להשתכר בפורים

שאלה:

האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?

תשובה:

לדעת מרן השו"ע צריך להשתכר פשוטו כמשמעו. אבל לדעת הרמ"א די לשתות יותר מהרגילות ולישון[1]. וכתבו האחרונים שבאופן זה אפשר לצאת לכתחילה[2]. הרבי הקפיד שבהתוועדות פורים יהיה אחד מהנוכחים שיקיים 'עד דלא ידע' כפשוטו ויוציא בזה ידי חובה את כל הקהל.


מי שיודע משנים קודמות שהשכרות בפורים מביאה אותו לידי זלזול במצות כגון ברכת המזון, נטילת ידיים, מנחה, ערבית, קריאת שמע שעל המיטה וכו', מוטב שלא ישתכר[3]. ויש לומר שכן הוא אם יודע שבשכרותו הוא מכה או מקלל.


מקורות:

[1] שו"ע או"ח סי' תרצה ס"ב.


[2] יבקשו מפיהו ח"ב שער יא פ"ג.


[3] חיי אדם כלל קנה אות ל, העתיקו כף החיים סי' תרצה או"ק טו"ב, והעתיקו גם המשנה ברורה ביאור הלכה שם.