תפילין ותפילה לפני הנץ

שאלה:

אני מניח תפילין בבוקר בשעה 05:45 עקב התחייבות להיות במקום העבודה בשעה 07:00. בחוץ עדיין חושך. תפילת שמונה עשרה שלי בערך בשעה 6 בבוקר. מתפלל ביחיד שנים רבות. אין לי ברירה אלא להמשיך באופן הזה, כי להניח תפילין אחר כך לא בא בחשבון, עקב אילוצים אחרים. האם להמשיך לנהוג כך?

תשובה:

לכתחילה הזמן המוקדם ביותר לעטיפת ציצית והנחת תפילין הוא "משיכיר", דהיינו כשהיום מתחיל להאיר קצת. נכון להיום זמן "משיכיר" הוא כחמש דקות לפני השעה שש (זמן זה משתנה מיום ליום ויש לבדוק בלוח שנה עם "זמני היום")[1].


מי שמשכים קום כדי להגיע לעבודה ונאלץ ללבוש ציצית ותפילין קודם זמן "משיכיר", לא יברך עליהם בשעת לבישתם, אלא אחרי שיגיע זמן "משיכיר" ימשמש בציציות ויברך עליהם ואח"כ ימשמש בתפילין ויברך עליהם[2].


גם קריאת שמע של שחרית זמנה לכתחילה "משיכיר"[3]. אולם, מי שנאלץ להקדים את תפילתו כנ"ל, יכול לקרוא קריאת שמע החל מעלות השחר, שהוא בתקופה זו (לדעה המאוחרת ביותר) בערך בשעה חמש וחצי. אבל את ברכת "יוצר אור" לא יוכל לומר קודם זמן "משיכיר" אלא ידלג ברכה זו ויאמר אותה אחרי התפילה כשיגיע זמן "משיכיר"[4].


תפילת שמונה עשרה של שחרית זמנה לכתחילה החל מנץ החמה, שהוא בתקופה זו כעשרים דקות לפני השעה שבע. אבל בשעת הדחק אפשר להתפלל שמונה עשרה החל מעלות השחר, שהוא בתקופה זו בערך בשעה חמש וחצי[5].


מקורות:

[1] שוע"ר סי' יח ס"ו: "מאימתי מברך על הציצית יש אומרים משיכיר בין תכלת שבה ללבן שבה שנאמר וראיתם אותו משעת ראיה והכרת התכלת מתחיל החיוב. ויש אומרים דשעת ראיה נקרא משיעלה עמוד השחר שאז יכולים לראות את הציצית ואף על פי שאינו מכיר בין התכלת שבה ללבן שבה יכול לברך עליה דכבר חל עליה שעת החיוב וכן נוהגין. ומכל מקום טוב ליזהר לכתחלה שלא ללבוש את הטלית בברכה עד שיכיר בין תכלת שבה ללבן שבה". סי' ל ס"א: "לילה זמן תפילין הוא מן התורה כו', אבל חכמים אסרו להניח תפילין בלילה מפני שהוא זמן שינה וגזירה שמא ישכח וישן בהם ואסור לישן בתפילין מטעם שיתבאר בסי' מ"ד. ולכן אף לאחר שעלה עמוד השחר שהוא יום לכל המצות האמורות בתורה אסור להניחן עד שתגיע עת קימה משינה לרוב בני אדם דהיינו עד שיאיר היום בכדי שיראה את חבירו ברחוק ד' אמות ויכירנו והוא שיהיה חבירו הרגיל עמו קצת שאלו רגיל עמו הרבה יכירנו אפילו מרחוק ואם אינו רגיל עמו כלל לא יכירנו אפילו בקרוב מאוד".


[2] שם סי' יח ס"ז: "המתעטף בציצית קודם שיעלה עמוד השחר כגון בימי הסליחות לא יברך עליהן ולכשיאור היום ימשמש בציציותיו ויברך עליהן משום דהממשמש הוא כאלו לובשן עכשיו ואם לא ימשמש בהן אין שייך לברך עכשיו על מה שלבש כבר קודם שעלה עמוד השחר". שם סי' ל ס"ג: "היה רוצה לצאת לדרך בהשכמה קודם שיאיר היום יכול להניחן קודם יציאתו וכשמגיע זמנו ימשמש בהן ויברך שאין לחוש שמא ישן בהם כיון שהשכים ויצא לדרך. במה דברים אמורים בהולך ברגליו שאינו יכול לישן בהילוכו אבל הרוכב או יושב בקרון שיוכל לישן אסור להניחן קודם זמנן". ובזמננו אלו שקמים השכם בבוקר ומזדרזים להתפלל כדי להגיע למקום עבודתם בזמן, לא שכיח כלל שישנו עם התפילין עליהם. וכן כתב בשו"ת אגרות משה או"ח ח"א סי' י.


[3] שוע"ר סי' נח ס"ב: "(זמן קריאת שמע של שחרית) מן התורה הוא משעלה עמוד השחר שאז מקצת בני אדם רגילים לקום ממטתם ואף על פי שהם מועטים הרי אמרה תורה ובקומך לשון יחיד לומר שהולכין אף אחר המיעוט אבל הקורא קודם לכן לא יצא ידי חובתו מן התורה שאף שמקצת בני אדם קמים גם כן קודם עלות השחר מקרה הוא ואין הולכין אחריו. וחכמים עשו הרחקה וגדר ותקנו שלא יקרא לכתחלה עד שעה שדרכן של רוב בני אדם לקום ממטתם דהיינו שיאיר היום כל כך עד שיראה את חבירו ברחוק ד' אמות ויכירנו".


[4] שוע"ר סי' נח ס"ו: "מי שהוא אנוס כגון שהיה משכים לצאת לדרך מיד שעלה עמוד השחר למקום גדודי חיה ולסטים שיצטרך ללכת במהרה ולא יוכל לעמוד על מקום אחד כשיגיע זמן קריאת שמע ולא לכוין בקריאתה אפילו בפסוק ראשון בלבד או שבני השיירא הולכים במהרה ולא ימתינו כלל בדרך כשיגיע זמן קריא ת שמע שי[וכ]ל לעמוד ולכוין, יכול לקרותה בביתו מיד שעלה עמוד השחר ויסמוך גאולה לתפלה ויתפלל כמ"ש בסוף סימן פ"ט לפי שבמקום אונס העמידו על דברי תורה שמשעלה עמוד השחר זמנה הוא, ויש מי שאומר שהוא הדין כשיש קבורת מת בעיר או מילה או יום ערבה שמרבים בתחנונים אחר התפלה וצריכים למהר להתפלל יכולים לקרות קריאת שמע משעלה עמוד השחר. מכל מקום אין להקדים לומר יוצר אור כל כך בהשכמה עד שיכיר עכ"פ בין תכלת ללבן". וראה שם סי' נט ס"א: "וכל מקום שלא יצא אם לא נזכר שטעה עד שגמר אהבה רבה או אהבת עולם לא יפסיק לחזור ליוצר אור בינה לקריאת שמע אלא יאמר יוצר אור אחר תפלת י"ח ואעפ"י שמקדים קריאת שמע לברכת יוצר שתקנו לפניה אין זה מעכב בדיעבד כמו שיתבאר בסי' ס'".


[5] שוע"ר סי' פט ס"א: "תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק".