ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

קידוש לאישה שלא התפללה ערבית

שאלה:

  1. האם נזהרים במה שכותב הדגול מרבבה שאישה ששומעת קידוש מאיש שהתפלל כבר צריכה להתפלל מעריב ג"כ כי האיש כבר יצא ידי חובת קידוש דאורייתא בתפילה?
  2. האם בקידוש של יום יכול מי שקידש כבר לקדש עוד פעם עבור איש/אשה שיודע/ת לקדש אלא שאינו רוצה לשתות יין וכו'?

תשובה:


  • אישה יוצאת ידי חובת קידוש של ליל שבת מאיש גם אם לא התפללה ערבית, על פי דברי רבי עקיבא איגר[1] שבכל אזכור של שבת בדיבור יוצאים ידי חובת אמירת קידוש מדאורייתא, וכיון שהאישה בירכה על הדלקת הנרות והזכירה שבת בברכתה יצאה בזה ידי חובת קידוש מן התורה, ובפרט למנהגנו שמברכות "להדליק נר של שבת קודש" ובזה מזכירות לא רק את השבת עצמה אלא גם את קדושת השבת[2].

  • מי שיודע לקדש בעצמו, לכתחילה אין לו לצאת ידי חובת קידוש בשמיעה ממי שכבר יצא ידי חובת קידוש קודם לכן, בין בקידוש הלילה ובין בקידוש היום[3].

  • [יש לציין שמי ששתיית היין קשה עליו, עדיף שיקדש על מיץ ענבים וישתה בעצמו, מאשר יקדש על יין ויתן לאחר לשתות במקומו, כי לכתחילה צריך המקדש לשתות בעצמו מכוס הקידוש כמלוא לוגמיו שהוא כ-45 מ"ל[4]]



מקורות:

[1] הגהות רעק"א לשו"ע או"ח סי' רעא ס"א: "וגם לכאורה לאו דוקא תפלה אלא דכל שמזכיר שבת ואומר שבתא טבתא ג"כ יוצא. דמ"מ הזכיר שבת".


[2] ראה ביאור הלכה שם ד"ה דאיתקש, שהקשה על דברי רבי עקיבא איגר הנ"ל: "ולפלא דהרי הרמב"ם כתב דבעינן זכירת שבח וקידוש". אכן, בנוסח "להדליק נר של שבת קודש" יש גם הזכרת קדושת השבת. ועיין עוד קצות השלחן סי' עט בדי השלחן סוף ס"ק א. שו"ת אפרקסתא דעניא ח"א סי' מ אות א.


[3] שוע"ר סי' רעג ס"ו: "אם כבר קידש לעצמו במקום סעודתו, כיון שהוא אינו צריך לקידוש זה אין לו לקדש לאחרים לכתחלה אלא אם כן הם אינם יודעים לקדש בעצמם". בטעם הדבר כתב לעיל בקונטרס אחרון לסי' ער"ב ס"ק ב': "מי שיצא כבר ידי חובתו, שאינו מחוייב בדבר אלא מדין ערבות, לכן כיון שהחייב בעצמו יכול לפטור חובו בעצמו אין להערב לפוטרו". מטעם זה מובן שאין נפקא מינה בין קידוש ליל שבת שיש בו גם ברכת "מקדש השבת" לבין קידוש יום שבת שאין בו אלא ברכת "בורא פרי הגפן", דמכל מקום כיון שיש בברכה זו "חובה" (ואינה כשאר ברכות הנהנין שאינה אלא משום הנאה, וכמבואר בשוע"ר סי' רע"ג ס"ו: "ברכת בורא פרי הגפן של קידוש בין של לילה בין של יום כו' אינן דומות לשאר ברכת הנהנין הואיל והן חובה", ושם סי' קסז סכ"ג: "שהיא חובה משום קידוש ולא משום הנאתו", ושם סי' רצז ס"ז: "שהיין של קידוש אינו תלוי בהנאתו כלל שלא תקנוהו חכמים בשביל הנאת האדם אלא בשביל שצריך לזכרהו על היין"), לכתחילה אין למי שכבר יצא ידי חובתו לברך עבור מי שעדיין לא יצא באם יודע לברך בעצמו.


[4] שוע"ר סי' רעא סכ"ד-כה: "המקדש צריך שיטעום מהכוס כמלא לוגמיו כו' והוא רובו של רביעית באדם בינוני כו'. אם לא טעם המקדש וטעם אחד מהמסובין אם טעם כמלא לוגמיו ממש יצאו כולם ידי חובתן כו'. והגאונים סוברים שאם לא טעם המקדש עצמו כמלא לוגמיו לא יצא אף על פי שטעמו המסובין כל אחד כמלא לוגמיו וראוי לחוש לדבריהם לכתחלה".


וראה שוע"ר סי' ערב ס"ב: "יין מגתו מקדשין עליו וסוחט אדם אשכול של ענבים ואומר עליו קידוש היום ומכל מקום מצוה מן המובחר ביין ישן שהוא משובח יותר". מבואר מדבריו שמותר לכתחילה לקדש על מיץ ענבים, רק שאין זו מצוה מן המובחר. ופשיטא שזה עדיף טפי מלצאת ידי חובת קידוש באופנים הנ"ל המוגדרים "דיעבד".