ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

קניית רכב מהוצאה לפועל

שאלה:

האם מותר לקנות רכב מהוצאה לפועל?

תשובה:

בארץ ישראל, אם הרכב עוקל בעקבות אי תשלום מסים או פסקי דין שונים של בית המשפט האזרחי, אסור לקנותו[1].


אם הרכב עוקל בעקבות אי תשלום הלוואה לבנק, מותר לקנותו[2].


אם לא יודעים בעקבות מה עוקל רכב זה, אך יודעים בבירור שהגורם שמוכר את הרכב מחזיק בין השאר גם רכוש שעוקל בעקבות אי תשלום הלוואה לבנק, מותר לקנותו[3].


בחוץ לארץ בכל אופן מותר לקנות מהוצאה לפועל[4].


מקורות:

[1] משפטי מלוכה עמ' קעה: "דא עקא שהשומא היא הרבה פחות מערך החפץ ובכהאי גונא השומא בטלה, ולאו דינא דמלכותא אתקרי אלא חמסנותא דמלכא ולכולי עלמא אין אומרים בזה דינא דמלכותא דינא כו'. ושמעתי מפי הגרי"ש אלישיב כו' שדעתו לאסור. וביאר דבריו, שאין דין זה תלוי בדינא דמלכותא, אלא כיון שהשלטון או המס גובים יותר משיעור החוב, מחמת איחור וכדומה, הרי שבתשלום זה יש איסור רבית, ובמקום איסור לא אמרינן שדינא דמלכותא דינא. עוד הוסיף הרב כו', דאם המציאות כמו שכתבנו לעיל שהשומא נעשית בפחות משווי החפץ, אין הכי נמי יש לאסור לקנות אף מטעם זה". וראה עוד שו"ת אשר חנן ח"ה חו"מ סי' כב.


[2] קובץ הישר והטוב ח"ח עמ' מג: "[הרב נפתלי נוסבוים:] יסוד ההיתר לקנות נכס ממכרז שעושים הבנקים, על אף שבדרך כלל מתבצעת המכירה דרך בית המשפט ולא דרך בית דין, ולא מתבצעת הגביה כדין המבואר בשולחן ערוך, ולפעמים אף נמכרת הדירה בהרבה פחות משוויה, והליכי גביה בבית משפט נוגדים את הליכי הגביה בדין תורה (ומטעם זה אכן אין לקנות נכסים ממכרז שמבצעת רשות ההוצאה לפועל, כיון שסדר הגביה מתבצע שלא כדין, הן בנסיבות לרדת ולגבות את הנכסים והן בדרך הגביה שהוא השומא וכו', ונמצא שגוזל את חבירו שלא כדין), מקובל להתיר הרכישה מהבנק, וזאת מפני שכל לוה הנוטל הלואה מהבנק הרי הוא מאשר ומסכים בחתימתו לכל הליכי הגביה המקובלים בין הבנקים במקרה של אי החזרת כספים, והרי זה כאילו הסכים מלכתחילה שימכרו את דירתו במקרה שלא יעמוד בפרעון החוב לקונה שיוצג מולו על ידי זכייתו במכרז ובגובה הסכום שיזכה בו. ומטעם זה יש להוסיף ולומר שמאחר וגם זה מקובל היום בין הסוחרים להוריד מתמודדים על ידי דמי לא יחרץ, הרי זה כאילו הסכים גם להליך זה מלכתחילה שהרי הסכים להליך המקובל בין הסוחרים".


שם עמ' צב: "ומהאי טעמא מורים גדולי הדיינים שליט"א שמותר לקנות במכרזים של הוצאה לפועל שנערכים על ידי הבנקים על מנת לגבות חובם, דמעיקרא אדעתא דהכי שיעבד הלוה נפשיה (משא"כ במכרזים הנעשים ע"י רשויות המס עבור חובות מיסים וכדומה, שמעולם לא שיעבד הבעלים נכסיו לגבייה בדרך זו, יתכן שאסור לקנות הנכסים מהם ואכ"מ)" [וראה שם בהמשך הדברים שפקפקו בהיתר האמור להוריד מתמודדים אחרים על ידי תשלום דמי 'לא יחרץ']. וכן כתב בספר באר חנוך ח"ב עמ' ש.


וראה שו"ת דברי חיים חו"מ ח"ב סי' ל: "דהנה ידוע לוה שחייב עצמו למלוה שיגבה בלי שומא ובלא אדרכתא התנאי קיים כמבואר בהמחבר [חו"מ סי' ק"ג סעיף ז'] והסמ"ע ז"ל [ס"ק י"א] כתב וז"ל דתנאי בממון קיים, והנה זאת ידוע לכל מי שבקי קצת בעניני נמוסי המדינה זו שלכל דבר יש חקים נקראין פערגראווין ואם אחד מקבל עליו כפי הפערגראוו מחויב לקיים מכח תנאי לא מכח דינא דמלכותא כלל שכן קיבל על עצמו חיוב דבר זה בפירוש (ולא דמי כלל למקבל לילך בדיני גוים), והנה גם זה ידוע דבעניני קאפציע יש חוקים שונים וחד מהחוקים היא שבאם לא ישלם השוכר כפי ההתחייבות יומכר כל נכסי הערב וישומו תחילה ואך אם יהיה ליציטאציע ולא יתנו כפי השומא ימכר כפי שיוכל כדי לגבות חובו והערב כשחתם זה על נתינת הקאפציע בוודאי כתב שמחויב כפי פערגראוו ואם כן נתחייב מחמת תנאי לקיים זה ובפרט שדבר וחק זה ידוע לכל שמוכרין על ליציטאציע אפילו בזול הרבה וא"כ כבר קבל עליו זה הערב ונתחייב מחמת תנאי, ואין לומר שהוא דבר שאינו קצוב הא דבר שאינו קצוב הוא מטעם אסמכתא אשר לא שייך כאן כלל ובפרט שהוא בידו להוציא שיקנו כפי שוויו כאשר באמת רצו לקנותן בשוויו כמבואר בשאלה. ולפענ"ד ברור שלא מחמת דינא דמלכותא נתחייב רק מחמת שנתחייב עצמו כך בשעת שנעשה ערב לקיים חק זה הידוע. ואם כן אין כאן שום ביטול מקח מחמת בפחות משוויה הרבה מתרי טעמי מחמת דבחוב מס המלך למלך מעבדיו לכולי עלמא דינא דמלכותא דינא וגם מטעם התנאי שקיבל על עצמו כן".


