עד איזה שלב בליל הסדר צריכים הילדים להישאר ערים?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
עד איזה שלב בליל הסדר צריכים הילדים להישאר ערים?
ילד או ילדה שמבינים כאשר מסבירים להם את ענין החג ויציאת מצרים, ומסוגלים להקשיב להגדה ולהלל, לכתחילה עליהם להישאר ערים עד אחרי הכוס הרביעית שבסיום ההלל[1]. ילדים שאינם מסוגלים להישאר ערים עד הסוף, או שאינם מסוגלים להקשיב לכל ההגדה, עליהם להיות ערים לפחות עד אחרי הפיסקה "עבדים היינו", שהיא עיקר התשובה על שאלתם "מה נשתנה"[2].
[1] שוע"ר סיע תעב סכ"ה: "ואף הקטנים חייב אביהם לחנכם במצות להשקותם כוסות על הסדר שיתבאר אם כבר הגיעו לחינוך (דהיינו שהגיעו לזמן שראוי לחנכם לשמוע הדברים שאומרים על הכוסות כגון שהן יודעין מענין קדושת יום טוב ולכן ראוי לחנכם לשמוע הקידוש שאומרים על כוס ראשון וגם יש בהן דעת להבין מה שמספרים להם מיציאת מצרים באמירת ההגדה ולכן ראוי לחנכם לשמוע ההגדה שאומרים על כוס שני וכן חייב לחנכם לשמוע ברכת המזון שאומרים על כוס שלישי וגמר ההלל והלל הגדול ונשמת שאומרים על כוס רביעי), ואף הקטנות שהגיעו לחינוך דינם כקטנים". וראה שם סי' שמג ס"ג: "ושיעור החינוך במצוות עשה הוא בכל תינוק לפי חריפותו וידיעתו בכל דבר לפי עניניו, כגון היודע מענין שבת חייב לשמוע קידוש והבדלה, היודע להתעטף כהלכה חייב בציצית כו', וכן כל כיוצא בזה בין במצות עשה של תורה בין בשל דברי סופרים".
[2] משנ"ב סי' תעב ס"ק נ: "וצריך לעוררם שלא יישנו עד אחר עבדים היינו וכו' שידעו ענין יציאת מצרים דעיקר המצוה הוא התשובה על שאלת בנו וכמו שנאמר והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה וגו' (ולא כמו שעושין איזה המון שאחר אמירת מה נשתנה מניחים לילדים לילך ולישן ואינם יודעים שום תשובה על שאלתם)". וראה עוד: שוע"ר סי' תעג סמ"ג. הלכות ליל הסדר משוע"ר ח"א עמ' קכה.
פה ניתן להקדיש.
תוכן