האם נרות חנוכה אסורים בשימוש רק למי שיצא בהם ידי חובה או גם לאחרים?
תחילת צום במטוס
אני טס מניו יורק לארץ במוצאי ר"ה, המראה- ב-12 בלילה; מתי מתחיל צום גדליה אצלי? לפי עלות השחר של ניו יורק? לפי השמש שנראית מהחלון
אני טס מניו יורק לארץ במוצאי ר"ה, המראה- ב-12 בלילה; מתי מתחיל צום גדליה אצלי? לפי עלות השחר של ניו יורק? לפי השמש שנראית מהחלון
לקראת ראש השנה החלטתי לקנות שופר מהודר ורציתי לדעת מה הם הדברים שצריכים לדעת על כשרות השופר? אם נסדק, אם יש נקב, אם נפל ונשבר
לגבי תקיעת שופר במבצעים, האם חייבים לתקוע כל המאה קולות? או ניתן להסתפק בתשר"ת תש"ת תר"ת?
האם אישה שגרה במקום מרוחק בחו״ל שיודעת שהיא לא תוכל לשמוע תקיעת שופר בראש השנה בעיקר בעקבות בידוד/הסגר בעיר צריכה להשתדל לקנות שופר ולתקוע לעצמה?
יש לי דין ודברים עם חברי. האם נכון להימנע מלעשותו בחודש הרחמים והסליחות?
האם נרות חנוכה אסורים בשימוש רק למי שיצא בהם ידי חובה או גם לאחרים?
גם לאחרים שלא יצאו ידי חובה בנרות חנוכה אלו אסור להשתמש בהם[1].
[1] ראה משנה ברורה סי' תרעג ס"ק ח בטעמי איסור ההשתמשות לאור הנרות: "כדי שיהא ניכר שהוא נר מצוה לפרסם הנס. ועוד, כיון שעל ידי נס שנעשה במנורה תקנוה עשאוה כמנורה שאין משתמשין בה כלל".
מצד טעמים אלו, אין חילוק אם ישתמש בנרות מי שיצא בהדלקתם או אחר, כי בכל אופן הדבר פוגם בפרסום הנס, וגם מבטל הדימיון לנרות המקדש.
וראה עוד פרי מגדים סי' תרעה אשל אברהם ס"ק ב: "נרות בית הכנסת אין משתמשין לאורה, אף תשמיש קדושה, כמו בבית" (הובאו דבריו במשנה ברורה סי' תרעג ס"ק יג). כלומר, למרות ש"אין אדם יוצא בנרות של בית הכנסת" (רמ"א סי' תרעא ס"ז), מכל מקום אין להשתמש לאורן כמו שאין משתמשים בנרות שבבית. מכאן מוכח שאיסור השימוש בנרות חנוכה הוא לכל אדם, גם למי שלא יצא בהם ידי חובת המצוה.
וע"ע בספר 'מצות נר איש וביתו', שלזינגר, עמ' תסב, שהאריך בעניין זה.
והדברים עולים בקנה אחד עם עניינם של נרות החנוכה על דרך הפנימיות והסוד –
ראה אור התורה להצמח צדק בראשית ח"ב חנוכה דף שכו, א: "נר חנוכה ששרשה הארת בחינת והוי' יגיה חשכי הנמשך מבחינה שלמעלה מעלה מחיות העולמות על כן אסור להשתמש לאורה".
ובתורת מנחם התוועדויות חל"ה (תשכ"ג ח"א) עמ' 338: "הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהן, להיותם מבחינת עתיק שלמעלה מכללות כל ההשתלשלות, והיינו שזוהי בחינה שאינה אפילו מקור להשתלשלות (כמו בחינת אריך), אלא נעתק ונבדל לגמרי מההשתלשלות, ולכן אסור להשתמש בהם לצורך עניני השתלשלות".
פה ניתן להקדיש.
תוכן