האם מותר ליהודי לחתום על כרטיס אדי/בלבבי על מנת לתרום את איבריו אחרי פטירתו לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
תרומת איברים – כרטיס אדי
האם מותר ליהודי לחתום על כרטיס אדי/בלבבי על מנת לתרום את איבריו אחרי פטירתו לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
האם מותר ליהודי לחתום על כרטיס אדי/בלבבי על מנת לתרום את איבריו אחרי פטירתו לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
שליח שבמקום מגוריו יש מנין לתפילת ערבית רק קודם צאת הכוכבים, האם יתפלל עמהם או שיתפלל ביחידות אחר צאת הכוכבים?
אישה שאין לה פנאי להתפלל את כל התפילה, מה הם הקטעים החשובים ביותר שאותם כדאי לה לומר בזמן העומד לרשותה?
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
האם מותר ליהודי לחתום על כרטיס אדי/בלבבי על מנת לתרום את איבריו אחרי פטירתו לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
תעמולה רבתי נעשית בארץ ובעולם לצרף אנשים למעגל החותמים בחייהם על נכונותם לתרום את גופם לאחר מותם. השכנוע כולל הבטחות והטבות שונות לחותמים. משמעות החתימה היא, שלאחר מות החותם יוכלו בתי-רפואה להשתמש בגופתו לתועלת חולים אחרים, אם לצורך השתלת איברים או למטרת מחקרים רפואיים. ישנם אנשים רבים שכבר חתמו על טפסים אלו, חלקם ביוזמה אישית, וחלקם באופן קבוצתי כגון במהלך שירותם הצבאי. השאלה העקרונית היא: האם מבחינה הלכתית מותר לעשות שימוש בגופת נפטר לצורך ריפוי חולים אחרים, או לא?
ציונים:
[1] דברים כא, כג.
[2] בבא בתרא קנה, א. חולין יא, ב. שו"ת חתם סופר יו"ד סי' שלו על פי הרמב"ן דברים שם.
[3] ספר חסידים סי' תתשסג. תוספות יום טוב אבות פ"ב מ"ז.
[4] במדבר כ, א.
[5] דברים כא, ד.
[6] עבודה זרה כט, ב. שו"ע יו"ד סי' שמט ס"א-ב.
[7] שו"ע יו"ד שם ופתחי תשובה שם ס"ק א.
[8] שו"ת נודע ביהודה תנינא יו"ד סי' רי. שו"ת חתם סופר שם. שו"ת מהר"ם שיק יו"ד סי' שמז ד"ה ונראה. שו"ת שרידי אש ח"ב סי' צא עמ' תרו. שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ב סי' קנא.
[9] שו"ת חתם סופר שם. שו"ת ציץ אליעזר ח"ד סי' יד אות י.
[10] שוע"ר הלכות נזקי גוף ונפש ודיניהם ס"ד. שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ג סי' קמ.
[11] ראה שו"ת נודע ביהודה שם. שו"ת חתם סופר שם. שו"ת מהר"ם שיק שם. ולהעיר משוע"ר סי' של ס"ז, עיי"ש. וראה עוד נחל האשכול על ספר האשכול הלכות מילה עמ' 117. קונטרס כליות יועצות עמ' ב.
[12] שו"ת מנחת יצחק ח"ה סי' ז אות כב. שם סוף סי' ט. שו"ת ציץ אליעזר חי"ג סי' צא אות ה-ו.
[13] אף שע"פ חוקי המדינה יתכן וכבר נחשב כמת.
[14] וכבר היו דברים מעולם.
[15] שו"ת ציץ אליעזר שם אות ג, ד, ז. ספר שביבי הלוי סי' קלד וספר רב רבנן עמ' קמו – בשם הגר"ש ווזנר.
[16] וכידוע שעבור חלק מההשתלות דרוש שלבו של התורם יהיה עדיין פעיל. ראה אנציקלופדיה הלכתית רפואית ח"ג עמ' 67-88.
[17] ראה שו"ת חתם סופר יו"ד סי' שלח. שו"ת ציץ אליעזר ח"ט סי' מו. שו"ת שבט הלוי ח"ז סי' רלה. שם ח"ח סי' פו. הרב שלמה זלמן אוירבך בשולחן שלמה ערכי רפואה ח"ב עמ' כד-מג.
[18] ראה שו"ע יו"ד סי' שלט ס"א. שולחן שלמה שם עמ' כח.
פה ניתן להקדיש.
תוכן