלל שטורח משבת לחול כי שמא יאכלם היום משא"כ בשר חי שאינו ראוי לכוס אלא למי שדעתו יפה וגם אין דרכו כלל לכוססו חי אלא לבשלו וניכר הדבר שטורח משבת לחול".
[3] ראה שוע"ר סו"ס סי' רצ: "לא יאמר בשבת לבני ביתו נישן היום כדי לעשות מלאכתינו בערב". וראה אליה רבה ריש סי' שז שהוא משום "כבוד שבת".
פה ניתן להקדיש.
תוכן