וראה פסקי דין ירושלים ח"ו עמ' יט-כא, ושו"ת מעין אומר ח"י פ"ד סי' יז-יח, שאסרו בכל אופן.


[3] דאף שנתבאר בשו"ע סי' שנח ובשוע"ר ס"כ שאסור לקנות דבר "שחזקתו גנוב" או "שרוב הדבר ההוא חזקתו גנוב", והרי ידוע שפעמים רבות ההוצאה לפועל גובים מבני אדם רכוש שעל פי דין תורה אין לגבותו, או שצורת גביית הרכוש או מכירתו היא שלא כדין תורה, כנ"ל. מכל מקום, מפורש בשו"ע סי' שסט ס"ג ש"אם היה מיעוט שלו אף על פי שרוב ממונו גזול מותר ליהנות ממנו עד שידע בודאי שדבר זה גזול בידו".


בביאור החילוק בין שני הדינים כתב הסמ"ע שם ס"ק ה: "ועיין לעיל ריש סימן שנ"ח שפסקו הטור והמחבר וגם הרמב"ם דאסור לקנות מהגנב דבר שרובו בחזקת גנוב, ושם בדרישה כתבתי דיש לחלק, דברועים ואינך דלשם דהן בחזקת גנבים ומסתמא כל מה שבידם הוא בחזקת גנוב כי כל מלאכתן בזה אלא שיש מיעוט רועים שאינן גנבים כלל ותלינן לזה שבא לקנות ממנו בהרוב, משא"כ כאן דמיירי בידוע בו שיש בידו של זה מיעוט ממון שאינו גזול". וכן כתב הט"ז שם: "ולא דמי לההיא דריש סימן שנ"ח דאסור לקנות דבר שרובא בחזקת גנוב כו', דכאן ודאי מן הראוי ליזיל לקולא כיון דהמיעוט הוא ברור לפנינו שיש לו משלו מעט, והוי כאילו מונח בפני עצמו וע"כ הו"ל קבוע, משא"כ בסימן שנ"ח אין היתר ברור לפנינו אלא דרוב הוא גנוב ע"כ אזלינן בתר רובא". מבואר שכאשר ידוע שמיעוט שביד הגנב אינו גניבה, מותר לקנות ממנו. והוא הדין הוצאה לפועל, יתכן אמנם שרוב מה שגובים אינו נכון על פי התורה, אך כל שישנו חלק מועט על כל פנים שנגבה כדין, מותר לקנות מהם בסתמא כל עוד לא ידוע שמה שלפנינו גזול. וכן כתבו: ספר חקת משפט מאמרי גזילה מאמר ו-ז; שו"ת חבל נחלתו ח"ד סי' מט.


וראה אמרי יעקב על שוע"ר חו"מ סי' ז ס"ט ליקוטים אות טז: "דיש מקום לצדד להתיר לקנות משלטונות המכס וכן מהוצאה לפועל, ועל כל פנים אין למחות בהמקילים" (ובספר משפטי מלוכה עמ' קעו מעיד המחבר שהרב המחבר ספר אמרי יעקב אמר לו "שהוראה זו שמע מפי הגאב"ד הגר"ש וואזנר"). ובספר שערי צדק ח"ט עמ' 302: "וכן שמעתי מהרשל"צ הגר"מ אליהו כו', שנכון מצד המוסר שלא לרכוש מהוצאה לפועל כשיש חשש לצער את הבעלים, אולם מצד ההלכה והדין מותר". וראה עוד: ספר אמרי איש, דדש, שאלה לד; שו"ת מעין אומר ח"י פ"ד סי' יז; משפטי אליהו, לוי, ח"ב סי' נז; קובץ דרכי הוראה ד עמ' קנ; קובץ אמונת עתיך 112 עמ' 29-30; משפטי מלוכה שאלה א.


[4] משפטי התורה ח"ב סי' כה עמ' קכה: "בחוץ לארץ מכיון שלשלטונות הגויים מותר מכח 'דינא דמלכותא דינא' להחרים רכוש מהחייבים להם על פי החוקים שקבעו, וחוקים אלו מחייבים (גם על פי דין תורה) הן את הרוב הגויים והן את התושבים היהודיים שם, לפיכך מותר לכתחילה לקנות חפצים מהמכירה של השלטונות, ואפילו אם ברור לקונה שהחפץ שנמכר הוחרם מיהודי".