ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

איזה נקודות פוסלות באתרוג

שאלה:

איזו נקודות פוסלות את האתרוג?

תשובה:

בשליש העליון – הפסול הוא באם יש שתי נקודות לכל הפחות, או בצבע לבן או בצבע שחור[1].


הנקודה צריכה להיות נראית לעין. לא רק על ידי זכוכית מגדלת. המרחק מהעין צריך להיות כמו בשעת נטילת לולב. וגם זה בהשקפה ראשונה[2].


בחלק התחתון – אם יש ב' נקודות שחורות או לבנות ברציפות, כלומר שאין ביניהם הפסק אלא כגודל שתי נקודות קטנות ולא יותר, האתרוג פסול (אא"כ אי אפשר להשיג אתרוג אחר שאז יש לסמוך על הדעה שבחלק התחתון של האתרוג נקודות קטנות לא פוסלות)[3].


ירא שמים יקנה אתרוג ללא שום נקודות, גם אלו שעדיין כשרות[4].


נקודה שידוע בבירור שבאה מסיבה חיצונית ולא מחמת עיפוש פנימי אינה פוסלת את האתרוג[5].


נקודה שחורה שנמצאת בפיטם או בשושנתא שמעליו, ראוי להחמיר בה כדין נקודה שבשליש העליון של האתרוג[6]


נקודה שחורה שהוסרה בעדינות ולא פגעו אלא בחלק החיצוני, אם לאחר כמה ימים נעשה שם חום כשר, ואם חזר לצבע לבן או שחור דינו כבתחילה[7].


נקודות שחורות הנמצאות מסביב לעוקץ אינן פוסלות משום ששטח זה אינו נראה לעין[8].


מקורות:

 


[1] וכדין חזזית שמצריך אדה"ז ב' אבעבועות, שוע"ר סי' תרמח סכ"ו סי"ט סכ"ב. וזה לא כמ"ב שאוסר בשליש העליון בנקודה אחת, ובזה מובן מדוע רבנים שלא מחב"ד פוסלים אתרוגים על ימין ועל שמאל – דעת המשנה ברורה היא דעת הביכורי יעקב והמשנה ברורה פסק כמותו בשעת הדחק.


[2] שוע"ר שם סכ"ב. ערוך השלחן יו"ד סי' פד ס"ק לו. שו"ת דובב מישרים ח"א סי' א. דרך אמונה שמיטה ויובל ריש פ"ד סד"ה בין.


[3] שוע"ר שם סעיפים יט-כ בדין חזזית שדין נקודות כדין חזזית כמ"ש בסכ"ו.


[4] חיי אדם כלל קנא ס"ח.


[5] שו"ת המבי"ט ח"ג סי' מט. שוע"ר סי' תרמח סכ"ג. מ"ב סי' תרמח ס"ק מט. ביאור הלכה ד"ה אבעבועות. כף החיים שם אות פח. הליכות שלמה עמ' קצב אות ל. אור לציון עמ' רי. חזון עובדיה עמ' רסא. על פי זה כיון שיש נקודות שבאות מן הריסוס, יש להתיר אותם. ויש שכתבו ג' הבדלים בין נקודות של ריסוס לנקודות של עיפוש: נקודות של ריסוס הם עמוקות וחודרות, הם שחורות ביותר, ולא נלווה עליהם כתמים מסביב (הכתמים מסביב מצביעים על עיפוש, מה שאין כן הריסוס הוא צריבה). ראה חוברת מדריך למורי הוראה 'פגיעות וסימנים בארבעת המינים', כרמיאל, עמ' 51. ומי שאינו יודע להבחין בזה בוודאי שצריך להחמיר בכל נקודה שחורה לפימ"ש לעיל.


[6] יש שכתבו שכיון שאם נפלה השושנתא וכן אם נפל הפיטם ונשאר כל שהוא האתרוג כשר (שוע"ר סי' תרמח סי"ז), על כן אין לפסול נקודה שחורה שבהם. אומנם זה לא מוסכם, וראוי להחמיר בפיטם כמו בשליש הראשון (ספר חיים וברכה, אותיות רנט-רסב. וע"ע בספר שונה הלכות, קנייבסקי, סי' תרמח ס"כ, דכשר).


[7] שוע"ר סי' תרמח סכ"ד. הליכות מועד שם עמ' תכד.


[8] אשל אברהם מבוטשאטש תנינא סי' תרמח ס"ט. ספר ארבעת המינים למהדרין עמ' שפט בשם הרב קרליץ והרב עדס.