האם מותר לקנות רכב בהלוואה, כאשר זה בעצם הלוואה בריבית? כשזה רכב חדש הערך של הרכב יורד כל הזמן, וכשזה רכב יד שניה הערך יורד פחות אז זה יותר אולי נחשב קניית נכס. השאלה היא לגבי אדם המעוניין בשימוש פרטי ברכב ולא בשימוש לשם עסק.
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
האם מותר לקנות רכב בהלוואה, כאשר זה בעצם הלוואה בריבית? כשזה רכב חדש הערך של הרכב יורד כל הזמן, וכשזה רכב יד שניה הערך יורד פחות אז זה יותר אולי נחשב קניית נכס. השאלה היא לגבי אדם המעוניין בשימוש פרטי ברכב ולא בשימוש לשם עסק.
כאשר קניית הרכב נעשית לצורך שימוש פרטי שאינו עסק, כדי שיהיה מותר לקנותו בהלוואה בנקאית וכדומה על סמך 'היתר-עיסקה', צריך שבזמן הקנייה יהיה ברשותו של הקונה 'עסק מרויח' אחר כלשהו (כגון חנות, סחורה, מניות, ובתקופתנו אפילו דירת מגורים) שערכו של אותו עסק שווה לפחות מחצית מסכום ההלוואה, ואזי באמצעות שטר ההיתר-עיסקה מועתקת ה'עיסקה' מהרכב לאותו 'עסק מרויח'. אבל אם אין לקונה שום 'עסק מרויח' אחר, לא מועיל 'היתר-עיסקה' לקניית רכב בהלוואה בנקאית כאשר הרכב מיועד לשימוש אישי ולא לצרכי עבודה[1].
[1] ראה חוברת 'קיצור דיני ריבית והיתר עיסקא' פ"ז ס"ח-יג.
תוכן