בטיסה מארה"ב לישראל דרך מוסקבה בימי הקיץ השמים לא מחשיכים. אימתי קורין את שמע?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
בטיסה מארה"ב לישראל דרך מוסקבה בימי הקיץ השמים לא מחשיכים. אימתי קורין את שמע?
הנוסע בטיסה דרך מקום שהשמש אינה שוקעת שם ומגיע ליעדו ביום המחרת ונמצא שבמהלך הטיסה 'מדלג' על לילה אחד, את המצוות התלויות בלילה – כגון קריאת שמע ותפילת ערבית – מקיים (מדרבנן) במשך הטיסה לאחר שהגיע צאת הכוכבים במקום שממנו המריא[1].
[אמנם יש שכתבו שבכהאי גוונא מפסיד את המצוות התלויות בלילה כי הקובע הוא הזמן הנוכחי בשטח כדור-הארץ שמעליו עובר המטוס[2]. אך מקובל להורות כדעה הראשונה[3]].
[1] ראה מור וקציעה ליעב"ץ סי' שד"מ; תפארת ישראל בועז על מסכת ברכות סוף פרק א; ספר הברית ח"א מאמר ד פי"א; שו"ת דברי יוסף ח"ב סי' ח; שו"ת מנחת אלעזר ח"ד סי' מב; שו"ת רב פעלים ח"ב סוד ישרים סי' ד.
[2] שו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סי' צו; חוט שני נושאים שונים סי' מו עמ' קיח.
[3] ראה קונטרס 'אם אסק שמים – קיום המצוות בחלל' להרב לוי"צ הלפרין, עמ' 41-54. וכך הורו הפוסקים לטייס-החלל אילן רמון ז"ל.
פה ניתן להקדיש.
תוכן