יהודי שחטא כלפי יהודי שני בגיל ילדות או נערות, כגון שגנב ממנו או הכהו ח"ו, ולאחר שנים רבות נזכר ומתחרט על כך, אך אינו מכיר ויודע מיהו או היכן נמצא אותו אדם שחטא כלפיו בעבר, כיצד עליו לנהוג שבמקרה שכזה?
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
יהודי שחטא כלפי יהודי שני בגיל ילדות או נערות, כגון שגנב ממנו או הכהו ח"ו, ולאחר שנים רבות נזכר ומתחרט על כך, אך אינו מכיר ויודע מיהו או היכן נמצא אותו אדם שחטא כלפיו בעבר, כיצד עליו לנהוג שבמקרה שכזה?
[1] שו"ע חו"מ סי' שמט ס"ג. שוע"ר סי' שמג סי"א.
[2] שו"ת שבות יעקב ח"א סי' קעז.
[3] כן כתב שו"ת שבות יעקב שם בשם ספר חסידים סי' תרצב. וכן משמע בט"ז סי' שמג ס"ק ב ש"לפנים משורת הדין" צריך לשלם כשיגדיל "כי כשורא לצלמא" דהיינו הכל.
[4] ראה שוע"ר הלכות גזלה ס"ז שמחילה מועילה בתשלומי גזלה.
[5] שוע"ר הלכות גזלה ס"ו.
[6] שוע"ר הלכות גזלה ס"ח.
[7] שוע"ר דיני מדות ומשקלות סט"ז.
[8] רמב"ם הלכות תשובה פ"א ה"א. שם פ"ב ה"ט. שוע"ר הלכות נזקי גוף ונפש ודיניהם ס"ו.
[9] ערוך השולחן או"ח סי' תרו ס"א. חפץ חיים הלכות לשון הרע סוף כלל ד ובבאר מים חיים שם אות מט.
תוכן