איך בפועל כיום מתבצעת ההלכה של פאה, לקט ושכחה?
תחילת צום במטוס
אני טס מניו יורק לארץ במוצאי ר"ה, המראה- ב-12 בלילה; מתי מתחיל צום גדליה אצלי? לפי עלות השחר של ניו יורק? לפי השמש שנראית מהחלון
אני טס מניו יורק לארץ במוצאי ר"ה, המראה- ב-12 בלילה; מתי מתחיל צום גדליה אצלי? לפי עלות השחר של ניו יורק? לפי השמש שנראית מהחלון
לקראת ראש השנה החלטתי לקנות שופר מהודר ורציתי לדעת מה הם הדברים שצריכים לדעת על כשרות השופר? אם נסדק, אם יש נקב, אם נפל ונשבר
לגבי תקיעת שופר במבצעים, האם חייבים לתקוע כל המאה קולות? או ניתן להסתפק בתשר"ת תש"ת תר"ת?
האם אישה שגרה במקום מרוחק בחו״ל שיודעת שהיא לא תוכל לשמוע תקיעת שופר בראש השנה בעיקר בעקבות בידוד/הסגר בעיר צריכה להשתדל לקנות שופר ולתקוע לעצמה?
יש לי דין ודברים עם חברי. האם נכון להימנע מלעשותו בחודש הרחמים והסליחות?
איך בפועל כיום מתבצעת ההלכה של פאה, לקט ושכחה?
כבר כתבו הטור והשולחן ערוך שבזמננו לא נהוג להשאיר לקט, שכחה ופאה לעניים, משום שכיום העניים אינם מסתובבים בשטחים החקלאיים כמו בעבר כדי ליטול אותם[1].
[1] גמרא חולין קלד, ב: "לעני ולגר תעזוב אותם, ולא לעורבים ולא לעטלפים".
טור יו"ד סי' שלב: "מתנות עניים שהם לקט שכחה ופיאה ופרט ועוללות כו', אם אין שם עניים אין צריך להניחם. והאידנא אין נוהגין בהן לפי שהרוב נכרים אם יניחום יבואו נכרים ויטלום לפיכך איני רוצה להאריך בהם".
ובדרכי משה הקצר שם: "נראה דרבינו שכתב והאידנא אין נוהגים רצה לומר אין נוהגין כלל אפילו בארץ ישראל".
וכך נפסק בשו"ע שם: "לקט שכחה ופאה, אם אין עניי ישראל מצוים שם ליטלם אין צריך להניחם".
וראה שו"ת חתם סופר יו"ד סי' רמד, שדברי השולחן ערוך אמורים לא רק בחוץ לארץ (כדברי הש"ך שם ס"ק א) אלא "הוא הדין בארץ ישראל".
פה ניתן להקדיש.
תוכן