האם מותר ליהודי הנמצא בקשרי מסחר או מתגורר בשכנות לגוי למסור לו איחולים לחגיו (כגון "חג מולד שמח").
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
האם מותר ליהודי הנמצא בקשרי מסחר או מתגורר בשכנות לגוי למסור לו איחולים לחגיו (כגון "חג מולד שמח").
מעיקר הדין ביום החג עצמו האיחול לגוי מותר רק בהתקיים שני תנאים: א. דוקא כשנפגשים עמו בלאו הכי אך לא להיכנס לביתו במיוחד כדי לאחל לו; ב. לאחל רק בשפה רפה וכובד ראש. בימים הסמוכים לחג עצמו הדבר מותר בכל אופן[1].
אולם אם אי אפשר לקיים את התנאים האמורים, ואם לא יאחל לגוי בחג עצמו יהיה חשש איבה, הדבר מותר בכל אופן[2].
[1] שולחן ערוך יורה דעה הלכות עבודת כוכבים סימן קמח סעיף ט: "אסור ליכנס לבית העובד כוכבים ביום חגו וליתן לו שלום. מצאו בחוץ מותר, אבל יאמר לו בשפה רפה ובכובד ראש". וראה ש"ך שם ס"ק ז שהסתפק האם האיסור הוא "דוקא שלום שהוא שמו של הקב"ה אבל ברכה דליכא שם ליכא קפידא", או שמא הוא הדין כל ברכה ואיחול. עיי"ש.
וראה שו"ע שם סעיף יב: "יש אומרים שאין כל דברים אלו אמורים אלא באותו זמן, אבל בזמן הזה אינם בקיאים בטיב אלילים לפיכך מותר לשאת ולתת עמהם ביום חגם ולהלוותם וכל שאר דברים". אך כתב על זה הש"ך שם ס"ק יב: "ומכל מקום מה שנזכר בסעיף ט' אסור גם האידנא". כלומר, האיסור לומר לגוי שלום (או ברכה) ביום חגו, תקף גם בזמננו למרות שהגויים החוגגים אינם בקיאים בענייני עבודה זרה.
[אגב, הרבי הסביר פעם למזכירו ר' ניסן מינדל, שהתאריך 1 בינואר הינו בעל משמעות של 'תחילת שנה חדשה' גם כלפי שמיא, וזאת על פי הנאמר בתהילים (פז, ו) "ה' יספור בכתוב עמים". ראה תשורה ה' טבת תשנ"ו מנשסתר עמ' 10; תשורה י"א ניסן תשנ"ו צרפת עמ' 38; קובץ נרות להאיר כפר חב"ד ג' תמוז תשנ"ו עמ' 23].
[2] רמ"א שם סי"ב: "דאית בזה משום איבה אם נפרוש עצמנו מהם ביום חגם, ואנו שרויים ביניהם וצריכים לשאת ולתת עמהם כל השנה. ולכן אם נכנס לעיר ומצאם שמחים ביום חגם, ישמח עמהם משום איבה דהוי כמחניף להם. ומ"מ בעל נפש ירחיק מלשמוח עמהם אם יוכל לעשות שלא יהיה לו איבה בדבר. וכן אם שולח דורון לעובד כוכבים בזמן הזה ביום שמיני שאחר ניט"ל שקורין ניי"א יא"ר שיש להם סימן אם יגיע להם דורון בחג ההוא, אם אפשר לו ישלח לו מבערב, ואם לא ישלח לו בחג עצמו".
פה ניתן להקדיש.
תוכן