מה דין נקודות שחורות שבתוך בלעטלאך (כתמי-עלים) שבאתרוג?
שתיית ארבע כוסות ברצף
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
נהוג בעת מכירת חמץ לעשות עם הרב "קנין סודר". כיצד יש לנהוג כאשר מוכרים חמץ "מרחוק", כגון באמצעות הטלפון, פקס, הודעה אלקטרונית, אינטרנט?
למנהג חב"ד שמקלפים את הפירות והירקות בפסח, האם עושים כן גם כאשר מבשלים לחג לפני פסח?
מה דין נקודות שחורות שבתוך בלעטלאך (כתמי-עלים) שבאתרוג?
[1] שוע"ר תרמח סכ"ג
[2] ראה פרי מגדים א"א תרמח או"ק יט שנקודות שחורות על חזזית לא פוסלות, והחזיק אחריו המשנה ברורה תרמח שעה"צ נו.
אמנם הנימוק שכותב הפמ"ג הוא משום ש"דרכה בכך", וכמדומה בבלעטל אין דרכו להיות שחור מגופו ולכן אם הוא לא חיצוני אין להתירו.
וכן כתב לחלק בשו"ת שערי יושר (חנניה ח"ג עמ' רפא. ודחה את ספיקו של ספר כשרות ארבעת המינים עמ' כב הו"ד בפס"ת תרמח או"ק טז).
וכ"כ בספר "חמדת משה" (שטיינר, עמ' נג) לפסול נקודה שחורה שמגוף הבלעטיל.
וכ"כ בשו"ת תשובות והנהגות (ח"ג סי' קפו) שגדולי היראה בירושלים פוסלים נקודה שחורה בבלעטיל.
ועיין עוד בקובץ בית אהרן וישראל, צז, עמ' סח ד"ה ונלענ"ד.
תוכן